PDA

Bekijk de volledige versie : Terminale patiënten verkiezen 'beperkte waarheid' over ziekte


Dieter1BASO
8th April 2008, 20:31
Er bestaat een grote variatie in de manier waarop ongeneeslijk zieke patiënten het slechte nieuws over hun levenseinde willen vernemen van de arts. Dat blijkt uit een studie van de onderzoeksgroep Zorg rond het Levenseinde van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). "De ene wil alle mogelijke informatie op een onverbloemde wijze, terwijl de andere vermijdt om de harde waarheid te aanhoren."

Onderzoekers Dr. Reginald Deschepper en Prof. Dr. Luc Deliens voerden gesprekken met terminaal zieke patiënten, artsen en hulpverleners. Bedoeling was te achterhalen welke de barrières zijn die kunnen verhinderen dat patiënten optimaal geïnformeerd worden over hun toestand.

Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat patiënten de overtuiging blijven hebben dat artsen een gebrek aan tijd hebben om alles uit te leggen. Terwijl artsen er ook rekening mee houden dat patiënten zaken verkeerd kunnen begrijpen. Artsen vinden bijvoorbeeld dat liegen onder geen beding kan, maar toch menen sommigen dat "het niet altijd moet uitgesproken moeten worden".

De onderzoekers besluiten dat het "doseren van de waarheid" de voorkeur krijgt van veel patiënten en artsen, maar dat het toch ook zekere risico's inhoudt. "Valkuilen zijn bijvoorbeeld het achterhouden van informatie of een te paternalistische houding, waarbij de arts al te zeer voor de patiënt beslist", klinkt het. (belga/sps)


Bron: HLN.be - 03/04/2008

reactie:
Ik denk dat soms de mensen niet willen weten wat de waarheid is. Je moet dat van persoon tot persoon bekijken en niet onmiddellijk de dokters of dergelijke aanvallen. Ik denk niet dat er velen onder ons het leuk zouden vinden om iets te gaan vertellen wat niet zo positief is.
Toch vinden mensen het hoogst ergerlijk dat dokters niet duidelijk en onverbloemd de feiten geven. Dat ze vanalles achter houden,de zaken beter voorstellen of rond de pot draaien zorgt er vaak voor dat mensen - door dat 'achterbaks' gedoe - geen vertrouwen meer hebben in de man met de witte jas.
Moest ik erg ziek (In par.1 staat "ongeneeslijk ziek", dan gaat het plots over een onderzoek bij "terminalen". Men vergeet de ongeneeslijk zieken die non-terminaal zijn & ongeneeslijk zieken die gn kanker hebben!) worden, verwacht ik van mijn arts de waarheid. Dit is sterk individueel, dus het zou mooi zijn als je arts de vraag stelt hoe je nieuws/diagnoses wil horen ipv het in te schatten. :sick: