PDA

Bekijk de volledige versie : Mobiel bellen op het vliegtuig?


Barst
7th April 2008, 18:15
EU: mobiel bellen in vliegtuig mag


Rotterdam, 7 april. De Europese Commissie heeft vandaag goedkeuring gegeven aan het gebruik van mobiele telefoons aan boord van vliegtuigen. Dit heeft Eurocommissaris Vivianne Reding bekendgemaakt.


De regeling is meteen ingegaan en geldt voor alle 27 landen in de EU. Passagiers kunnen hun eigen mobieltjes gebruiken, maar luchtvaartmaatschappijen moeten hiervoor wel eerst apparatuur aanbrengen in hun vliegtuigen. Op grote hoogte hebben gsm’s nu geen bereik. Air France en prijsvechter Ryanair hebben al aangekondigd mobiele telefonie in hun vliegtuigen te zullen introduceren.


Blog NRC, 07-04-2008

Tinne Schrauwen
8th April 2008, 09:04
Telefoneren of sms'en op het vliegtuig: het kan binnenkort in het hele Europese luchtruim mogelijk worden. De Europese Commissie presenteerde vandaag immers technische maatregelen die de weg vrijmaken voor de invoering van mobiele communicatiediensten op het vliegtuig. De 27 lidstaten van de Europese Unie krijgen zes maanden tijd om de regelgeving in te voeren.

Een aantal telecomoperatoren en luchtvaartmaatschappijen zijn van plan deze service in de loop van dit jaar aan te bieden. Onder meer de Franse luchtvaartmaatschappij Air France experimenteerde al met mobiele communicatiediensten tijdens vluchten.

Brussels Airlines terughoudend
Sommigen reageren echter terughoudend. Brussels Airlines behoort alvast niet tot de voortrekkers. "Is het wel zo aangenaam dat passagiers op veertig centimeter van je oor een telefoongesprek voeren? En wat tijdens nachtvluchten? Heel wat maatschappijen stellen zich die vraag", zegt woordvoerder Geert Sciot. Hij ontwaart eerder mogelijkheden op het vlak van sms en internet. "We volgen de technologische ontwikkelingen, maar we hebben voorlopig geen investeringsplannen", besluit Sciot.

Ook bij de Commissie beseft men dat een van de laatste gsm-vrije omgevingen dreigt te verdwijnen. De woordvoerder van bevoegd commissaris Viviane Reding erkende dat er allicht een aanpassingsperiode nodig zal zijn, net als bij het gebruik van gsm's op de trein het geval was.

Dure tarieven
Reding waarschuwde ook voor te dure tarieven. "We rekenen op een transparant en innoverend prijsbeleid van de operatoren. Mobiele telefonie op het vliegtuig wordt een bijzonder interessante nieuwe service voor zakenmensen die altijd en overal bereikbaar moeten zijn. Indien de consument echter torenhoge facturen ontvangt, zal er weinig belangstelling zijn voor deze diensten", aldus de eurocommissaris.

Begrip
Reding pakte vorig jaar de excessieve tarieven voor mobiele telefoongesprekken naar en vanuit het buitenland aan. Deze regels zijn echter niet van toepassing aan boord van de vliegtuigen. De Commissie gaat de prijspolitiek van de operatoren wel op de voet blijven volgen. Ze heeft er wel begrip voor dat de tarieven als gevolg van nieuwe investeringen in infrastructuur allicht wat hoger zullen liggen dan tarieven voor gesprekken op de begane grond.

Bij het opstijgen en landen kan de gsm niet gebruikt worden. Het hele systeem belet dat de werking van de veiligheidsapparatuur aan boord en de mobiele netwerken op de grond verstoord wordt.

Bron: HLN 8/04/2008

Voor mij hoeven ze deze regel niet in te voeren hoor. Ik haat het wanneer mensen een telefoongesprek voeren zonder rekening te houden met de medemensen. Waarom is dit toch nodig? Je kan toch bellen voordat je opstijgt of nadat je geland bent? Ik geef Brussels Airlines meer dan gelijk!

janavanranst
8th April 2008, 09:54
lang de ene kant kan ik er ook niet tegen dat er mensen geen rekening houden met andere passagiers. Ik vrees dat er altijd zo'n mensen zullen zijn.
Maar langs de andere kant vind ik ook dat er voordelen aan zijn. Er kunnen altijd dingen met vrienden of familie gebeuren terwijl je op reis bent of weg bent voor het werk. En dan is het wel handig dat je bereikbaar bent.

