PDA

Bekijk de volledige versie : Printer net zo schadelijk als sigarettenrook


Margot Van Den Broeck
12th April 2008, 13:42
Een simpele kantoorprinter kan net zo veel schade toebrengen aan de longen als de deeltjes die vrijkomen als iemand rookt. Dit blijkt uit onderzoek van Australische wetenschappers, gepubliceerd in Environ. Sci. Technol., augustus 2007. De onderzoekers hebben meer dan 60 laserprinters getest. Meer dan een derde (40%) van de geteste printers stoot ultra kleine deeltjes kleurstofachtig materiaal uit, 27% hadden zelfs een zeer hoge emissie. Deze deeltjes zijn zo klein dat ze de longen kunnen binnendringen en kunnen leiden tot ademhalingsmoeilijkheden.
Het probleem verergert als er nieuwe cartridges worden gebruikt en wanneer er documenten geprint worden met grafieken en beelden die grotere hoeveelheden kleurstof vereisen.
In een reactie zegt printerfabrikant Hewlett-Packard - een meerderheid van de vervuilende printers uit het onderzoek, bleek van HP te zijn - dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat aantoont dat tonerdeeltjes in de lucht schadelijk zijn voor de gezondheid. De printerfabrikant is van mening dat zijn laserprinters aan alle veiligheidsnormen voldoen. Het bedrijf erkent wel dat nog veel onderzoek gedaan moet worden naar de uitstoot van stofdeeltjes.

bron : www.gezondheid.be

[I]Reactie :
Telkens opnieuw schrik ik als ik zulke artikel lees. Tegenwoordig hoor je bijna niets anders meer. Bijna alles is schadelijk voor onze gezondheid. Wat gaat dat binnen een paar jaar zijn? Van deze vraag krijg ik het toch wel een beetje koud met momenten. :(
Er worden vaak ook "tips" gegeven, hiermee bedoel ik dat in sommige artikels staat wat je wel en niet mag doen om je gezondheid te beschermen. Maar met alles rekening houden is gewoon onmogelijk.

mariskavanrompaey
12th April 2008, 14:39
Ik schrik toch ook wel even bij het lezen van dit artikel. Printers gebruiken we echt bijna dagelijks in ons leven. We kunnen gewoon niet meer zonder. We hebben thuis twee printers en beide zijn van HP. Als je dan lees dat deze schadelijk zijn dan word je toch wel stil. Je hoort meer en meer dat nieuwe technologie schadelijk is. Zo heb ik ook al gelezen dat de stralen van een gsm schadelijk zijn. Nieuwe technologie is goed, maar niet als het ten koste gaat van onze gezondheid. Ik hoop echt dat er snel iets aan gedaan zal worden.

Ik heb nu al zoveel artikels gelezen over gezondheid en dingen die schadelijk zijn voor de mensen. Als we hier allemaal rekening mee moeten houden, dan mogen we bijna niets meer eten en mogen we bijna nergens komen. Het is gewoon onmogelijk om met alle dingen rekening te houden.