PDA

Bekijk de volledige versie : Nederlands rookverbod laat pure joint toe


Véronique.Geudens
27th March 2008, 20:07
Worden de Nederlanders binnenkort allemaal verstokte rokers van joints? Als onze noorderburen hun rookgedrag zullen aanpassen na het ingaan van rookverbod, zou het aantal jointrokers wel eens de hoogte in kunnen gaan.

De Nederlandse minister van Volksgezondheid maakte immers bekend dat het roken van pure cannabis niet onder het rookverbod in de horeca zal vallen. Het rookverbod valt namelijk onder de Tabakswet en het gaat dus enkel over producten die volledig of gedeeltelijk uit tabak bestaan.

Massaal overschakelen?
De minister denkt niet dat de mensen massaal zullen overschakelen op cannabis wanneer het rookverbod op 1 juli ingaat, maar er zal wel een onderzoek volgen naar eventuele veranderingen in het rookgedrag van bezoekers aan coffeeshops.

Het rookverbod is bedoeld om werknemers in de horeca te beschermen tegen de tabaksrook. Nederlanders die nog een gewone sigaret met tabak willen roken, zullen in het vervolg in een speciale afgesloten ruimte moeten gaan waar niet bediend wordt. (ka)

Bron:
Het laatste nieuws
26 maart 2008


Commentaar
Dit doet me denken aan de maatregel die in België enkele jaren geleden werd genomen op het verbod van verkoop op chocoladesigaretten aan kinderen. Men dacht toen ook dat dit zou leiden tot het aanzetten van roken bij jongeren. Men is zich bewust van de schade die tabak veroorzaakt voor de gezondheid, daarom wil men de uitbaters van horecazaken beschermen. Maar de minister vermoedt niet echt dat er een verandering in het rookgedrag zal komen: zoals het overschakelen van het roken van sigaretten naar het roken van cannabis. Is er in Nederland een verbod op het roken van cannabis, joints, …? Is dit dan niet schadelijk voor de gezondheid? Dit vind ik een typisch Nederlands fenomeen als ik dit artikel lees.
Als men echt bekommerd is om de gezondheid van de mensen, dan moet men niet enkel een verbod opleggen op het roken in horecazaken, maar moet men ook drastisch het roken van joints en dergelijke verbieden. In mijn ogen wordt de maatregel te eng genomen. Eigenlijk is dit heel simplistisch bekeken, men gaat de werknemers in de horecazaken beschermen tegen het inademen van tabak, maar tegelijkertijd mogen ze wel verslaafd worden door het inademen van de cannabisdampen afkomstig van hun klanten. Dus die Nederlandse minister wilt wel iets oplossen maar eigenlijk lost het niet echt iets op, het is eigenlijk ‘dweilen met de kraan open’.

jo.guns
28th March 2008, 14:59
Inderdaad wel vreemd dat het gewone roken niet meer mag, maar het roken van cannabis nog wel. Je bent dan toch geen stap verder. De mensen die roken, zullen waarschijnlijk wel overschakelen, zodat ze toch nog 'iets' kunnen roken voor de gezelligheid, maar de mensen die niet roken, blijven met allerlei dampen zitten als ze iets willen gaan eten of drinken. Het lijkt me veel veel logischer om gewoon alle soorten van roken etc te verbieden als ze dit dan toch willen..