PDA

Bekijk de volledige versie : Gesjoemel met voedsel amper bestraft


jan van hoogten
10th April 2008, 08:22
Gesjoemel met voedsel amper bestraft

"Voedselfraudeurs ontlopen vaak hun straf", aldus Flor Van Noppen, broer van de vermoorde veekeurder Karel.


Van de 29.878 klachten over voedselveiligheid die het Federaal Voedselagentschap (FAVV) tussen 2003 en 2007 doorgaf aan het parket, leidden er slechts 260 tot een gerechtelijke vervolging. In totaal werden amper 73 fraudeurs veroordeeld. Dat blijkt uit cijfers die kamerlid Flor Van Noppen (N-VA) kreeg van minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V).

“Voedselfraudeurs hebben waarschijnlijk de laagste kans op een gerechtelijke vervolging,” zegt Flor Van Noppen. “Op minder dan één procent van gemelde gevallen volgt een onderzoek. In amper 0,24 procent van de gevallen kwam het tot een effectieve veroordeling.” Van Noppen vraagt dan ook onmiddellijk actie. “Zolang fraudeurs onbestraft blijven, kunnen ze zich verrijken ten koste van de gezondheid van de consument.”

Bron: Gazet Van Antwerpen Online

Commentaar:
Wie weet wat eten wij allemaal? Dat heb ik mij al dikwijls afgevraagd. Als je dan zo'n artikel leest klinkt dat niet echt leuk in de oren. Ik vind dat zoiets niet kan. Dat heeft toch rechtstreeks te maken met onze gezondheid. Als daar de controles al niet streng genoeg zijn en men niet ver genoeg gaat met de vervolging van de daders....?
Wel straf dat juist broer van fraudeur Van Noppen hiermee verschijnt in de krant. Is hij dan wel een engeltje? Of probeert hij de naam van de familie terug op te krikken?