PDA

Bekijk de volledige versie : Te Grote Auto


Barst
12th April 2008, 17:52
Te Grote Auto


Dit is nu eens een verhaal waar ik pisnijdig van word.


Mijn schoonvader gaat winkelen in de Brico. Op de parking ziet hij nog één plaats, eigenlijk een halve, omdat ze ten dele ingenomen wordt door de veel te grote auto op de plaats ervoor, zo'n Audi Q7 of Porsche Cayenne of Hyundai Santa Fé, met plaats voor een doodskist in de koffer en een kanon op het dak. Mijn schoonvader, in zijn sympathieke en bescheiden wagen, slaagt er niettemin in om zich in de schaarse ruimte te manoeuvreren. Maar dat is niet naar de zin van de eigenaar van de tank, die net aangelopen komt. Beledigd omdat hij geen twee plaatsen toegewezen krijgt, slaat hij de kleinere wagen enkele keren hard met de vlakke hand, als was het zijn kind.

Mijn schoonvader, een verstandig man, reageert niet.

Als hij terugkeert uit de winkel, is de Latemse tractor verdwenen en zijn auto'tje bewerkt met slogans. HOMO staat er, en PEDO, en VUILE TURK. Ze zijn met een sleutel in de lak gekrast en daarna, voor de duidelijkheid, met de vinger in het stof overschreven. WAS MIJ staat er dan ook boven. En het klopt: de Cayenner was weliswaar vuilgebekt, maar zijn wagen was brandschoon.

Het is niet het enige verhaal dat ik kan vertellen over het asociale en agressieve gedrag van bezitters van TGA's, te grote auto's, die steeds dominanter worden in het straatbeeld. Recent nog werd ik haast in elkaar geslagen door een exemplaar in een Hummer, die het mij en mijn auto verweet dat hij een bocht niet snel genoeg kon nemen. (In werkelijkheid was zijn jeep gewoon te breed voor de straat.) 'Lul!' riep hij en: 'Lul! Lul! Lul! Lul!' Hij had zijn truck met zijn volledige woordenschat betaald, en slechts eentje voor zichzelf gehouden.

Of die ene vrouw - soms zijn het ook vrouwen - in haar BMW X5, die enkele weken geleden dacht een volledige file te kunnen inhalen op de pechstrook en die razend werd omdat die strook het plots voor bekeken hield. Daar stond ze, hysterisch te roepen en te gebaren en te toeteren aan de vangrail omdat niemand haar weer tot de file wilde toelaten. Ik hoop dat ze er nog staat.

We weten allemaal om wie het gaat, waarom zijn we dan zo bang om de groep bij naam te noemen? Het gaat bijna altijd om blanke mannen tussen de twintig en de zestig, die ervan overtuigd zijn dat hun rechtmatige plaats zich boven de rest van de samenleving bevindt. Ze zijn rijk genoeg om dertig- tot vijftigduizend euro te verspillen aan een ding dat voor een vijfde van de prijs even vlot rijdt. En ze gedragen zich ook zo: als mensen die zich slechts voor een vijfde moeten conformeren aan de wetten, normen en waarden waar het klootjesvolk zich wel voor de volle 100 procent aan houdt. Alleen is er steeds minder klootjesvolk en steeds meer mensen die zich erboven denken te moeten verheffen.

Het is mijn diepste overtuiging dat, als deze mensen de bus zouden nemen, incidenten als die met de Joegoslavische crapuultjes niet eens meer in de krant zouden komen. Rijke blanke mannen, dat zou probleemgroep nummer één zijn. De chauffeur afsnauwen omdat hij niet snel genoeg rijdt, beginnen vechten omdat een medereiziger hen niet genoeg zitplaats gunt. 'Homo!' zou er uit elke bus galmen. En: 'Lul! Lul! Lul! Lul!' Nu ze elk hun eigen bus hebben, valt het minder op.

Uiteraard voeren ze zelf aan dat ze die auto enkel kochten omdat hij veilig is, en mooi, omdat ze veel kilometers moeten doen en daarbij, is het niet hun recht, als vrij individu, om zelf hun auto te kiezen? Daarin lijken ze op de baasjes van pitbulls en rottweilers. Die beweren ook dat hun hond gewoon mooi is, en sterk, maar verder zoet als een pasgeboren baby. Tot hij zo'n baby doodbijt.