Believing Bart
8th April 2008, 19:18
Ach wat kan je in 's hemelsnaam doen als je ergens boven in de lucht hangt? Het heeft toch compleet geen zin om OOK daar bereikbaar te zijn, je kan toch pas ingrijpen als je terug op de grond staat. A.u.b. laat deze plek gsm-vrij! Volgens mij zijn veel bedrijfsleiders maar al te blij dat ze een plek hebben waar ze eindelijk een geldig excuus hebben om eens gerust gelaten te worden.

Dieter1BASO
8th April 2008, 19:23
Ik ben van mening dat mensen voor elkaar begrip moeten hebben. Wie stoort er zich aan wanneer iemand in de supermarkt naast je staat te bellen? Toch ook niemand. Ik ben van mening dat het geen kwaad kan, zolang je niet staat te roepen tegen die 'kas', omdat de andere je misschien eens niet zou kunnen verstaan.
Trouwens... als je in first klass vliegt hoor je regelmatig een gsm rinkelen.
Natuurlijk nemen de mensen niet op met een air van heb je het gezien. Volgens mij moet dat elders in het vliegtuig ook kunnen. Een beetje rekening mag er wel gehouden worden met elkaar.
Indien je er toch een kiekekot van wil maken daarboven, stel ook ik voor dat je best telefoneert voor het opstijgen of na het landen.

Véronique.Geudens
8th April 2008, 21:40
Dit doet me denken aan ergens midden dit academiejaar waarbij er toen ook een 'discussie' werd aangehaald of er nu gebeld mag én kan worden in een vliegtuig ... wel probleel opgelost nu! ;)

Mja bellen op vliegtuig, zoals Dieter al zei je gaat mensen hebben die rustige kunnen spreken of mensen die alles toch nog met veel lawaai en met hand en tand willen uitleggen. Bij het laatste kan het wel eens storend zijn voor de anderen, misschien toch maar verbieden op het vliegtuig?

Moet een mens ALTIJD bereikbaar kunnen zijn?

BjornBlommé
22nd April 2008, 16:10
Ik vertrek in de grote vakantie naar Spanje. Met het vliegtuig. Het is voor mij de allereerste keer dat ik in een grote doos zit die zeer hoog in de lucht hangt. Als kind heb ik al wat minder leuke ervaringen gehad met hoogtes. Ik heb aan mijn mama al stiekem gevraagt of ze me niet wilt bellen net voor ik opstijg (eigenlijk ook tijdens het opstijgen). Een peptalk is op zo'n momenten wel gewenst dus ik vind dat bellen in een vliegtuig toegestaan is. Je moet natuurlijk niet roepen aan de telefoon zodat de persoon 2 rijen voor u mee kan volgen met het gesprek.

s5050033
23rd April 2008, 14:36
Ik vind het altijd vervelend wanneer er iemand in het openbaar heel luid aan het telefoneren is. Maar of dit nu in het vliegtuig of op straat is... dat maakt geen verschil vind ik.

bas van gorp
28th April 2008, 20:07
Ik vind het eigenlijk totaal niet nodig om op deze hoogte bereikbaar te zijn! Vele mensen ergeren zich tegenwoordig aan het feit dat ze steeds beschikbaar zijn en dat ze op de meest vervelende momenten het enerverende geluid van hun mobieltje horen...
Ik kan mij indenken dat zakenlui het goed zouden vinden om ook in een vliegtuig beschikbaar te kunnen zijn, maar ik hoef absoluut niet beschikbaar te zijn als ik op reis vertrek of terugkom...

Zou jij het trouwens plezant vinden dat je rustig een dutje aan het doen bent en naast jou gaat constant het geluid van een gsm af?!

jefdaemen
29th April 2008, 00:37
Ach, waarom niet he. Het kan toch geen kwaad dat je kan gebeld worden of dat je kan bellen op het vliegtuig. Het is inderdaad niet altijd even fijn om "altijd bereikbaar te zijn". Maar toch, je moest maar eens een toren op je zien afkomen, dan kan je toch nog vlug even bellen naar het thuisfront dat het wat later kan worden.