PDA

Bekijk de volledige versie : Toppunt van keihard marktdenken


Barst
26th July 2005, 01:30
Keuze leveranciers Vendex: korting of wegwezen


Winkelconcern Vendex KBB heeft zijn Nederlandse leveranciers tegen zich in het harnas gejaagd. Zonder overleg krijgen zij vanaf 1 augustus 5 procent minder betaald. In het Verre Oosten zou deze actie om de omzet op te krikken volgens Vendex echter enthousiast zijn ontvangen.


Vendex, bekend van onder meer V & D en Hema, maakt misbruik van zijn marktmacht, meent H. Kruiper van het Nederlands Verbond van Groothandels. De NVG steunt ,,de noodkreten van toeleveranciers” van Vendex KBB die plotseling met een prijsverlaging voor hun producten werden geconfronteerd. Het winkelbedrijf kondigde de korting op 1 juli per brief aan en wil die al op 1 augustus laten ingaan. Ook voor producten waarvoor eerder al prijzen in contracten werden vastgelegd.

Kruiper is verontwaardigd over de handelwijze van Vendex KBB: ,,Zoiets kun je niet zonder overleg doen. Voor veel kleine leveranciers is het moeilijk om de prijzen te verlagen. Zeker bij kleding en ander textiel is 5 procent heel veel. Door zijn leveranciers zo voor een voldongen feit te stellen, maakt het grote Vendex misbruik van zijn marktmacht. De bedrijven waar Vendex bij inkoopt, zijn meestal vele malen kleiner en de verkoop aan het winkelconcern vormt vaak een belangrijk deel van hun omzet. Ze kunnen het zich niet veroorloven die omzet te verliezen en dus durven ze amper te protesteren tegen de opgelegde korting.”

Een woordvoerder van Vendex KBB vindt dat „niet gesproken moet worden in termen van macht”. „Wij constateren dat de consument al drie jaar lang de hand op de knip houdt. Wij willen de verkoop weer doen stijgen en dan moet je creatief zijn. Maar het kan niet zo zijn dat wij de kosten van zo’n actie om de consument weer aan het kopen te krijgen alleen zouden moeten dragen. Daarom hebben we het Vendex KBB Growth Fund opgericht waaruit prijsverlagingen, marketingcampagnes en margeverbeteringen betaald kunnen worden. Maar niemand is verplicht om 5 procent van zijn prijs af te halen ten behoeve van het fonds. Als een leverancier vast wil houden aan zijn contract, zullen we dat respecteren. We doen dit niet eenzijdig.”

Vendex KBB lijkt daarmee enigszins terug te keren op zijn schreden, want in de brief die op 1 juli aan een kleine 7000 leveranciers is verstuurd, schrijft topman Tony DeNunzio: „Daarom heeft Vendex KBB besloten met ingang van 1 augustus 2005 op alle leveringen een inkoop prijsverlaging door te voeren van 5 procent.” Het woord ’overleg’ komt in die zin niet voor. Wel wordt aan het eind van de brief nog gemeld dat de leveranciers over de actie kunnen ’corresponderen’ via een website van Vendex KBB.

Groothandel-vertegenwoordiger Kruiper vindt het enerzijds „fijn om te horen dat bestaande contracten worden gerespecteerd”. „Dat zal in de praktijk echter weinig uitmaken. Als er nieuwe contracten moeten worden afgesloten, zal Vendex KBB de leveranciers die nu aan hun prijs vasthouden ongetwijfeld als eerste laten afvallen.”

De woordvoerder van Vendex KBB bevestigt dat zoiets kan gebeuren. „Als een leverancier niet bereid is mee te denken, dan sluiten we dat niet uit. Maar dat is niets nieuws. Door de jaren heen veranderen we vaak van leverancier.”

Volgens Kruiper zijn contractonderhandelingen waarbij de ene leverancier erbij komt ten koste van een andere inderdaad een normale zaak. „Hier is echter niet onderhandeld. Hier worden leveranciers wel degelijk eenzijdig tot een prijsverlaging gedwongen.”

De brief van DeNunzio van 1 juli lijkt Kruiper in deze gelijk te geven: „Wij zijn gecommiteerd de vraag actief te stimuleren en in te spelen op de wensen van onze klanten. Het goed kunnen inspelen op die wensen is ook voor u belangrijk, want het is een voorwaarde om uw relatie met Vendex KBB te continueren en verder uit te bouwen.” Niet instemmen met de korting betekent voor leveranciers met andere woorden het einde van Vendex KBB als klant.

Met elf grote ketens (onder meer ook de Bijenkorf, Praxis, Dixons en M & S) is Vendex KBB in Nederland voor veel leveranciers een te grote marktpartij om te kunnen negeren. Kruiper: „Vendex KBB kan zo alle lasten van reclameacties en dergelijke afwentelen op de kleine leveranciers.” De NVG doet een beroep op de overheid om nog eens goed naar de mededingingswet te kijken. „Vorig jaar hebben we de mededingsauthoriteit NMa al gewaarschuwd voor dit soort ontwikkelingen, maar die kan met de huidige wet niets doen. De wet moet worden aangepast zodat de inkoopmacht kan worden ingeperk en de economische balans wordt hersteld.”

Vendex KBB meldt dat niet alle leveranciers protesteren tegen de prijsverlaging: „Het beeld is gemęleerd. Sommigen zeggen ’nee’, andere zeggen ’goed idee’ en weer anderen zeggen ’okee, maar dan willen we voortaan ook aan andere ketens van het concern leveren’.

Eerder al trachtte Albert Heijn, in de prijsoorlog die het ontketende om zijn marktaandel op te schroeven, zijn leveranciers tot prijsverlagingen te dwingen. Coca Cola antwoordde daarop met het tijdelijk niet leveren van enkele producten aan de supermarktketen. ,,Zoiets kunnen de meeste leveranciers van Vendex KBB niet, die zijn daar vele te klein voor”, stelt Kruiper spijtig vast.


Trouw, 25-07-2005