PDA

Bekijk de volledige versie : Racistisch spel


kizzer
29th April 2008, 17:54
In het nieuwste Resident Evil spel, moet een jonge man weer zombies van zich afschudden. Deze keer is het wel zo dat het gaat om een blanke man die afrikanan moet beschieten. De trailer van het spel is al uitgebracht en heeft veel reactie uitgelokt. Ik weet niet goed wat ik van het spel moet vinden. Is het spel racistisch? Langs de ene kant vind ik dat we niet meteen achter alles racisme moeten zoeken. Langs de andere kant valt het hier wel echt op dat het gaat om een blanke man die enkel afrikanen vermoord. Je ziet dus geen andere blanken in het spel. Ik kan mij goed inbeelden dat mensen met een donkere huidskleur zich beledigd voelen en dat men dit spel racistisch vindt.

Cultuurwetenschapper Jan Van Looy denkt dat de makers van Resident Evil 5 de controverse bewust opzoeken: 'Een eenzame blanke man die door middel van zwaar geschut een Afrikaans dorp moet zuiveren van 'bezeten' locals: dat kan tellen.' Volgens critici is het gevaarlijk om een videogame over zombies te laten afspelen in het door aids geteisterde Afrika.
Resident Evil 5, dat tegen het einde van dit jaar in de winkelrekken moet belanden, maakt een goede kans om de controversieelste videogame aller tijden te worden. Een trailer van het spel, waarin een blanke man in militaire tenue een horde wilde Afrikanen neermaait met een vuurwapen, maakt nu al sommige waarnemers misselijk.

Voor alle duidelijkheid: de neergemaaide Afrikanen zijn allemaal zombies, dus bezeten, ontzielde menselijke lichamen, net als alle tegenstanders in de Resident Evil-reeks. Maar Resident Evil 5 roept veel te krachtige, raciale associaties op, zeggen critici.

De trailer van Resident Evil 5, die afgelopen zomer op het internet terechtkwam, begint sfeervol in een arm maar schijnbaar vredig Afrikaans stadje. Inwoners kijken een beetje argwanend naar hoofdpersonage Chris Redfield, maar daar blijft het bij. Tot een van de Afrikanen de symptomen vertoont van een vreemde ziekte, waardoor hij uit zijn ogen gaat bloeden en gewelddadig wordt.
In de volgende shots zijn alle inwoners ineens besmet en vallen ze het hoofdpersonage aan, dat zich genoodzaakt ziet om de hele meute neer te maaien met zijn pistool, later met een shotgun, en tot slot met een machinegeweer.

De Morgen

wim leenaerts
30th April 2008, 10:01
Ik ben geen fan van deze spellen, maar ik vind dat de tegenstanders nu wel wat overdrijven. Ze zoeken naar een stok om mee te slaan. Dit is al de 5de titel in de reeks en de eerste waarin er zwarten neergeschoten worden. In de vorige vier waren het allemaal blanke zombies (denk ik), dus dat er nu eens zwarten in voorkomen hoeft toch helemaal geen teken te zijn van racisme? De wereld bestaat nu eenmaal bijne voor de helft uit blanken en de helft uit zwarten, dus is het toch niet meer dan normaal dat die in dit spel evenveel aan bod komen als blanken?
Dom spel, maar je moet niet overdrijven met de kritiek erop.

MinkeVanHoof
30th April 2008, 21:59
Dit heb ik al gepost op 16april:
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=20316
Ik vind het dus raar dat je dit nu nog post :s dit stond toen in De Morgen.
Mijn mening vind je daar dus en die sluit een beetje aan bij Wim.

wim leenaerts
1st May 2008, 11:25
Tja, de nieuwe lichting studenten is niet echt goed bekend met het fenomeen 'dubbelposts'. Even controleren of hun artikel er al op staat, is natuurlijk wel héél veel werk ook ;)
Maar beter dat ze eens een artikel dubbel posten dan dat ze helemaal niets posten zeker.
En euhm, bij nader inzien heb ik jouw artikel volgens mij ook gelezen en heb ik daar volgens mij een beetje de inspiratie voor mijn argument gehaald. Ik vond het al vreemd dat dat direct in mij opkwam :rolleyes:

Hannes De Laet
4th May 2008, 15:41
Hier kan je de trailer trouwens bekijken:
http://www.youtube.com/watch?v=ILuP43jcaXw

Ik denk niet dat de makers van het spel als doel hadden een racistisch spel te maken. Het spel speelt zich nu eenmaal af in een dorp in Afrika en het lijkt mij nogal vrij logisch dat daar nu eenmaal niet zoveel blanken rondlopen. Volgens mij zijn veel critici nogal vlug om sommige zaken racistisch te verklaren.
Ik ben er zeker geen voorstander van dat in computerspelletjes alles maar moet kunnen en er moet zeker controle op gebeuren en racistische of tot haat oproepende spelletjes mogen van mij van de markt gebannen worden maar we mogen hier zeker niet te ver in gaan. Als in het computerspel nu alleen blanken werden "afgemaakt", zou er dan ook zoveel protest op komen?