PDA

Bekijk de volledige versie : tand


ambi-ann
7th April 2008, 14:00
07/04 40% van de jongeren draagt beugelVier op de tien Belgische jongeren draagt een beugel. Dat maakt een studie van het federaal kenniscentrum voor de gezondheidszorg (KCE) en het UZ Leuven duidelijk. Een dergelijke behandeling kost de ouders gemiddeld 1.000 euro uit eigen zak.


De behandeling die de jongeren (meestal tussen de 10 en 14 jaar oud) ondergaan, duurt doorgaans zo'n twee jaar. Voor een behandeling wordt ruim 2.000 euro neergeteld. Het RIZIV betaalt daarvan 30% terug indien de aanvraag voor de 15de verjaardag gebeurd is.
Verder komen de ziekenfondsen voor 20% tussen. De overige 50% betaalt de patiënt uit eigen zak.

De ziekteverzekering maakt voor de terugbetaling echter geen onderscheid tussen lichte, matige of ernstige afwijkingen. Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen medische en estaandoeningen. Het KCE bepleit een aangepaste terugbetaling in functie van de gebitsafwijking.

http://www.gva.be/nieuws/Binnenland/default.asp?art={80611751-C8D4-41AD-BC1B-6CBA496A8476}

Eindelijk krijgen ze verstand door eens goed na te denken over een onderscheid in verband met de terugbetaling. Het is tegenwoordig echt de gewoonte om als jongere wekelijks bij de orthodonte in de stoel te zitten. Zelfs toen ik in het middelbaar zat, waren blokjes/beugels 'in'. Je kon zelfs kiezen uit verschillende kleuren en er waren er zelfs enkelen die de twee kleuren van hun voetbalploeg hadden. :slash:
Wanneer ik enkele jaren later op een klasreunie naar de tanden kijk van voormalige klasgenotes met beugels/blokjes, dan bemerk ik dat het toch niet zo'n blijvend effect heeft ... In sommige gevallen staan de tanden alweer net hetzelfde als voor de 'ingreep'. Is dit dan wel zinvol.