PDA

Bekijk de volledige versie : Belg eet meer vlees


Barst
8th April 2008, 12:59
Belg eet meer vlees


BRUSSEL - De gemiddelde Belg heeft vorig jaar 32,3 kilogram vers vlees gekocht, wild en gevogelte niet meegerekend. Dat komt neer op een stijging van 710 gram per hoofd tegenover 2006.


Dat meldt het Vlaams Informatiecentrum over Landbouw en Tuinbouw (VILT) op basis van cijfers van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

Ook het bedrag dat de Belg in 2007 uitgaf aan vlees, ging de hoogte in. Er werd gemiddeld 280 euro uitgetrokken voor vers vlees.

Vleesmengelingen, zoals gemengd gehakt, worst, brochettes, pita, hamburger en cordon bleu, blijken het populairst. In 2007 consumeerde de Belg gemiddeld 10,6 kilogram vleesmengelingen. Op de tweede plaats komt puur varkensvlees met een gemiddelde consumptie van 9,6 kilogram. Daarna volgen rundsvlees (8,8 kilogram) en kalfsvlees (1,5 kilogram). Schapen-, lams- en paardenvlees waren vorig jaar goed voor een gemiddeld verbruik van 1,4 kilogram per persoon.

Opvallend is dat puur varkensvlees weer in de lift zit. Sinds 2000 was de aankoop van puur varkensvlees gedaald. In 2007 werd 9,6 kilogram per persoon verkocht, tegenover 9,3 kilogram een jaar eerder.

Het verbruik van paardenvlees blijft omlaag gaan. Vorig jaar werd 14,4 procent minder paardenvlees verkocht tegenover 2006.

Walen en Brusselaars eten meer vlees dan de Vlaming. Bij de Walen lag het gemiddelde vleesverbruik in 2007 7 kilogram hoger dan bij de Vlaming, bij de Brusselaar 3 kilogram. Ook oudere mensen consumeren meer vlees. Zo aten 65-plussers in 2007 gemiddeld 41,21 kilogram vlees, de helft meer dan gezinnen jonger dan veertig.


Blog DS, 08-04-2008

jan van hoogten
9th April 2008, 13:55
Blijkbaar is dit ook allemaal niet zo gezond. De kans op bepaalde kankers blijkt serieus hoger wanneer je een echte vleeseter bent.

Lees hierover het artikel op het gezondheidsforum van deze site: " Vlees verhoogt de kans op kanker"

liesanne.adriaenssens
30th October 2008, 23:14
Vlees eten is inderdaad niet zo gezond. Het verhoogdook niet alleen de kans op kanker maar het verhoogd ook broeikasgassen in de lucht.

Eet u vlees? Dan bent u schuldig aan Global Warming!
Dat heeft de voorzitter van het United Nations Intergovernmental Panel on Climate Change, Dr Rajendra Pachauri, nog eens goed benadrukt.
Hij wil dan ook beginnen met één vleesloze dag per week te verplichten. (en dat dan ver uit te breiden)

Hij wil regeringen zover krijgen dat er in 2020 zestig procent minder vlees wordt geconsumeerd.

Pachauri, zelf vegetariër, is de vorige week herkozen als voorzitter van het panel van de VN en hij wil vlees reductie omdat bij de veelteelt zoveel broeikasgassen vrij komen. Zelfs 1/5 van het totaal van die gassen komt daar vandaan. En daarbij is het, vooral door koeien, geproduceerde methaangas 23 keer sterker dan CO2.

Vroeger mochten katholieken op vrijdag geen vlees eten. Het is geen zonde meer als je wel vlees eet op vrijdag. Maar daardoor zitten we dan nu kennelijk wel met de Global Warming!!!

http://www.vrijspreker.nl/wp/2008/09/eet-u-vlees-dan-bent-u-schuldig-aan-global-warming/

Ivan.Verwerft
31st October 2008, 13:13
Een vleesloze dag inlassen om de global warming tegen te gaan? Sorry maar dat zie ik niet meteen gebeuren. ;) ALS men dit zou toepassen, zou het een systeem zijn dat gedoemd is om te falen. Stel dat we op vrijdag geen vlees meer mogen eten. Dan koop ik op donderdagavond toch gewoon vlees dat ik vrijdag klaarmaak, en wie oh wie gaat dit iedere week controleren? :shocked: Ook zal deze regel op stevig protest stoten van zo goed als iedere eetgelegenheid.

Wanneer iedereen die aan deze regel blootgesteld wordt, voldoende overtuigd is van de werking ervan, zijn we volgens mij al een half jaar (of meer) verder. Het lijkt me veel logischer en realistischer om voornamelijk te richten op de uitstootgassen van industrie en verkeer. Dit kost inderdaad bakken geld, maar het is zeker en vast haalbaar om hier iets aan te doen, mits een beetje medewerking van de bedrijven zelf. Veeteelt mag dan wel verantwoordelijk zijn voor 20% van alle broeikasgassen, maar dit gaan we met 1 vleesvrije dag per week niet oplossen...

Eveline.Vanderheijden
6th November 2008, 22:26
Maak het vlees dan duurder?

Mensen meer laten betalen voor vlees, zal het vlees-eten ook verminderen. Waarom zijn mensen zo gericht op vlees? Er moet duidelijk gemaakt worden dat we geen pure vleeseters zijn. Mensen zijn alleseters.

We moeten mensen wakkerschudden door een prijsverhoging. We eten dieren, meer en meer, mensen gaan meer en meer produceren door die hogere vraag aan vlees. Laten we eens niet 'meer produceren' en gewoon de pijs van vlees verhogen.

Als alle mensen een beetje minderen vlees zouden eten, zou er al een resultaat kunnen zijn.

Mijn oplossing: Schud de mensen wakker door het vlees duurder te maken.

Lieve De Wachter
9th November 2008, 12:39
[QUOTE=Eveline.Vanderheijden]Maak het vlees dan duurder?

We moeten mensen wakkerschudden door een prijsverhoging. We eten dieren, meer en meer, mensen gaan meer en meer produceren door die hogere vraag aan vlees. Laten we eens niet 'meer produceren' en gewoon de pijs van vlees verhogen.

Mijn oplossing: Schud de mensen wakker door het vlees duurder te maken.[/QUOTE]


Ik vind dit geen goede oplossing! Met deze maatregel zou je het leven voor kansarmen NOG moeilijker maken! Als je zou zeggen 'maak kaviaar duurder', daar heb ik geen problemen mee, maar met een algemene prijsverhoging voor vlees (varken, kip, rund) ga ik niet akkoord. Vlees heb je nodig om te overleven: het bevat eiwitten die je in geen andere levensmiddelen terugvindt. (met uitzondering van enkele vegetarische producten en peulvruchten)
Met deze maatregel zou je de gezondheidskloof tussen armen en rijken nog vergroten!
Mijn conclusie over jouw idee: de armen worden weer maar eens het slachtoffer....

stijn.neefs
10th November 2008, 20:19
Interessante discussie!
Ik denk dat als je de wereld wil verbeteren, je altijd eerst bij jezelf moet beginnen. Als je vindt dat mensen teveel vlees eten, begin zelf al met minder vlees te eten. Ik heb misschien makkelijk spreken want ik ben vegetariër, maar ik vind niet dat ik iets mis door geen vlees te eten. Integendeel, ik voel me fitter en beter dan wanneer ik nog vlees at (ongeveer 5 jaar geleden nu). Begrijp me niet verkeerd, jonge mensen, en vooral kinderen hebben vlees nodig, het bevat levensnoodzakelijke eiwitten die het kind nodig heeft om te groeien en ontwikkelen. Maar toch kan je vanaf je 14 à 15 jaar zeggen dat je vegetariër wordt.
Toch een kanttekening, begin niet overhaast, vegetariër zijn is meer dan alleen geen vlees meer eten. Je moet voldoende alternatieven zoeken om het tekort aan te vullen. Maar wees gerust, moeder natuur heeft verschillende aangepaste menu's te bieden.

Dat de Belg meer vlees eet, daar schrik ik toch een beetje van. Na de opeenvolgende crisissen in de landbouwindustrie en aanslagen op de voedselveiligheid in 1999, is het vertrouwen (wonderwel) opnieuw sterk gestegen. Ik hoop dat de ezel zich geen twee keer stoot aan dezelfde steen, dat zou anders pijnlijk kunnen worden...
Ach, maak voor jezelf uit wat je het beste acht. De bal licht in je eigen kamp, niet dat van een ander!

Anne Van den Bosch
11th November 2008, 13:02
De meningen en oplossingen zijn hier duidelijk verschillend...
Ik verschiet er ook van dat de Belg meer vlees eet... Zeker als je dit vergelijkt met de eetgewoonten in andere landen. Neem bijvoorbeeld Griekenland, daar krijg je een bord met vlees en frietjes, groenten moet je daar apart bestellen. In zo'n culturen wordt dus veel meer vlees gegeten dan bij ons. Dit zie je ook aan de lichaamsbouw van zulke mensen, zeker voor vrouwen is dit duidelijk, zij zijn vaak groter en hebben dikkere borsten.
Vlees duurder maken lijkt mij ook niet de ideale oplossing, aangezien vlees nu al redelijk duur is, maar een vleesloze weekdag oprichten, zal zoals eerder vermeld, door vele mensen niet worden opgevolgd.
Sommige mensen hechten echt enorm veel belang aan vlees eten. Bij ons thuis wordt bijvoorbeeld vlees gemaakt voor 3 personen in een hoeveelheid die bij onze buren per persoon wordt bereid.
Ik denk niet dat dit probleem eenvoudig op te lossen valt...

Anne

Eveline.Vanderheijden
14th November 2008, 22:10
Ik volg de mening van Stijn Neefs.

En de prijsverhoging zal enkel te merken zijn als men veel vlees koopt (en dit zou ik willen tegengaan). Mensen moeten bewust worden en minder vlees kopen. We zijn alleseters en geen vleeseters. Ze mogen/moeten nog vlees kopen, want inderdaad kinderen hebben deze nodig in hun groei.

Ik ben ook vegetariër en mis vlees en vis totaal niet. Genoeg gevariërd eten en er is geen probleem. Ik voel me ook veel fitter en gezonder dan voorheen.

Er wordt zoveel energie gestoken in vleesverwerking. En deze energie is ten koste van ons klimaat. Global warming ontstaat mede door het hoge vleesgebruik van de mensen. Begrijpen mensen niet dat het zo niet verder kan, deze hoeveelheden vlees?

ambi-ann
25th November 2008, 18:59
Gésoes wat een vreemde discussie. Wanneer ik dit hier lees, lijkt het precies dat wij als 'vleeseters' worden afgeschilderd. Terwijl 32,2 kg vlees per jaar slechts neerkomt op 88,2 gram per dag.... op zich een flauw rekensommetje totdat je leest wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vlees is voor een allesetende mens:
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/hoeveelheden+per+dag/

JUIST, voor volwassenen is dit dus tussen de 100-125g/dag! (meer nog de huidige 88,2 g/dag is in feite geschikt voor kinderen van 9 à 13 jaar.) Ik snap dus totaal niet vanwaar die (onterechte) verontwaardiging komt.

CONCLUSIE: Er wordt nog steeds te weinig vlees gegeten :)

Karolien Theys
25th November 2008, 20:43
[QUOTE=stijn.neefs]Interessante discussie!
Ik denk dat als je de wereld wil verbeteren, je altijd eerst bij jezelf moet beginnen. Als je vindt dat mensen teveel vlees eten, begin zelf al met minder vlees te eten.[/QUOTE]


Daar ga ik mee akkoord! Als mensen eens gaan beseffen dat véél vlees eten echt wel niet gezond is, dan moet je gezond verstand toch zeggen dat je minder vlees moet eten.
Toch schrik ik ervan dat Belgen meer en meer vlees eten..
Als je in Duitsland een biefstuk gaat eten, krijg je bijna een halve koe op je bord! Dat gaat er soms echt over.. Maar als Belgen hun voorbeeld willen volgen, dan zijn we inderdaad goed bezig! Zelf ben ik ook geen echte vleeseter.. en ik ben toch gezond! Mensen moeten gewoon wakker gemaakt worden, en gaan beseffen dat ze hun gezondheid hiermee op het spel zetten!

jonas.de.ceulaer
25th November 2008, 21:28
Ik vind dit echt een prachtig onderwerp om over te discussiëren. Vooraleer ik begin met mijn uitleg vind ik wat Stijn Neefs zegt een goede raad, nl. [I][COLOR=Blue]Ik denk dat als je de wereld wil verbeteren, je altijd eerst bij jezelf moet beginnen. Als je vindt dat mensen teveel vlees eten, begin zelf al met minder vlees te eten.[/[/COLOR]I]

Ik volg zijn mening en zo denk ik ook over de meeste problemen. Je kan de wereld misschien niet veel verbeteren door bij jezelf in te grijpen, maar je zet toch al de stap in de juiste richting. Nu moet ik wel eerlijk zijn dat ik me wat een vreemdeling voel tussen al de anderen die hier mee discussiëren. Ik merk dat de mensen die deelnemen aan deze discussie vegetariërs zijn. Ik geloof best dat die mensen goed kunnen functioneren en supergezond zijn. Ik vind het mooi dat die mensen zich tegen het eten van vlees verzetten.
Wel, ik helemaal geen vegetariër en daarom voel ik me wat vreemd in deze discussie. Ik ben daar eerlijk in. Ik eet al eens graag vlees en vis, maar met mate natuurlijk. Ik vind het bericht dat er meer vlees wordt gegeten verschrikkelijk. Ik breng hiermee in verband dat voor dat extra vlees er weer meer dieren moeten geslacht worden. Waarom kunnen mensen niet een minimum aan vlees eten, dan moeten er nog wel dieren geslacht worden, maar in mindere mate.
De mens is weldegelijk een alleseter en geen vleeseter. De term ‘alleseter’ betekent dat de mens ook vlees mag eten, het is dus niet slecht. Ik volg wel de mening dat veel vlees eten slecht en ongezond is. Juist door dat vele vlees eten lopen er vandaag de dag heel wat mensen rond met overgewicht. Ik eet ook vlees en heb helemaal geen overgewicht, want ik eet met mate. Ook omdat ik weet dat te veel vlees ongezond is. Je zal me helaas niet horen zeggen dat ik vegetariër word. Ik vind dat het ook niet nodig is, want in de natuur is vlees eten een normale zaak. Moeten mensen dan plots stoppen met vlees eten? Vlees eten doen mensen al eeuwen.
Trouwens nog 1 dingetje om aan te duiden dat vlees eten voor sommigen nodig is. Hierin volg ik de verklaring van Stijn, nl. [I][COLOR=Blue]Begrijp me niet verkeerd, jonge mensen, en vooral kinderen hebben vlees nodig, het bevat levensnoodzakelijke eiwitten die het kind nodig heeft om te groeien en ontwikkelen.[/[/COLOR]I]
Ik heb nog een ander voorbeeld. Een vriend van mij was 5 jaar lang vegetariër. Ongeveer 6 maanden geleden is hier verandering in gekomen. Hij kampte namelijk met een groot probleem. Hij was nogal mager en was daardoor niet supergezond. Hij was ook nogal snel moe, desondanks dat hij aan sport deed. Hij moest van zijn dokter dringend vlees gaan eten. Hij zou dan veel beter worden. Zijn lichaam was namelijk niet meteen geschikt om vegetariër te zijn. Hij had de eiwitten die je uit vlees verkrijgt echt nodig om goed te functioneren. Ondertussen voelt hij zich al heel wat fitter Sommige mensen kunnen dus perfect vegetariër zijn en een goede gezondheid hebben, omdat hun lichaam het toelaat. Bij mijn vriend was dat niet het geval.

Wat ik absoluut duidelijk wil maken is dat ik tegen het gebruik van zoveel vlees ben. De mens kan gerust leven met heel wat minder vlees. Hoe men deze situatie kan oplossen? Dat weet ik niet. Het vlees duurder maken kan een oplossing zijn, maar ik dat wel een goede?

