PDA

Bekijk de volledige versie : Snoepen tegen gaatjes


jan van hoogten
10th April 2008, 08:12
Snoepen tegen gaatjes

Snoepjes die de tandjes beschermen tegen gaatjes, zouden de perfecte aanvulling kunnen worden op het dagelijkse tandenpoetsen. De snoep lijkt effectiever dan tandvriendelijke kauwgom. Dat blijkt uit Venezolaans onderzoek.

Onderzoek
200 kinderen tussen tien en elf jaar namen deel aan het onderzoek. Zowel 's ochtends als 's avonds dienden de tanden gepoetst. Daarbij kreeg de helft na het poetsen speciale tandbeschermende snoepjes. De andere helft kreeg suikervrije pepermuntjes na het poetsen. Een jaartje later bleken de kinderen met tandbeschermende snoepjes 62 procent minder gaatjes te hebben.

Langer werkzaam
Volgens onderzoekers zijn deze efficiënter dan de tandvriendelijke kauwgommen die Xylitol bevatten. De reden is dat de snoepjes beter tussen de kiezen blijven plakken en daardoor net langer werken.

Speeksel
In eigen land zijn deze snoepjes, de BasicMints, nog niet verkrijgbaar. De zoethoudertjes bevatten geen fluoride, maar een stof die erg lijkt op een stof die van nature in het speeksel zit. Die stof, CaviStat, neutraliseert schadelijke enzymen en voorkomt daardoor gaatjes. (lvl)

Bron: Het laatste nieuws

Commentaar:

Mooi, mooi, daar moet ik ook eens mee gaan beginnen. Ik heb nooit echt geloofd in die dingen maar als het onderzocht is is het misschien toch de moeite waard.

Margot Van Den Broeck
12th April 2008, 13:17
Ik vind dit ook wel een mooie "uitvinding", zeker omdat het onderzoek ook bewijst dat de snoepjes echt werken! Ik denk wel dat er ook een gevaar aan verbonden is. Misschien gaan sommige kinderen dit snoepje namelijk zien als vervanging voor het tanden poetsen. Dat is uiteraard niet de bedoeling en moet dan ook duidelijk gemaakt worden aan de mensen, om dit te kunnen vermijden.