PDA

Bekijk de volledige versie : Afrikaanse vrouw uit Antwerpen dient klacht in na racistisch incident


Karolien Theys
30th March 2008, 18:04
ANTWERPEN - Een vrouw uit Guinee heeft in Antwerpen klacht ingediend tegen onbekenden na een vermeend racistisch incident. De vrouw heeft verklaard in een zijstraat van de Meir van haar fiets geduwd te zijn en enkele slagen geïncasseerd te hebben.

Er waren geen getuigen en de daders zijn spoorloos. Dat meldt VRT en wordt bevestigd door de lokale politie in Antwerpen.

De feiten dateren van zaterdagnamiddag. De vrouw reed samen met een vriendin in de Lange Klarestraat. 'In haar verklaring zegt de vrouw dat ze hoorde hoe een blanke man, in het gezelschap van een vrouw, riep 'kijk twee negerinnen die kunnen fietsen' ', aldus woordvoerder van de Antwerpse politie Sven Lommaert.

'Daarop zou ze gestopt zijn en naar het blanke koppel zijn toegestapt. Toen is waarschijnlijk een schermutseling ontstaan.' De politie was kort na het incident ter plaatse, maar het blanke koppel was al verdwenen.

'Gezien de drukte op de Meir op dat moment, waren ze niet meer te vinden', aldus Lommaert. 'De feiten zullen inderdaad gebeurd zijn, want de vrouw had een gescheurd T-shirt. De vrouw van het koppel zou zich afzijdig gehouden hebben. Het probleem is dat we de tegenpartij niet hebben kunnen verhoren en dat er ook geen getuigen waren.'

De politie wijst er op dat 'als de vrouw niet reageert op de domme uitlating van de vermeende dader' er misschien niets gebeurd was. 'En hiermee willen we de feiten zeker niet minimaliseren, want we nemen het wel degelijk ernstig. De vermeende dader had zo'n uitlatingen niet mogen doen. Ik hoop dat we ze nog kunnen vinden en dat we aan de man zijn opvoeding kunnen werken.'

Het slachtoffer heeft klacht ingediend tegen onbekenden.
wle (BELGA)

Uit: Het Nieuwsblad


Reactie:

Ze mogen inderdaad die man wel eens een betere opvoeding geven, ALS dit echt gebeurd is. Ik vind het nogal moeilijk om alles zomaar te geloven. Is dit misschien niet opgeblazen? We horen tenslotte ook maar één kant van het verhaal! Ik wil het slachtoffer wel geloven, maar het is nu niet dat een gescheurd t-shirt zoveel zegt é?! Volgens een getuige zou zelfs de vrij zo agressief zijn geworden dat hij haar probeerde te bedaren, maar dat daardoor geweld aan de pas kwam.
In ieder geval, als het waar moest zijn, dat deze vrouw eerst uitgescholden werd door die man, en daarna nog eens toegetakeld werd. Dan vind ik dit heel zielig. Iemand met een andere huidskleur uitschelden, toetakelen,.. Waar ben je mee bezig? Ik denk nu wel persoonlijk: Moest dit gebeurd zijn tussen twee blanke mensen, DAN kwam dit NIET in het nieuws... Raar toch é!

liesel.vertommen
26th September 2008, 15:59
Ik denk eerlijk gezegd, dat dit nooit zal stoppen. Er zullen altijd wel mensen zijn die geen vreemdelingen kunnen verdragen, maar dat geeft hen nog niet het recht om die mensen zomaar uit te schelden! Als je dan toch een racist bent, hou het dan voor jezelf! Zo kwets je niemand en zo komt er geen ruzie van! Maar langs de andere kant vind ik dat de vrouw had moeten zwijgen en verder fietsen. Het is natuurlijk niet leuk om zoiets te horen, maar het is beter te zwijgen, dan toegetakeld te worden.
En over het feit dat het waar is of niet! Ik hoop voor de vrouw van wel. Anders vind ik het zielig dat ze daar zou over liegen. Dan zou ik zeggen : 'wacht dan maar tot het je echt overkomt'!

Liesel