Barst
9th August 2005, 16:40
Meiden met een hoofddoek verkopen varkensvrije snacks
Er was al Mecca Cola. Nu mikt Beurger King Muslim op Fransen van Noord-Afrikaanse komaf.
Een bakon halal en een dubbele koull cheese. Bij het afrekenen groet de kassa de klant: salam waleikoum. ’Koull’ staat voor eten, de bacon is geen ham maar volgens islamitisch ritueel (halal) geslacht vlees – rund of kip, geen varken.
Beurger King Muslim (BKM) valt met zijn gele voorkomen op in Clichy-sous-Bois, een grijze voorstad van Parijs. De vestiging is juist geopend. Het moet het eerste filiaal van een restaurantketen worden, gespecialiseerd in islamitisch fast food. Eerder werd Mecca Cola al een succes in Frankrijk. Het land telt acht miljoen moslims.
Op straat is overal kebab en shoarma te koop, maar moslimjongeren die liever een restaurant van Amerikaanse snit binnen wilden stappen, hadden tot vorige week een probleem: het even verderop gelegen McDonald’s serveert geen halal hamburgers.
Vorige week ging BKM open. Aan potentiële klandizie is geen gebrek. Maar het gat in de markt dat door BKM gevuld wordt, bestaat niet alleen uit islamitische cliëntèle.
Ook voor de bediening is de BKM een uitkomst. Hier werken jonge meiden met hoofddoek, terwijl het dragen daarvan op veel andere locaties in Frankrijk op grote weerstand stuit. Bovendien, zegt de bedenker van het concept, biedt BKM werk in een arme voorstad waar vooral jongere moslims zonder diploma grote moeite hebben een baan te vinden.
De naam ’Beurger King’ varieert op die van de bekende keten ’Burger King’, met een knipoog: beur is in Franse straattaal de term voor ’tweede generatie Noord-Afrikanen’.
Trouw, 09-08-2005
Er was al Mecca Cola. Nu mikt Beurger King Muslim op Fransen van Noord-Afrikaanse komaf.
Een bakon halal en een dubbele koull cheese. Bij het afrekenen groet de kassa de klant: salam waleikoum. ’Koull’ staat voor eten, de bacon is geen ham maar volgens islamitisch ritueel (halal) geslacht vlees – rund of kip, geen varken.
Beurger King Muslim (BKM) valt met zijn gele voorkomen op in Clichy-sous-Bois, een grijze voorstad van Parijs. De vestiging is juist geopend. Het moet het eerste filiaal van een restaurantketen worden, gespecialiseerd in islamitisch fast food. Eerder werd Mecca Cola al een succes in Frankrijk. Het land telt acht miljoen moslims.
Op straat is overal kebab en shoarma te koop, maar moslimjongeren die liever een restaurant van Amerikaanse snit binnen wilden stappen, hadden tot vorige week een probleem: het even verderop gelegen McDonald’s serveert geen halal hamburgers.
Vorige week ging BKM open. Aan potentiële klandizie is geen gebrek. Maar het gat in de markt dat door BKM gevuld wordt, bestaat niet alleen uit islamitische cliëntèle.
Ook voor de bediening is de BKM een uitkomst. Hier werken jonge meiden met hoofddoek, terwijl het dragen daarvan op veel andere locaties in Frankrijk op grote weerstand stuit. Bovendien, zegt de bedenker van het concept, biedt BKM werk in een arme voorstad waar vooral jongere moslims zonder diploma grote moeite hebben een baan te vinden.
De naam ’Beurger King’ varieert op die van de bekende keten ’Burger King’, met een knipoog: beur is in Franse straattaal de term voor ’tweede generatie Noord-Afrikanen’.
Trouw, 09-08-2005