PDA

Bekijk de volledige versie : say it with a song...


ambi-ann
7th April 2008, 14:59
06/04 Eminem in Amerikaanse martelhitlijst
De Amerikaanse rapper Eminem is een van de artiesten die een topnotering hebben in de Amerikaanse 'folterhitlijst'. Dit staat in het aprilnummer Wordt Vervolgd van mensenrechtenorganisatie Amnesty International.

Een Amerikaanse journalist zocht uit welke muziek militairen gebruiken in onder meer Iraakse detentiecentra om gevangenen uit hun slaap te houden of te desoriënteren tijdens ondervragingen.

Bovenaan de lijst staat Fuck your God van death metal-band Deicide. Andere favorieten zijn Die MF Die van Dope, White America van Eminem en Enter Sandman van Metallica. Ook het bekende Born in the USA van Bruce Springsteen komt in de lijst voor, net als Dirrty van Christina Aguilera en het gezien de context nogal cynische Stayin Alive van popgroep de Bee Gees.

Opmerkelijke keuzes waren verder de herkenningsmelodie van Sesamstraat en de 'Meow mix' uit een bekende tv-reclame voor kattenvoer.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=DMF06042008_016

Wel dit is pas een artikel dat mij weet te raken voor deze problematiek?! Echt een aanrader..., de liedjes kunnen hier beluisterd worden zodat je een idee hebt... Vooral Barney theme song en de meow mix zijn de moeite :shocked:
Ik wist niet dat hierover hitlijsten werden bijgehouden, maar ik kan begrijpen dat deze tactiek best effectief kan zijn. :mad: Wat doet dit met een mens zijn rechten?

wim leenaerts
7th April 2008, 16:50
Er staan anders wel een paar lekkere nummers in de lijst :cool:
Maar van je slaap beroofd worden, is inderdaad niet menselijk. Dat is om gek van te worden.

MinkeVanHoof
7th April 2008, 20:31
Toen ik de titel zag dacht ik meteen: wat heeft hij nu weer gedaan?
Ik ben al jaren grote fan van Eminem. (zeker in mijn puberteit, dat is nu wat geminderd)
Ik kan niet zeggen dat het goed is om deze liedjes te gebruiken om mensen wakker te houden. Het is ergens ironisch dat ze dit lied gebruiken, je moet de tekst maar eens lezen. Er wordt heel wat kritiek geuit tegen Amerika.
Deze zinnen vielen mij op en zijn in deze context toepasselijk:
"And straight through your radio waves
It plays and plays
Till it stays stuck in ya head
For days and days "
Lyrics White America (http://www.sing365.com/music/lyric.nsf/White-America-lyrics-Eminem/CCBD36D256A2CD6348256BBF002E40F4)
Mensen van hun slaap beroven is natuurlijk nooit leuk. Zo'n ondervragingscentra zijn geen gezellige plaatsen en dit wil dus zeggen dat daar nu vollenbak muziek staat te spelen :s.
Zoals Wim al zei er staan een paar heel goede nummers in de lijst. Dat maakt het natuurlijk nog niet goed.
En ja Wim mensen van hun slaap beroven daar word je gek van, dat is ook de bedoeling ;)