PDA

Bekijk de volledige versie : Taalonderwijs: alle hens aan dek!


Barst
7th August 2005, 23:59
Vlaanderen ingehaald inzake taalonderricht


BRUSSEL - Vlaanderen hoort nog altijd bij de landen die het meest inspanningen doen om hun leerlingen in de latere jaren van het algemeen middelbaar onderwijs vreemde talen aan te leren. Maar voor het basisonderwijs en zelfs voor de eerste jaren van het middelbaar onderwijs, zijn andere landen ons voorbijgesneld. Zo tonen cijfers van de Oeso.


HET is een illustratie van ,,de wet van Romein'', ook ,,de wet van de remmende voorsprong'' genoemd: wie gisteren voorop liep, heeft wel eens de neiging te denken dat hij altijd voorop zal lopen en wordt dan vaak onverwacht voorbijgegaan door de achterlopers van gisteren die zo gedreven zijn om hun achterstand weg te werken dat ze de koplopers voorbijgaan.

Vlaanderen had decennia lang terecht de reputatie het best te zijn in taalonderricht. Het is er niet op achteruit gegaan, maar de anderen zijn (meer) vooruitgegaan.

De cijfers: In Vlaanderen krijgen de leerlingen in het hoger middelbaar onderwijs, althans in de algemene richtingen, gemiddeld 2,6 vreemde talen aangeleerd. Amper twee landen doen beter: Luxemburg (3,3) en Finland (2,8) . De Zwitsers, de Denen en onze Franstalige landgenoten volgen op enige afstand (1,9 à 2,1). Alle anderen zitten op verre afstand.

Voor het hoger technisch en beroepsonderwijs zijn geen gegevens voorhanden. Voor de middenschool, het algemeen lager middelbaar onderwijs, wel. Daar scoort Vlaanderen maar gemiddeld met 1,4 talen. Luxemburg, Finland, Nederland, Griekenland, Zwitserland, Denemarken en zelfs Frankrijk doen beter.

In het basisonderwijs is Vlaanderen bijna het laatst: ruim twee op de drie leerlingen (66 procent) krijgen er géén tweede taal aangeleerd; alleen Nederland en Ierland doen nog minder.

Vlaanderen beseft al een tijd dat het zijn aloude voorsprong aan het verliezen is. Een recent decreet breidt het taalonderricht in de basisschool uit en maakt het ook mogelijk ,,taalinitiatie'' te geven, zelfs in de kleuterklas.

Vlaanderen is tegelijk nog erg terughoudend voor de taalbadmethode (,,immersion'' in het internationale jargon) die onder meer in Spanje en in het Franstalig onderwijs in België grote opgang maakt: leerlingen krijgen dan een deel van hun gewone lessen (aardrijkskunde, wiskunde, ...) in een vreemde taal. Héél efficiënt, luidt het daar.

Canada gaat nog verder: in sommige provincies volgt een groot deel van de Franstalige leerlingen een aantal jaar volledig Engelstalig onderwijs en omgekeerd; dat levert perfect tweetaligen op. Ook in Vlaanderen bestaat daarvoor belangstelling bij veel ouders en bij scholen, maar minister Frank Vandenbroucke blijft terughoudend.

De Oeso-cijfers moeten gerelativeerd worden. Het aantal vreemde talen dat onderwezen wordt, zegt niets over het effect van dat onderricht. De feitelijke talenkennis op het einde van de rit is niet gemeten.

Vlaanderen denkt doorgaans dat het op dat vlak nog altijd bij de besten scoort. Wellicht terecht. Onlangs liet minister Frank Vandenbroucke (SP.A) horen dat hij vindt dat de resultaten van het onderricht Frans beter zouden kunnen. Hij onderzoekt hoe het rendement kan stijgen. Hij gaat ook de samenwerking aanmoedigen van de taalleraren met de buitenlandse culturele instituten als het Goethe-Instituut en de British Council.


08/08/2005 Guy Tegenbos

©Copyright De Standaard