Eigenaars van een TGA lijken ook op het volk dat internetfora bezoedelt met haatkoren en scheldpartijen. Veilig achter de computer of veilig in een tank: in beide gevallen daalt de empathie met lotgenoten, en stijgt het gevoel van onaantastbaarheid. Dat voedt dan weer frustratie, als het rijden toch niet loopt zoals gehoopt. Wie niet kan relativeren, ontploft bij de minste tegenslag. TGA's zijn gebouwd om nooit meer te hoeven relativeren.

We maken ons, terecht, zorgen over de toenemende agressie in onze cultuur. Maar een industrie die die agressie in de hand werkt, blijft buiten schot. We maken ons, terecht, zorgen over de waarden en normen van mensen die niet in deze cultuur zijn opgegroeid. Maar autochtone Vlamingen, van wie het waardepatroon volledig verbrokkelt zodra ze de ladder nemen naar de cockpit van hun pantserwagen, blijven buiten schot. Laten we nu eens écht preventief ingrijpen: het wordt tijd dat deze wagens van de weg worden gehaald.

Tom Naegels is schrijver


DS, 12-04-2008

Anneleen Verboven
23rd December 2008, 18:27
Net zoals zoveel Vlamingen krijg ik het soms ook op mijn zenuwen als ik zie dat zo een tank 2 parkeerplaatsen inneemt. Iedereen heeft even veel recht op een parkeerplaats maar zij denken dan toch dat zij er 2 verdienen.
Een andere situatie is een gewone auto die 2 plaatsen inneemt, vaak gaat het hier gewoon om bestuurders die eigenlijk echt te lui zijn om nog eens uit de parkeerplaats te rijden en dan er op een deftige en hopelijk betere manier er terug in te rijden. Dit zou er al voor zorgen dat er minder ergernissen zouden zijn, want als deze persoon een minuut langer zou proberen om zich goed te zetten op de plaats dan zou er al veel minder last zijn om een deftige parkeerplaats te vinden.

Charlotte Wellens
23rd December 2008, 19:40
Om te beginnen zijn niet alle bestuurders van de zogenaamde TGA's agressieve bestuurders... In dit artikel wordt eens te meer veel te hard veralgemeend! Als ik het geld zou hebben zou ik ook een zogenaamde TGA kopen en er met plezier mee rondrijden, maar jammer genoeg behoor ik niet tot het volkje waarvan de bankrekening een cijfer bedraagt met enkele tientallen nullen... Maar - al zeg ik het zelf - ik ben geen agressieve bestuurder. Ik zal ook altijd uitkijken dat ik tussen de 2 lijnen geparkeerd sta en ik zal nooit onterecht in het wildeweg beginnen schelden op een andere bestuurder.

Ten tweede zijn de bestuurders van zulke 'monsterbolides' vaak gepensioneerden die geen blijf weten met hun 'bescheiden' pensioen - ahum - en dan maar een 'dikke bak' kopen waar velen onder ons jaloers op zijn. Zij maken dan deel uit van de bevolking die we 'zondagsrijders' noemen: ze rijden maar 60 km/u waar men 70 km/u mag rijden, ze kijken lustig rond als ze zich op de baan begeven waardoor ze ongelooflijk beginnen te slingeren over de baan, en noem maar op! Als je de zogenaamde TGA's van de baan wil halen, dan moeten we ook de TGA's van de oudere, niet-langer-meer-veilig-in-het-verkeer-generatie van de baan halen.

