PDA

Bekijk de volledige versie : Bionische ogen doen blinden weer zien


jan van hoogten
23rd April 2008, 17:41
[SIZE=3]Bionische ogen doen blinden weer zien[/SIZE]


Al jaren wordt in de VS geëxperimenteerd met kunstogen, die slechtziende mensen hun zicht terug moeten geven. Het Amerikaanse berijf Second Sight brengt de techniek nu naar Europa. Deze week kregen twee blinde vijftigers in een Londens ziekenhuis bionische ogen ingeplant.

In de VS wordt al jaren geëxperimenteerd met kunstogen voor ouder wordende mensen bij wie het netvlies door een erfelijke aandoening ongevoelig wordt. De techniek wordt steeds beter. In die mate dat Second Sight toelating kreeg voor klinische proeven in de VS, Mexico en Engeland. Het bedrijf hoopt dergelijke bionische ogen over drie jaar commercieel op de markt te brengen. Goedkoop is het niet: waarschijnlijk zal het rond 23.000 euro kosten.

Deze week kregen twee blinde vijftigers in het Londense ziekenhuis Moorfields bionische ogen ingeplant. Het komt er op neer dat ze een bril dragen met daarin kleine digitale cameraatjes die een zwart-witbeeld draadloos doorsturen naar een minicomputer die gedragen wordt aan de broeksriem. Afhankelijk van de patiënt zijn de resultaten al dan niet spectaculair. Na de operatie kan je zeker opnieuw licht en donker van elkaar onderscheiden. Sommige patiënten zien na afloop voldoende details om zonder blindenstok te kunnen lopen. Linda Moorfoot, een Amerikaanse die al enkele tijd dergelijke ogen draagt, is opgetogen: 'Ik kan mijn kleinzoon zien voetballen, en ik zie mijn kleindochter dansen door de kamer'.

De volgende stap die het bedrijf wil zetten is de cameraatjes verder verkleinen zodat ze kunnen worden ingeplant in de oogbol. (fds)


Commentaar:

Ik heb zelf ooit een ongeval gehad met mijn oog en eens een half jaar blind geweest langs één kant. Ik kan me dus een klein beetje voorstellen hoe het voelt om blind te zijn, maar ongetwijfed lang niet echt zoals het is.
Ik wist niet dat dit bestond maar als het nog verder evolueert zal het waarschijnlijk een geweldig apparaat zijn. Als je een blinde terug kunt laten zien, dat kon alleen jezus tot nu toe :) Ongetwijfeld is het nu nog onbetaaldbaar maar als ook dat ooit achter de rug is gaan er veel mensen gelukkig mee kunnen gemaakt worden.