Jill Wuyts
26th November 2008, 00:30
Voor iedereen, met een 'sterke maag' die niet graag leest:

http://www.youtube.com/watch?v=VfaqvIlpPoc

Een biefstuk zorgt voor evenveel broeikasgassen als een ritje van zeventig kilometer met een doorsnee wagen. Voor de steak op je bord ligt, heeft hij vijfduizend liter water opgeslokt. De consumptie van vlees is verantwoordelijk voor meer uitstoot van broeikasgassen dan de transportsector. Tijd voor een nieuw dieet.

Het is een lang artikel, dus heb ik het even samengevat.

1. In dit artikel wordt vermeld dat de gemiddelde Belg, 270 gr. vlees per dag eet.

2. Feit: rijke landen consumeren meer vlees dan minder ontwikkelde landen.

3. Feit: De toenemende vraag naar vlees, komt de 'dierteeltmethoden' niet ten goede. Nee, de meeste biefstukjes die op ons bord komen, zijn niet afkomstig van grazende koeien uit de weide. (Gaat er al een lampje branden?)

4. Dus de overgang van woelende varkens en grazende koeien naar de industriële veeteelthouderijen.

=> Gevolg: krachtvoeder (Typisch: het mag niet teveel kosten en het moet het liefst zo snel mogelijk)

5. Gevolgen die veroorzaakt worden door teveel dieren, waardoor er veel krachtvoeder nodig is:
- Broeikasgassen (mest, vertering van celluose, verwarming, verlichting, ..)
- Waterschaarste (het zal voor de meeste onder ons, wel duidelijk zijn dat het dier veel drinkt bij het consumeren van krachtvoeder)
- Landbeslag (denk dan niet alleen aan de plaats die nodig is voor de dieren, maar ook de voeder teelt neemt veel plaats in beslag)
- Verlies aan biodiversiteit

6. Feit: Meer dan zestig procent van de totale productie van granen, maïs en gerst wordt gebruikt voor veevoer. Jaarlijks komt dat neer op een productie van 670 miljoen ton graan. Hiervoor was een oppervlakte van 6,5 miljoen hectaren nodig. (Dat is niet weinig he?)

7. Nog een 'leuk' stuk(je) uit de tekst:

Boeren, winden en uitlaatgassen
Voor de globale opwarming is de intensieve veehouderij een ramp, zo berekende de FAO in Livestocks long shadow. De uitstoot van broeikasgassen door de veeteelt overtreft die van het transport en komt in de buurt van de twintig procent CO2-equivalenten (broeikasgassen, gemeten in CO2-waarden). Het probleem ligt vooral bij de herkauwers. Die hebben het voordeel dat ze cellulose –grassen en bladeren– kunnen verteren en daardoor kunnen leven van gewassen die niet voor menselijke voeding in aanmerking komen. Maar bij het verteringsproces stoten zij grote hoeveelheden methaan uit. De impact van methaan is 23 keer groter dan die van CO2. In België is 95 procent van de totale methaanuitstoot te wijten aan runderen. Op wereldvlak is één vijfde van de totale methaanuitstoot afkomstig van de veeteelt.

Ook het mest is een probleem. Dat geeft in grote hoeveelheden lachgas af. De impact van één ton lachgas is 296 keer die van een ton CO2. Wereldwijd worden 2,2 miljard ton CO2-equivalenten de lucht in geblazen door de productie van lachgas in de landbouw.

En dan is er nog de gewone CO2-uitstoot, vooral afkomstig van ontbossing, verwarming van serres en stallingen, en het gebruik van fossiele brandstoffen in het hele productieproces. We eten ook steeds meer exotisch vlees uit Argentinië, Chili en Zuid-Afrika. Vooraleer het vlees op ons bord ligt, zitten er heel wat voedselkilometers bij. Ecolife vzw berekende dat de milieukost van een portie biefstuk uit de VS geïmporteerd makkelijk driemaal groter is dan diezelfde portie uit Europa.

8. Intussen weten we dat zoveel vlees toch niet zo gezond is. Overgewicht, cholesterolproblemen, suikerziekte en hartkwalen vormen het verborgen prijskaartje dat hoort bij een vlees- en calorierijk dieet.

