PDA

Bekijk de volledige versie : Opleidingswildgroei werkt kwaliteitsbedreigend


Barst
30th July 2005, 02:05
Rector UGent: ,,Wildgroei aan opleidingen bedreigt de kwaliteit''


BRUSSEL - Andreas De Leenheer, de rector van de UGent, maakt zich zorgen over de wildgroei aan opleidingen in zijn universiteit. Hij reageert daarmee op studenten die de KIM-postgraduaatopleiding van professor Fernand Vandamme ,,pure lucht'' noemden (DS 27 juli).


,,Samen met de invoering van de nieuwe Bama-structuur is er een wildgroei aan nieuwe opleidingen aan de gang. In het Vlaams Parlement had Ludo Sannen (SP.A) het over een stijging van 125 naar liefst vijfhonderd opleidingen. Ik weet niet of die cijfers exact zijn, maar de tendens is duidelijk.''

,,Bovendien hebben de universiteiten en hogescholen in Vlaanderen een uniek systeem gecreëerd, de 'master na master'- opleiding. Nergens anders bestaat dit systeem, wat nog eens een hele rist extra opleidingen mogelijk maakt. Zo duiken er allerlei exotische namen van opleidingen op.''

,,Ik wil zeker niet al die opleidingen afkraken, maar ik nodig u uit om gewoon eens na te lezen wat er tegenwoordig allemaal aangeboden wordt. Je moet bijna hallucineren om het te verstaan.''

- Maar aan die wildgroei doet de UGent toch ook mee?

Ja, er woedt nu eenmaal een hevige strijd tussen ons en de universiteit van Leuven om het meest volledige aanbod te presenteren. Maar die tendens is een bedreiging voor de kwaliteit van de opleidingen. Want nu al is onze structuur ondergefinancieerd, studies tonen aan dat we gemiddeld 30 procent minder middelen van de overheid krijgen dan onze Nederlandse collega-instellingen.

Steeds meer opleidingen aanbieden, met dezelfde subsidies, dat is een gevaarlijke evolutie voor de kwaliteit van ons onderwijs. Dat leidt tot excessen, zoals diegene waarmee we nu geconfronteerd worden.

- Het geval van de postgraduaatsopleiding ,,master in Knowledge and Information Management'' (KIM) is toch niet zomaar een exces? Het lijkt om zuivere fraude te gaan.

Ja, we zullen daar toch iets mee moeten doen, vrees ik. Ik kan niet meer zeggen dan dat ik de uitkomst van het onderzoek geduldig afwacht.

Tot dan blijf ik daarover uiterst discreet over deze zaak, om de onafhankelijkheid van de tuchtcommissie te waarborgen.


29/07/2005 Wouter Verschelden

©Copyright De Standaard