PDA

Bekijk de volledige versie : Een windje moet kunnen


jan van hoogten
23rd April 2008, 11:36
[SIZE=3]Een windje moet kunnen[/SIZE]

Niet iedereen geeft het toe, maar we laten allemaal wel eens een wind. Zo laat 70 procent van de Nederlanders een wind in de buurt van de partner en ruim 40 procent houdt zich niet in als de kinderen in de nabijheid zijn. Dat blijkt dinsdag uit een representatief onderzoek van het Nederlandse tijdschrift gezondNU.

In de buurt van vrienden laat 14 procent zijn winden gaan en in het openbaar vervoer gunt 12 procent zijn scheetjes de vrijheid. Volgens gezondNU kunnen we onze winden ook beter niet inhouden. Dat leidt namelijk tot uitstulpingen van de darmen en de giftige darmgassen kunnen door opname in de bloedbaan klachten als vermoeidheid en hoofdpijn veroorzaken.

Van de respondenten weet 30 procent dat een windje alles zegt over het eetgedrag. Scheetjes die naar rotte eieren ruiken, komen bij 40 procent van de ondervraagden voor. Deze geur wijst op een slechte eiwitvertering als gevolg van een overschot aan dierlijke eiwitten.

Gisting in de darmen leidt tot zurig ruikende windjes. Dit kan onder meer ontstaan door een overvloed aan koolhydraten en het eten van fruit na de maaltijd.

Ook het geluidsvolume van de scheet onthult veel. Een zachte wind duidt op een vetverteringsprobleem. Hard klinkende winden komen voor bij een slechte koolhydraatvertering.

Op de vraag wat men doet als in de rij voor de kassa opeens een scheet komt opborrelen, blijkt dat 80 procent die inhoudt. Zestien procent laat hem stiekem gaan, 14 procent loopt even weg en 13 procent laat de wind zo zachtjes mogelijk ontsnappen.

De helft van alle Nederlanders doet overigens niets om winden te vermijden. Ruim 20 procent ontwijkt voorafgaand aan bijvoorbeeld een vergadering bepaald voedsel dat scheten kan veroorzaken, zoals uien en bruine bonen. Tien procent mijdt deze voedingsmiddelen constant. Van de respondenten neemt 6 procent preventief medicijnen tegen winden en 4 procent probeert zo rustig mogelijk te eten. Want wie gehaast eet en slecht kauwt, bezorgt zijn darmen overwerk, aldus gezondNU.

Commentaar:

Laat maar los dus is de boodschap, anders krijg je misschien wel hoofdpijn. Men zei vroeger ook vaak, als je al je windjes moest ophouden, dan ontplof je na een tijd. Dat doet hopelijk niemand. Wat mij rond dit thema altijd zo stoort is dat er steeds zo over gedaan wordt wanneer er ergens iemand een windje gelaten heeft. Ik geef toe, het is niet leuk als je met 10 in de lift staat en er laat iemand een stinker. Maar het is toch de normale gang van zaken. Waarom zou je dat niet mogen doen. Ook is het steeds geweldig om te zien dat niemand het durft toegeven dat hij het was. Dat vind ik altijd zwak, dan worden andere misschien geviseerd voor jou windje hoewel dat helemaal niet spectaculair is.

ambi-ann
23rd April 2008, 12:23
"Laat maar los" dat moest die leerling (van een andere klas weliswaar) in mijn stageschool ook gedacht hebben ...

Diagnose: slechte koolhydraatvertering ;-)

s5050033
23rd April 2008, 13:22
'Laat maar los'? ik durf dat zo nog niet te zeggen =p Als je als leerkracht een scheet laat in de klas blijven je leerlingen zich dit gegarandeerd heel hun leven herinneren. Zo zal mijn Juf van het derde leerjaar altijd een speciale plaats in mijn gedacht blijven houden. :hbomb:

jan van hoogten
23rd April 2008, 14:36
Laat maar los, als je het aandurft natuurlijk! En het aantal decibel dat je produceert moet je natuurlijk ook wel kunnen inschatten ... Trouwens er zijn ook de trukken van " wie het eerst riekt heeft het geflikt" en " wie 't eerst reageert heeft het gelanceerd" ...

Anne Van den Bosch
13th December 2008, 10:14
Stinkende winden laten is goed voor (eigen) gezondheid

Wie stinkende winden laat, heeft voortaan een excuus: het moet van de dokter. Uit een studie is namelijk gebleken dat het gas dat ervoor zorgt dat winden gaan stinken helpt om de bloeddruk te verlagen. Dat meldt de BBC op zijn website.

Waterstofsulfide
De onaangename geur die vrijkomt wanneer iemand een wind laat, wordt veroorzaakt door waterstofsulfide, een stof die op zijn beurt geproduceerd wordt door bacteriën in de darm. Datzelfde gas wordt echter ook geproduceerd door een enzym in de bloedvaten, waar het moet zorgen dat de aderen ontspannen en de bloeddruk naar beneden gaat.

"Essentieel voor lichaam"
"We weten dat waterstofsulfide in grote hoeveelheden niet goed is, maar blijkbaar zijn kleine hoeveelheden van deze stof wel essentieel voor ons lichaam", klinkt het bij wetenschappers, die hopen dat de bevindingen leiden tot nieuwe behandelingen voor hoge bloeddruk. "Behandelingen op basis van waterstofsulfide kunnen van belang zijn voor heel wat cardiovasculaire ziekten", toont dr. Allan MacDonald van de Glasgow Caledonian University zich alvast optimistisch. (belga/svm)

25/10/08 17u14

BRON: De Morgen

Kritiek:
Leuk uitvlucht natuurlijk, voor mensen die er wel eens 'last' van hebben. Het is vaak gewoon iets menselijks, wat niet altijd tegen te houden is. (Tegenhouden is immers ook niet gezond!) Toch is het niet zo eenvoudig om zomaar een windje te lossen, denk ik, als je bij vrienden/familie/... bent. Sommige mensen kunnen het al wat beter dan anderen. Ik ken mensen die zich er niet voor generen, maar zelf gewoon eventjes scheef gaan zitten op hun stoel... Dat vind ik toch ook niet alles!