9. Al die runderen, varkens en schapen slorpen ook gigantische hoeveelheden levensnoodzakelijk water op, dat nagenoeg niet in rekening wordt gebracht. Om een kilo varkensvlees te produceren heb je 9700 liter water nodig en voor rundvlees nog drie keer zoveel. Maar voor een kilo tarwe kom je toe met 106 liter water en voor een kilogram aardappelen 150 liter. Gemiddeld genomen is voor de productie van een kilo vlees 100 keer meer water nodig is dan voor de productie van een kilo graan of groente. (9700 liter, voor 1 kg varkensvlees :doh:

10. [/B]Op wereldvlak wordt er voldoende graan geproduceerd om iedereen een volwaardig menu te geven, tenminste als er niet de concurrentie met het veevoer en, nu ook, de biobrandstoffen zou zijn.[/B] (!!!)

11. Leuk weetje:
Inmiddels zijn er tal van studies die het verschil tussen wel, minder of geen vlees eten in kaart gebracht hebben. Zo stelt een van die studies dat een kilo rundvlees in broeikasemissies gelijk staat aan drie uur met de wagen rijden terwijl je thuis alle lichten aan laat. Maar wanneer die kilo rundvlees organisch geteeld is en het rund niet gevoederd werd met krachtvoer, dan is de uitstoot van CO2-equivalenten al 40 procent minder en het energieverbruik 85 procent minder. En als je toch vlees wil eten: kippenvlees is minder belastend voor het milieu dan rundvlees

Bron: http://www.mo.be/index.php?id=62&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=20184

Mijn eigen mening heb ik reeds gegeven in de samenvatting.

karenwolput
26th November 2008, 00:42
[QUOTE=jonas.de.ceulaer]Ik heb nog een ander voorbeeld. Een vriend van mij was 5 jaar lang vegetariër. Ongeveer 6 maanden geleden is hier verandering in gekomen. Hij kampte namelijk met een groot probleem. Hij was nogal mager en was daardoor niet supergezond. Hij was ook nogal snel moe, desondanks dat hij aan sport deed. Hij moest van zijn dokter dringend vlees gaan eten. Hij zou dan veel beter worden. Zijn lichaam was namelijk niet meteen geschikt om vegetariër te zijn. Hij had de eiwitten die je uit vlees verkrijgt echt nodig om goed te functioneren. Ondertussen voelt hij zich al heel wat fitter Sommige mensen kunnen dus perfect vegetariër zijn en een goede gezondheid hebben, omdat hun lichaam het toelaat. Bij mijn vriend was dat niet het geval[/QUOTE]

Ik ben ook vegetariër en eiwitten missen uit vlees is volgens mijn dokter ZEVER! Je eet zo veel andere producten waaruit je je eiwitten haalt. Het enige wat je mist is folium (of foliumzuur ofzoiets) en hier moet je pilletjes voor innemen, ik weiger deze te nemen en ik ben nog steeds gezond. Als vegetariër is het gewoon belangrijk om een goed vervangende maaltijd te voorzien en als je hierin slaagt, zou er geen probleem mogen zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel, maar ik geloof mijn dokter!

Bovendien besef ik ook dat te veel mensen denken 'ach, als ik het alleen doe, help ik de wereld ook niet verder'. ERgens begrijp ik hen ook, maar als iedereen zo denkt, zal er nooit iets veranderen.

wim leenaerts
26th November 2008, 08:35
[QUOTE=karenwolput]Ik ben ook vegetariër en eiwitten missen uit vlees is volgens mijn dokter ZEVER![/QUOTE]
En volgens de dokter van Jonas' vriend net niet. Wat geeft jouw dokter meer authoriteit? Maar ik hoop wel dat je gelijk hebt, want hoe gezonder het niet eten van vlees, hoe meer vegetariërs er hopelijk zullen zijn.
Ik ben zelf ook geen vegetariër, maar probeer mijn vleesconsumptie ten behoeve van het milieu zoveel mogelijk te beperken.
Ik eet wekelijks al eens een groenteburger of een zalmfilet en op restaurant neem ik uit principe telkens een slaatje (die in goede restaurants vaak verbazend lekker zijn).

