PDA

Bekijk de volledige versie : België is Europese koploper in scheiden


Barst
1st April 2008, 13:53
België is Europese koploper in scheiden


BRUSSEL - Voor elke 100 huwelijken in ons land zijn er 71 echtscheidingen. België is daarmee de absolute koploper in Europa wat betreft het aantal echtscheidingen. Dat blijkt uit een onderzoek in de 27 Europese lidstaten.


In België worden ten opzichte van het aantal huwelijken de meeste echtscheidingen van Europa voltrokken, schrijven Het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen.

In 2005 waren er in ons land 43.182 huwelijken en 30.844 echtscheidingen. Dat wil zeggen 71 echtscheidingen op 100 huwelijken. Het EU-gemiddelde ligt op 43,5 echtscheidingen voor 100 huwelijken.

Nog opvallend in het internationale onderzoek van het Spaanse Instituut voor Gezinsbeleid is dat in ons land het aantal abortussen in tien jaar (van 1993 tot 2004) met 50 procent gestegen is. België zit daarmee tussen nummer één Spanje - met een toename van 75 procent - en Nederland met 45 procent meer abortussen.


Blog DS, 01-04-2008

jan van hoogten
1st April 2008, 14:53
Ik wist dat het geweldig veel was, maar 71 op 100 das wel echt veel. Das niet echt bemoedigend om nog te trouwen moet ik zeggen. De cijfers even in beschouwing genomen verschiet ik hier wel niet van. Als je ziet hoe mensen dezer dagen in relaties stappen en omgaan met elkaar lijkt mij dat toch vaak niet de juiste manier... Als je ziet hoe bijvoorbeeld seks, wat volgens mij toch nog steeds iets speciaals is tussen 2 mensen, in onze maatschappij leeft op dit moment is dat toch een serieus verschil met vroeger. Ik zeg niet dat vroeger goed was. Dingen als wachten met seks tot je getrouwd bent enzo vind ik absurd. Dat vind ik echt niet nodig, maar je mag elkaar toch wel een beetje kennen voor je de koffer induikt vind ik. Dat is denk ik vandaag de dag bij veel mensen de tijd ver voorbijgestreefd. Ik heb hier toch serieuze vragen bij. Als je hoort hoeveel er vreemdgegaan wordt zou dit wel eens een belangrijke oorzaak van het aantal scheidingen kunnen zijn.

Mensen zijn volgens mij zeer snel ontevreden en ze verwachten vaak dingen die misschien in de media te zien zijn en waaw lijken maar in het gewone en echte leven helemaal niet zo zijn. Als je natuurlijk gelooft dat het allemaal moet zoals men laat zien op tv en weet ik waar nog allemaal kan dat wel is lelijk tegenvallen in het echt denk ik! Als je ziet hoe onze jeugd nu leeft kan het cijfer van 71/100 wel nog eens serieus stijgen binnen dit en pakweg 15 jaar!