PDA

Bekijk de volledige versie : Duizenden reizigers vast in Heathrow


DassenPeter
13th August 2005, 10:17
Tienduizenden reizigers zijn gestrand in de Londense luchthaven Heathrow nadat British Airways al haar vluchten opschortte. Gisteren werden 550 vluchten afgeschaft omdat het grondpersoneel van de Britse luchtvaartmaatschappij het werk had neergelegd.

Dat was een solidariteitsactie met de zeshonderd ontslagen werknemers van Gate Gourmet, het cateringbedrijf dat maaltijden klaarmaakt voor British Airways. De staking werd gisteravond om 21 uur beëindigd. Ze kostte BA 15 miljoen euro. Er wordt nu gewerkt aan een oplossing voor het sociale conflict.

Het Volk

DassenPeter
13th August 2005, 10:25
Een dag staken, wat kan het kwaad?
Wel voor vele mensen op de luchthaven van Heathrow betekende dit meer dan zomaar een ongemak. Denk maar de zakenmensen die kostbare uren verliezen, of gewoon mensen die op vakantie vertrekken of terugkomen.
Deze mensen toonden dan ook enorm veel onbegrip naar het stakend personeel toe.
Natuurlijk hoor je de laatste tijd wel heel veel het woord 'ontslagen' vallen.
Herstructureringen hier, herstructureringen daar!
En dit is allemaal rechtstreeks en onrechtstreeks het gevolg van de economische verschuiving naar het Oosten toe.
Dit soort van taferelen zoals in Heathrow zullen we de komende decenia zeker nog vaak gaan tegenkomen.

katleen
13th August 2005, 11:03
Als ik een heel jaar werk om op vakantie te vertrekken en er wordt dan gestaakt op de dag dat ik moet opstijgen... Ik kan gerust op andere manieren solidair zijn met mensen, en ze kunnen op andere manieren akties voeren maar zo spelen met de mensen hun zuurverdiende centjes.
Op zaventem heeft ons mama een vertraging gehad van 3u door de akties. Daardoor verloor ze een halve namiddag van haar reis. Je kan denken: wat zijn die drie uurtjes nu, maar voor die drie uurtjes heeft ze wel betaald en wil ze wel genieten van het zonnetje en van het landschap i.p.v. te staan lummelen op het vliegveld.

Barst
14th August 2005, 00:45
[QUOTE=katleen]Ik kan gerust op andere manieren solidair zijn met mensen, en ze kunnen op andere manieren akties voeren maar zo spelen met de mensen hun zuurverdiende centjes.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Een vliegtuigmaatschappij die van vandaag op morgen 600 'man' aan de deur zet, vraagt om moeilijkheden... EN TERECHT! Je zal zelf maar in zo'n situatie terecht komen...

Het laatste wat je dan mag verwachten is dat die mensen ook nog eens zouden inzitten met 'het gemak' van de reiziger... Sorry, er zijn grenzen, en als de passagiers dan - ook terecht - verontwaardigd zijn, dan moet het voorwerp van dit laatste veel meer het lompe management van BA zijn, dan de cateringmensen die opkomen voor BASALE sociale rechten![/FONT]

katleen
14th August 2005, 11:29
ik zal nooit zeggen dat dit zomaar kan gebeuren.. Je moet actie voeren en je moet je stem laten horen! Maar ik vind dat het ook op andere manieren kan dan staken!
Ik ben de eerste om mee op de barricade te gaan staan tegen onrecht maar op een manier die zo weinig mogelijk andere mensen treft! Je moet er je medemens van bewust maken dat er dingen fout zijn, maar op een andere manier dan staken (en zeker met een vliegtuigmaatschappij!)

Barst
14th August 2005, 23:42
[FONT=Trebuchet MS]Kan je mij dan een suggestie aan de hand doen welke middelen deze mensen nog resten in dit geval? Ze kunnen natuurlijk teveel peper en zout gaan doen in het eten van de reizende passagiers, maar of dat het management zal raken?[/FONT] :rolleyes: :confused:

katleen
15th August 2005, 09:08
Niet?? :)
ik doel vooral op slechte reclame.. op bewustwording zonder het verstoren van de reis van de andere mensen op de luchthaven.
Een pallet rijpe meloenen geeft een wel heel doordringende geur af die de mensen zeker eens stil doet staan: wat stinkt er hier zo? en dan kan je er mensen zetten met flyers waarop staat "de stank die u hier waarneemt is geeft weer hoe deze maatschappij zijn personeel behandelt.. laat ze maar rotten..."
1 flyer, een pallet meloenen en je heb weer een originele manier gevonden om de aandacht te trekken zonder vertragingen op te lopen :)