En dan zijn er ook nog voldoende bestuurdes van TKA's - laten we ze 'te kleine auto's' noemen - die zich agressief gedragen op de baan. Dus laten we deze wagens eveneens van de baan halen, zodat het verkeer weer veilig wordt! Of nog beter: we halen gewoon elke wagen van de baan en we laten iedereen terug met paard en kar rondreizen/rijden/... want hiermee kan je niet te snel rijden, je kan er niet mee geflitst worden, er kunnen geen krassen op de lak gemaakt worden,... :doh:

Conclusie: Het ligt helemaal niet aan de bolides waarmee de agressieve bestuurders rijden, het ligt aan de bestuurders zelf! Met een TKA met minder pk onder de motorkap kan je ook veel te snel en agressief rijden, met een TKA kan je ook 2 parkeerplaatsen innemen,... Haal met andere woorden de agressieve bestuurders van de baan als je weer een veiliger verkeer wil in plaats van die zogenaamde TGA's!!!

wim leenaerts
24th December 2008, 10:12
Het ligt helemaal niet aan de bolides waarmee de agressieve bestuurders rijden, het ligt aan de bestuurders zelf!
Uiteraard ligt het aan de bestuurders, maar ik volg dhr Naegels volledig als hij beweert dat er een zekere correlatie is tussen wagen en bestuurder.
Ik weet niet hoe lang jij al een rijbewijs hebt, maar als je al ongeveer 5 jaar met de wagen rijdt, kan je niet anders dan deze correlatie opmerken. Hoe groter en chiquer de wagen hoe asocialer en onbeschofter de bestuurder. Echt wel.

Een simpel en vaak voorkomend voorbeeld: het is verboden om 2 of meer auto's na elkaar in te halen. Dat weet iedereen met een rijbewijs. Ik ben mij volledig bewust van het feit dat borden met '70' op de MAXIMUMsnelheid aangeven (en niet - zoals blijkbaar vaak verkeerdelijk geïnterpreteerd - de minimumsnelheid) en blijf dus principieel onder die snelheid rijden. Gisteren reden er 2 gelijkgestemde zielen voor mij. Wij tuften rustig over de Antwerpsesteenweg tegen een gemoedelijke 65 km/uur waar je MAXIMUM 70 mag. Op de 10 minuten dat 'we' achter elkaar reden zijn we maar 2x alledrie tegelijk voorbijgestoken. Je mag eens raden wat voor auto's dat 2x waren...

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Mijn ouders rijden ook met een Mitsubishi Pajero Sport, maar zij gaan elk verlengd weekend en vakantie naar Oostenrijk, Duitsland, Ardennen enz, daar is zo'n auto écht veel veiliger. Zijn zijn heel verdraagzame en rustige mensen. Ik neem hen het wel erg kwalijk dat ze zo'n energievreter gekocht hebben, maar goed, dat is een andere discussie.

Ik kan me dus volledig vinden in dhr Naegels' betoog!

Britt Janssens
25th December 2008, 16:52
Ik ben het volledig eens met Charlotte. Mijn vader wil graag een Audi Q7 kopen, maar heeft zoveel geld er niet onmiddelijk voor over. Moest hij deze auto toch kopen, een 'TGA', zou hij zeker en vast niet te hard rijden, geen 2 parkeerplaatsen innemen, geen 2 of meer auto's tegelijkertijd inhalen, ...
Hij vind dit gewoon een mooie auto (ik ben het niet met hem eens, ik zou voor een Volkswagen Touareg gaan als ik dan toch een 'TGA' zou kopen :) ) en zou hem dan ook kopen omdat het een mooie auto is, en om geen enkele andere reden.
En er zijn idd velen die met een klein, goedkoop autootje rondrijden en zeer agressief zijn in het verkeer, en al die hierboven vernoemde dingen doen.

Dominik_Sebrechts
25th December 2008, 17:55
het gaat volgens mij om verdraagzaamheid. Het is toch niet zo dat elke bestuurder van een grote wagen agressief is en elke bestuurder van een kleine wagen altijd een slachtoffer is. Ikzelf wordt boos wanneer ik zie dat iemand zich niet goed parkeert en zich maar ergens lukraak zet zonder te kijken of hij tussen de lijnen staat. Het is belangrijk dat we naar "groene" auto's gaan, groot of klein. Voor mensen die hun brood verdienen op de baan kan ik me voorstellen dat een veilige grote wagen nodig is. Ikzelf rijd met een kleine opel corsa dit is een leuke stadswagen maar eerlijk, dit is geen wagen om dagdagelijks honderden kilometers mee te rijden. Dus ...aub ... nuanceer.

Dominik Sebrechts