PDA

Bekijk de volledige versie : Cola geneest, bewijzen Chinezen


Véronique.Geudens
16th April 2008, 17:57
BRUSSEL - Olympische sporters moeten niets vrezen: Chinezen hebben een darmprop weggespoeld met Cola.

‘Succesvolle behandeling met cola’. De kop van het medische weekblad De Huisarts is prikkelend, ‘maar niettemin correct’, zegt dr. Michèle Langendries.

‘Het gaat om meer dan een hypothese’, zegt de medische directeur van het blad. ‘Het bericht staat in de Journal of the Chinese Medical Association en via een specifieke medische zoekmachine heb ik soortgelijke verwijzingen naar deze behandelingswijze gevonden. Ook Nature maakt er melding van. Herhaaldelijk is aangetoond dat een prop in de darmen is weggespoeld met cola.’

Aan de geloofwaardigheid van de claim moeten we niet twijfelen, zegt dr. Langendries.

‘De relevantie voor de dagelijkse huisartspraktijk daarentegen is miniem’, erkent ze. De aandoening waarvoor de cola ingezet werd, zou maar bij 0,4 procent van de bevolking voorkomen. Dat is 40.000 Belgen. Vooral mensen met een slechte spijsvertering zoals diabetespatiënten, kunnen er baat bij hebben.

De Chinese artsen behandelden een vrouw van 73 jaar met diabetes. Ze was eerder aan de maag geopereerd en klaagde over buikpijn, misselijkheid en braken. De darmen van de vrouw bleken verstopt te zitten door een prop van onverteerbare vruchtenpitten. De prop viel niet met een buisje via de mond (endoscopie) te bewegen, maar zat onwrikbaar vast.

Totdat de Chinese artsen op het idee kwamen rechtstreeks cola op de prop te spuiten en ook wat van de frisdrank in de darmen te laten druppelen. ‘De prop verdween helemaal en het opmerkelijke is toch dat één blikje volstond’, zegt dr. Langendries. ‘Het artikel vermeldt niet of de patiënte ook werd aangeraden cola te drinken, maar dat zou voor de hand liggen.’

De helende werking kan volgens De Huisarts verschillende verklaringen hebben. Cola is zuur, wat helpt bij het oplossen van moeilijk verteerbare (planten)vezels. Het bevat ook natriumbicarbonaat (NaHCO3), wat slijmoplossend werkt. En ook de CO2-bubbels in de frisdrank zouden hebben geholpen om de prop uit elkaar te halen.

Maar hebben niet alle frisdranken en zelfs spuitwater deze eigenschappen? ‘Inderdaad, een frisdrank met een soortgelijke samenstelling kan hetzelfde effect hebben’, zegt dr. Langendries, ‘maar alleen met Cola is tot nu aangetoond dat dit werkt.’

Cola bevat veel suiker en overdadige inname ervan maakt dik en is slecht voor de tanden.

Volgens een recente studie van The American Journal of Clinical Nutrition leidt het drinken van vier blikjes cola of cola light per week bij vrouwen ook tot brozere botten. Daardoor neemt de kans op botbreuken toe. Filip Verhoest

Bron:
DS
woensdag 16 april 2008

_________________________________________
De prop is wel weg door maar 1 blikje en wat verder kan je dan weer lezen het drinken van 4 blikjes kan leiden tot brozere botten... Gezond of niet gezond? Precies wat tegenstellingen in het artikel.

Margot Van Den Broeck
17th April 2008, 10:48
Het kan dan wel goed zijn dat de prop in de darmen van de vrouw is weggegaan door te werken met cola, ik heb toch mijn bedenken erbij. Als met niet met cola had gewerkt hadden de dokters heus wel een andere oplossing gevonden om te prop te verwijderen. Naar mijn mening blijft cola, hoe lekker het ook is, ongezond. Er wordt in het artikel immers ook verwezen naar de gevolgen van cola drinken, deze kunnen we niet negeren!

Moors_Nathalie
22nd April 2008, 10:19
Ik heb toch ook mijn twijfels bij dit soort "genezing".
Hoe is men daar toch bij gekomen om cola te gebruiken?
De multinational zal wel blij zijn, maar echt medisch verantwoord vind ik dat toch niet.

stefanie Mermans
22nd April 2008, 10:34
Inderdaad, dit probleem had heus wel op een andere manier kunnen worden opgelost.
Ik geloof toch niet in zo'n genezing, cola is en blijft ongezond, al een geluk dat ik het zelf niet lust.