PDA

Bekijk de volledige versie : Voetbal, een feest?


Barst
6th August 2005, 02:36
Voetbal, een feest?


BRUSSEL - Koen Santermans had beslist om zijn zonen Jasper (7) en Bram (5) te trakteren op een voetbalmatch met wereldvedetten. Antwerp speelde woensdagavond tegen Manchester United, en die Engelsen brachten al hun beste spelers mee.


Koen kocht vier tickets, een voor zijn vader en zichzelf, twee voor de kinderen. Trouwe fans van Antwerp hadden hem aangeraden op tijd op de Bosuil te zijn, opdat de kinderen goed zouden kunnen zien, en op tribune twee hoefde hij niet te vrezen voor incidenten. Het was tenslotte een vriendenmatch - neen, een galamatch.

,,Ik was verwonderd aan de poorten van het stadion enorm veel security te zien, zowel stewards als politieagenten'', zegt Koen Santermans. ,,Iedereen die wilde binnengaan werd gefouilleerd. De stewards hebben ook nagekeken of mijn kinderen geen verdachte of gevaarlijke voorwerpen bij hadden. Stel je voor, kinderen van vijf en zeven.''

De stewards vonden inderdaad een verdacht voorwerp, dat was in het bezit van de opa. Hij had een paar boterhammen op zak. Ze waren bestemd voor de kleinkinderen, die in de aanlooptijd naar de match misschien honger zouden krijgen. ,,Geen boterhammen. Geen eten. Afgeven'', kreeg opa te horen. De boterhammen moesten voor de stadionpoort worden opgegeten.

Koen Santermans: ,,We zijn uiteindelijk langs een andere poort binnengaan met die boterhammen. Dat ik gefouilleerd werd, kon ik nog uitleggen aan mijn kinderen met het argument dat er nu eenmaal stouteriken zijn, en dat de politie daarom iedereen moet controleren. Dat zijzelf ook een controle moesten ondergaan, kwam echter bedreigend over.''

De boterhammen mochten niet binnen, maar tijdens de match stelde het gezin Santermans wel vast dat vanop de tribunes een tiental vuurpijlen werd afgevuurd. ,,De controle is zo lek als een zeef. En de kinderen vonden die pijlen, waarvan ze nog weten dat zo'n exemplaar de Braziliaanse doelman Dida heeft geraakt, veel bedreigender dan hun boterhammen. Om te zwijgen van de scheldpartijen en oerwoudgeluiden op de tribunes, toen Manchester een strafschop kreeg. En dat voor een vriendenmatch. Ik vraag me echt af of ik nog met mijn kinderen naar het topvoetbal ga. Het zal wellicht nooit meer zijn als toen ik als kind samen met mijn vader naar Anderlecht trok. De politie-aanwezigheid, de controles, het geschreeuw, ze zijn echt een drempel.''


05/08/2005 (gfr)

©Copyright De Standaard