[QUOTE=ambi-ann]JUIST, voor volwassenen is dit dus tussen de 100-125g/dag! (meer nog de huidige 88,2 g/dag is in feite geschikt voor kinderen van 9 à 13 jaar.) Ik snap dus totaal niet vanwaar die (onterechte) verontwaardiging komt.
[/QUOTE]
Als je dan toch zulke gezaghebbende bronnen wilt aanhalen, Ann, probeer ze dan wel juist te gebruiken. Het gaat namelijk in de voedingsmiddelentabel niet enkel om vlees, maar ook om 'vis, kip, eieren, vleesvervangers'. In het artikel gaat het daarentegen louter en alleen over vlees.
Vis is helemaal niet schadelijk voor hem milieu (hoewel je dan natuurlijk wel in de discussie over de slinkende visbestanden belandt, maar dat is iets anders), eieren ook niet (kippen sowieso niet erg) en vleesvervangers al helemaal niet omdat die voornamelijk gemaakt worden van schimmels.

Lees overigens ook even volgend artikel over vegetarisch leven op de door jou aangehaalde site: http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Gezond+eten/vegetarisch+eten/

En om jouw bron even aan te vullen: als je verder had gekeken op de site was je ook een pagina tegengekomen waarin opgesomd staat welke voedingsmiddelen uit welke categorie je best veel en best weinig tot je neemt en wat vinden we terug bij 'vlees, kip, eieren en vleesvervangers' (merk op: vis krijgt een aparte categorie!)? volgende voedingsmiddelen eet je best bij uitzondering 'Gehakt, hamburger, lamsvlees, doorregen rundvlees, schouder-karbonade, varkenslap, slavinken, worst, gebakken ei' Laat dat nu net het vlees zijn dat de gemiddelde Belg meestal tot zich neemt.

Nu het fabeltje dat we wel vlees móeten eten uit de wereld geholpen is, kan deze discussie verdergezet worden met de juiste argumenten. In verband hiermee mijn complimenten aan Jill om een erg goede bron duidelijk samen te vatten voor de luie lezer ;)

[QUOTE=Lieve De Wachter]Ik vind dit geen goede oplossing! Met deze maatregel zou je het leven voor kansarmen NOG moeilijker maken! [...] Met deze maatregel zou je de gezondheidskloof tussen armen en rijken nog vergroten!
Mijn conclusie over jouw idee: de armen worden weer maar eens het slachtoffer....[/QUOTE]
Heb je er dan al eens aan gedacht wie de grootste slachtoffers worden van de opwarming van de aarde? Niet wij hoor.
Ik kan je hier op het forum genoeg artikels aanbevelen die duidelijk maken dat de grootste problemen zich zullen voordoen in gebieden waar de mensen het nu al ongelooflijk moeilijk hebben, met name Afrika, Midden-Australië en zowat elk bewoond eilandje op eender welk groot water ter wereld.
Op plaatsen waar er nu al droogte en waterschaarste heerst en op plaatsen waar de mensen nu al leven met de constante angst voor overstromingsgevaar en tsunami-alarmen zal het alleen maar erger worden.
Dus eender welke maatregel om de vleesconsumptie te verminderen komt de derdewereld (en kansarmen) ten goede.

ambi-ann
3rd December 2008, 22:17
Haha, terechte opmerking =) tabellen interpreteren was nooit men sterkste kant gelukkig kom ik die niet zo vaak tegen...

Laat is mij niet meer wagen aan berekeningen en gewoon stellen dat een gezonde mix met voldoende variatie nog steeds het beste is naar mijn mening. Zowel 'echt' vlees, als groenten en vis en de hele bazaar.

Het is gewoon vreemd dat mensen beginnen te staten dat de mens een "vleeseter" is geworden, terwijl ik in onze restaurants/keukens/... uit de bordinhouden nog steeds kan opmaken dat we "alleseters" zijn.

