PDA

Bekijk de volledige versie : Apotheker laat betalen voor plastic zakje


mariskavanrompaey
11th April 2008, 10:15
1 tot 3cent voor afbreekbaar zakje, Apothekersbond hoopt op navolging

BRUSSEL - Bij apotheker Alain Baptiste aan de Anspachlaan en de Ravensteinstraat zijn winkelzakjes niet meer gratis. 'We vervuilen ons leefmilieu al genoeg.'

Alain Baptiste heeft twee druk beklante apotheken in Brussel. Een aan de Anspachlaan (apotheek Anspach) en een aan de Ravensteinstraat. In alle twee is hij gestopt met de gratis bedeling van plastiekzakken waarin de klanten hun medicijnen kunnen stoppen. Voortaan moet worden betaald: 1cent voor een klein afbreekbaar zakje, 3cent voor een groot. Je kan een herbruikbare tas kopen; die kost 1euro.

'Niet dat ik een fanatieke groene jongen ben', zegt Alain Baptiste. 'Maar ik mag toch milieubewust zijn? Warenhuizen hebben de plastic zakken al afgevoerd in de strijd tegen de afvalberg. Waarom zouden wij achterblijven?'

Baptiste bereidde het goed voor. In China vond hij een producent van herbruikbare tassen; zijn afbreekbare zakken komen uit Frankrijk. Al ging daar iets fout: het blijft wachten op de levering van zakken met een Nederlandstalig opschrift.

Een maand vóór de omschakeling hing de apotheker een briefje aan zijn deur om de nakende verandering bekend te maken. Elf dagen na de wijziging kan de apotheker een voorzichtige eerste balans opmaken. 'De mensen reageren positief. Het gros van de klanten stopt de medicijnen zo in de zak van zijn jas of in de handtas, anderen betalen met plezier één of drie eurocent voor een afbreekbare zak.'

'Je kan aanvoeren: één en drie cent dat is geen geld, waarom maak je het dan niet gratis? Maar dan zou ik weer tegen de geest van mijn actie ingaan', verdedigt de apotheker zich. 'Het is psychologisch. Ik wil net dat mensen beseffen dat ze een zakje gebruiken en daarmee het milieu een beetje schade aanbrengen. Pas zo kunnen we een verandering teweegbrengen.'

De apotheek maakt één uitzondering: wie een zwangerschapstest komt kopen, krijgt er zijn zakje gratis bij. 'Mensen lopen niet graag met zo'n test zichtbaar over straat.'

'Het zakjes-verbruik gaat hier zienderogen achteruit. Normaal heb ik voor een jaar en voor één apotheek 37.000 zakken nodig. Je kan je voorstellen hij belastend dat is voor het milieu.'

Volgens de Brusselse Apothekersbond is Baptiste de eerste met dit initiatief. De organisatie hoopt op navolging.

PAUL DEMEYER

Mijn mening:
Supermarkten gebruiken dit systeem ook al een tijd en het werkt. Bijna alle mensen nemen nu een herbruikbare zak mee naar de winkel. Ik vind dit echt een goed initiatief van de apotheker. Hij denkt aan het milieu en laat zien dat ook andere winkels het milieu kunnen helpen. Als alle winkels dit systeem zouden invoeren wordt er al veel minder vervuild. Voor de mensen zelf is het ook maar een kleine moeite om een eigen zak mee te nemen naar de winkel. Ik hoop ook dat er snel andere apothekers/winkels het voorbeeld gaan volgen.

Bron: De standaard, 11 april 2008

Sofie.Moereels
26th April 2008, 11:46
Ik sluit me volledig aan bij Mariska.
Bij ons in de buurt moet je betalen indien je een plastic zakje wilt.
Mensen moeten echt gemotiveerd worden om zelf een zak mee te brengen naar de winkel en naar mijn mening geraakt dit stilaan meer en meer ingeburgerd bij de mensen.

MinkeVanHoof
26th April 2008, 12:34
Dit is nog een stap in de goede richting! Mensen bewust maken in alle winkels gaat na een tijdje ervoor zorgen dat iedereen automatisch een zak meeneemt naar de winkel. En bij de apotheker kunnen vrouwen hun medicijnen toch gewoon in hun handtas steken denk ik dan.
Het detail van de zwangerschapstest vind ik wel grappig :) ik vraag me af wat hij doet met mensen die condooms komen kopen :D

Margot Van Den Broeck
26th April 2008, 13:44
Ik vind dit ook een heel goed initiatief. Des te meer winkels de mensen laten betalen voor hun zakje, des te beter. Hoe meer winkels het goede voorbeeld geven, hoe meer er gaan volgen, en hoe meer we rekening gaan houden met het milieu. Door steeds dezelfde winkeltas mee te nemen naar de winkel kunnen we allemaal ons steentje bijdragen aan het milieu. Het is misschien even wennen, om altijd dezelfde winkeltas mee te nemen als je gaat inkopen doen, maar na enkele weken wordt dit vanzelf wel een gewoote. :)

jan van hoogten
26th April 2008, 14:42
Over dit topic heeft het hier nog al eens gegaan. Ik sluit me er volledig bij aan dat al die plastic zakjes moeten verbannen worden. Mensen zouden verplicht moeten worden naar overal zelf een zak mee te nemen, zelfs als ze gaan shoppen voor kleren vind ik. Ook bijvoorbeeld in het frituur of bij de bakker moesten ze de regel invoeren en het volledig afschaffen. Of misschien de prijs van zo'n plastic prul opslagen tot 2 euro per zakje ofzo, dan zouden de mensen wel nadenken voor ze ergens naartoe rijden!