PDA

Bekijk de volledige versie : Driekwart van Belgische ziekenhuizen is strenger dan euthanasiewet


jan van hoogten
1st April 2008, 15:10
[SIZE=4]Driekwart ziekenhuizen strenger dan euthanasiewet [/SIZE]


Drie vierde van de ziekenhuizen blijkt bijkomende regels over euthanasie te hanteren. Meer dan zestig procent beschikt over een schriftelijk beleid, één ziekenhuis staat expliciet euthanasie niet toe. De gewenste levensbeëindiging blijkt vooral moeilijk bij niet-terminaal zieke patiënten.

Dat blijkt uit een doctoraatsstudie van de KU Leuven die voor het eerst zicht biedt op het schriftelijke euthanasiebeleid in Vlaamse ziekenhuizen.

Onderzoekster Joke Lemiengre van het centrum voor biomedische ethiek en recht van de KULeuven ging eind 2005-begin 2006 bij alle Vlaamse algemene ziekenhuizen na of ze een euthanasiebeleid hadden ontwikkeld.

Drieënzestig procent van de ziekenhuizen, 29 katholieke en 13 neutrale instellingen, bleek te beschikken over een schriftelijk beleid.Het duidelijkst zijn de standpunten over euthanasie bij wilsbekwame terminaal zieke patiënten, ook de patiëntengroep waarbij euthanasie het meest wordt toegepast. In 2 procent van de ziekenhuizen, concreet is dat in één katholiek ziekenhuis, is euthanasie formeel niet toegelaten. Een kwart van de instellingen past euthanasie toe als aan de wettelijke criteria is voldaan.

De overgrote meerderheid hanteert echter naast de wettelijk beschreven procedures nog bijkomende regels voor die patiëntengroep.

Euthanasieaanvragen van niet-terminaal zieke patiënten liggen duidelijk een stuk moeilijker. Tweeënveertig procent van de ziekenhuizen met een beleid staat euthanasie niet toe.

Het standpunt over wilsonbekwame terminaal zieke patiënten is iets onduidelijker. Elf ziekenhuizen met een schriftelijk beleid formuleerden over die patiëntengroep geen standpunt.

Bron: Standaard online

Commentaar:

Ik dacht nu wel dat je niet zomaar euthanasie kon aanvragen, maar dit vind ik toch wel heel vreemd. Is het niet de algemene wet waarop de burger zich moet kunnen baseren als het gaat om dit soort dingen?
De klinieken hanteren zelf een apart beleid dat in bijna de helft van de ziekenhuizen resulteert in een "antieuthanasiewet" binnen het ziekenhuis. Dus wanneer je doodziek zoals bijvoorbeeld Sibére in Frankrijk in het ziekenhuis ligt kan het nog zijn dat je moet verhuizen van ziekenhuis omdat ze geen euthanasie willen doen in het ziekenhuis waar je op dat moment ligt.
Ben ik slecht op de hoogte van deze dingen of hoe zit dat hiermee? In de euthanasiewetgeving vind ik hiervan in ieder geval niks van terug?