Van Baekel Tim
8th December 2008, 12:28
[QUOTE=Ivan.Verwerft]Stel dat we op vrijdag geen vlees meer mogen eten. Dan koop ik op donderdagavond toch gewoon vlees dat ik vrijdag klaarmaak, en wie oh wie gaat dit iedere week controleren? :shocked:[/QUOTE]
klopt
Wat ze wel kunnen doen is alle restaurants en tavernes verbieden om op 1 bepaalde dag (bv. vrijdag) vlees te verkopen, maar dat vind ik persoonlijk toch ook al wel ver gaan. Maar als dit zou gebeuren dan zou het ook al wel een licht effect hebben. En voor de mensen thuis kan je niet meer doen dan reklame maken en de mensen deze dingen aanraden, maar dat kan je inderdaad zeer moeilijk controleren :)

wim leenaerts
8th December 2008, 13:49
Het is je vergeven hoor, Ann. ;)

[QUOTE=ambi-ann]Het is gewoon vreemd dat mensen beginnen te staten dat de mens een "vleeseter" is geworden, terwijl ik in onze restaurants/keukens/... uit de bordinhouden nog steeds kan opmaken dat we "alleseters" zijn.[/QUOTE]
Al eens een steak besteld op restaurant? Die neemt gegarandeerd meer ruimte in beslag op je bord dan het meestal petieterige hoopje groenten. Ik ben een 'alleseter', maar ik stoor me toch ook wel aan het evenwicht tussen groenten en vlees die je op restaurant meestal voorgeschoteld krijgt...

Jill Wuyts
23rd February 2009, 20:17
Deense boeren woedend over scheetbelasting.

Denemarken heeft een nieuw soort belasting ingevoerd: een scheetbelasting voor het vee. Het is een eerste maatregel om tot een grote hervorming van het Deense belastingssysteem te komen. Alleen kunnen de boeren de nieuwe belasting niet echt appreciëren.

Koeien die boeren en scheten laten, zijn schadelijk voor het milieu want er komt methaan vrij. Deskundigen gaan ervan uit dat de belastingen tot minder vee zullen leiden in Denemarken. De commissie, die belast is met de maatregel, stelt voor om 80 euro per dier te heffen.

Jaarlijks 135.000 euro extra
"De scheetbelasting en andere voorgestelde milieuheffingen zullen me jaarlijks ruim 135.000 euro extra kosten", laat boer Steen Nørgaard weten, "Het idee achter die heffingen is om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen, maar dat trekken de koeien en varkens zich niet aan. Zij zullen altijd even veel scheten laten als voorheen."

Maar de scheetbelasting is niet het enige wat voor ophef zorgt in Denemarken, ook de hypotheekrenteaftrek moet flink worden teruggeschroefd. De Deense regering is wel bereid in ruil daarvoor de inkomstenbelasting te verlagen om meer mensen aan het werk te krijgen. (ka)

www.hln.be, 10/02/2009
__

Dit gaat toch te ver! Er moeten aanpassingen, inkrimping gebeuren binnen het veebestand maar deze belastingheffing klinkt haast belachelijk.
Het is discriminerend om alweer de (hardwerkende) landbouwers met de vinger te wijzen. Men kan beter het probleem op zich bestuderen en met concrete plannen komen om de methaan uitstoot de verminderen. Ons veebestand is te groot, zonder twijfel maar is het dan rechtvaardig om de boeren met de vinger te wijzen? Om ze een mooie belastingbrief te geven voor de scheten van hun vee?

Stéphanie.Verreydt
13th October 2009, 14:19
Vlees eten is essentieel! Het is dus goed dat de Belg meer vlees gaat eten. De boeren verdienen trouwens veel te weinig, ook nu nog, terwijl er een stijging is van het eten van vlees in België. De winkels doen de prijzen in de hoogte gaan, wat niet eerlijk is tegenover de boeren. De winkels maken alsmaar meer winst, terwijl de boeren nog maar hetzelfde als vroeger of zelfs minder verdienen. Vb. In de winkel vraagt men voor gehakt 7 Euro per kilo, terwijl de boer maar 1 Euro per kilo krijgt. En als de winkel zijn prijs opdrijft vb. naar 8 Euro per kilo, dan is de kans groot dat de boer nog altijd maar 1 Euro krijgt. Er moet volgens mij iets gedaan worden aan dit probleem. Men kan de winkels vb. een prijslimiet opleggen of zorgen dat de boeren een gelijke prijsstijging krijgen wanneer er in de winkels een prijsstijging is.