PDA

Bekijk de volledige versie : Weerlegging 'leugens' Da Vinci Code...


Barst
4th August 2005, 04:24
De juiste code


De Britse Katholieke Kerk opent een website 'waarop de leugens in "De Da Vinci Code" worden ontmaskerd'.


Info: http://www.life4seekers.co.uk/aVinciCode-resources.htm

De Britse Katholieke Kerk zit al een tijdje verveeld met het populaire boek van Dan Brown waarin enkele 'onthullingen' staan over onder meer Maria Magdalena en Opus Dei. Via een website willen de katholieken hun waarheid delen met de rest van de wereld. De lanceringsdatum van die site, 21 juli, was niet toevallig gekozen, want dat is de feestdag van Maria Magdalena.

De Kerk vond de uitspraken van Dan Brown over het geloof allesbehalve amusant. De schrijver beweerde dat de Kerk flagrante leugens vertelt over Jezus, gevoed door de propagandamachine van de katholieke machthebbers. Vooral de claim dat Maria Magdalena getrouwd was met Jezus schoot bij vele gelovigen in het verkeerde keelgat.

De Britse Katholieke Kerk hoopt dat het initiatief een antwoord kan bieden voor degenen die in verwarring werden gebracht door De Da Vinci Code. De website is vooral een eerherstel voor Maria Magdalena, met verschillende verwijzingen naar haar geschiedenis en naar gebeden die aan haar gewijd zijn. Verder vind je op de site artikelen en teksten die de geloofwaardigheid van het boek onderuit willen halen.

Dan Brown zelf heeft altijd beweerd dat zijn verhaal gebaseerd is op feiten en dat alle beschrijvingen van documenten en rituelen accuraat zijn.


T.C., Knack, 04-08-2005

Pieterjan
4th August 2005, 13:49
Ik vind het bijzonder jammer dat zulke goedkope verhaaltjes als die van Dan Brown een volledig geloof trachten te kelderen. En wat erger is: er argwaan tegenover wekken. Al meerdere malen hebben mensen mij aangesproken over dit boek, alsof het een referentie was. Uitspraken als "Jij geeft toch godsdienst he? Het zal niet lang meer duren want het is bewezen dat al die zever van Jezus niet klopte!" storen me dan ook enorm. Hebben die mensen dan geen flauw benul van betrouwbare bronnen, of geen enkele vorm van kritische benadering? Hoe dom zijn mensen, dat als ze een nota bene een boek dat in de FICTIE rekken staat, of zou MOETEN staan gaan volgen? Droevig, zéér droevig...

Het ergste van al is dat elke reactie TEGEN dit soort domme, ondoordachte uitlatingen zal uitmonden tegen een nog grotere argwaan van de katholieke kerk, die stilaan een pispaal aan het worden is de laatste jaren...

Barst
5th August 2005, 03:16
[QUOTE=Pieterjan]Hoe dom zijn mensen, dat als ze een nota bene een boek dat in de FICTIE rekken staat, of zou MOETEN staan gaan volgen? Droevig, zéér droevig...
Het ergste van al is dat elke reactie TEGEN dit soort domme, ondoordachte uitlatingen zal uitmonden tegen een nog grotere argwaan van de katholieke kerk, die stilaan een pispaal aan het worden is de laatste jaren...[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]Tja, dat van die pispaal: kan ook alleen maar gebeuren omdat de kerk de laatste decennia haar eigen geloofwaardigheid een stuk heeft ondergraven door zich toe te spitsen op allerhande bij-zaken...

Anderzijds: mr. Brown is clever genoeg om zijn fictie - inderdaad! - te verkopen als feit: een beter verkoopsargument valt nl. nauwelijks te bedenken... Tegelijk: de heren(!) van de geďnstitutionaliseerde religie hebben in de loop van de geschiedenis niet zelden dezelfde paden bewandeld... met eenzelfde succes overigens als het omhoog geschoten cultuurikoon waarvan sprake...

Sterkt mij een beetje in het gegeven dat mensen vandaag wél opgevoed worden tot consument, maar veel te weinig tot kritisch 'cultuurparticipant'... Want uiteindelijk is mr. Brown niet alleen een (middelmatig) novellist, maar ook een gewiekst schraper die schaamteloos zijn eigen portemonnee laat prevaleren op al wat heeft te maken met 'waarheidsvinding'... En laat dit laatste in sommige gevallen inderdaad ook een terechte kritiek zijn op het geviseerde instituut, er gingen zonder twijfel ook een massa andere - en wel degelijk ook nobeler - bedoelingen achter schuil![/FONT] :rolleyes:

katleen
5th August 2005, 11:24
Ik geef ook godsdienst en ik heb genoten van het boek van Dan Brown..
Het heeft mij kunnen boeien en ontspannen! Het is een boek dat je meeneemt in een spannend verhaal en in de duistere kantjes van de kerk.
Het enige verschil is dat ik besef dat het tussen de fictie staat :) Anderzijds is het wel leuk om achteraf te denken "stel dat het toch..." :p
Niet zo zwaar aan tillen is de boodschap! Je maakt er alleen maar meer reclame door. De kerk heeft er nog maar eens voor gezorgd dat het boek in de spotlight staat.. hun eigen fout dus op deze moment!