PDA

Bekijk de volledige versie : Zeker elf doden bij politierazzia in Rio


kevin pluym
26th April 2008, 20:13
Zeker elf doden bij politierazzia in Rio
Minstens elf mensen, onder wie een 70-jarige vrouw, zijn gedood bij een politierazzia in Rio de Janeiro's roemruchte sloppenwijk Cidade de Deus. Dat is zaterdag gemeld.

Bij de "routinerazzia" in de strijd tegen drugs raakten geen agenten gewond. Mensenrechtenorganisaties en inwoners van de sloppenwijk uitten kritiek over het toegenomen aantal razzia's in de favela. Alleen al in april kostten twee razzia's het leven aan respectievelijk elf en negen mensen. Steeds raken onschuldige mensen, onder wie kinderen en ouderen, betrokken in de vuurgevechten.

Volgens de politie was de gedode oude vrouw niet betrokken bij het drugsdealen, maar waren alle andere doden dat wel. Een van die laatsten was volgens de politie bendeleider Jorge Ferreira. (belga/jv) (De Morgen)

Dit bericht wekte bij mij dubbele gevoelens op. Enerzijds hoor ik steeds graag dat de politie goed werk verricht en streng en kordaat [COLOR=Red]optreed [/COLOR] maar hierbij mogen geen onschuldige slachtoffers vallen. De politie moet kordaat streng en [COLOR=Red]hardt [/COLOR] zijn voor criminelen maar even kordaat als ze is voor criminelen even vriendelijk moeten ze zijn voor burgers. Hun harde optreden moet immers ten dienste staan van de brave burger. Ik denk dan ook wanneer de brave burger slachtoffer wordt van de politie deze hun procedures moeten bijstellen zonder echter milder te worden voor daders.