PDA

Bekijk de volledige versie : De zuigplekken van Hollywood


Sofie.Moereels
27th March 2008, 11:51
Datum : 25/03/2008
Titel : De zuigplekken van Hollywood

Geen reinigingskuur is Hollywood te zot. Op zoek naar almaar nieuwe schoonheidsbehandelingen heeft actrice Demi Moore nu de geneugten van de bloedzuigers ontdekt. Niks is Hollywood trouwens te gek om gezond door het leven te stappen, zo blijkt.

In de televisieshow van David Letterman kon Demi Moore niet zwijgen over een interne zuiveringstherapie die ze in Oostenrijk heeft gevolgd. “Ze plaatsten bloedzuigers rond mijn navel”, vertelde ze, “ik voelde hoe ze zich vastbeten, zag hoe de beestjes opzwollen en uiteindelijk – dronken van mijn bloed – van me afrolden zoals een zatlap uit een kroeg strompelt.”

Volgens de actrice was de behandeling geen pretje en vloeide er heus wat bloed. Een speciale ademhalingstechniek was nodig om de pijn te verbijten. “Maar het was de moeite waard”, zo prees ze de kuur, “je wordt ontdaan van alle gifstoffen. En wat meer is: de bloedzuigers brengen een bepaalde stof in je bloedbaan. Die werkt als een natuurlijke bloedverdunner.”

Voor wie haar voorbeeld wil volgen, gaf ze lachend advies: “Bloedzuigers houden niet van haar. Je scheert je dus best. Ik denk dat de beestjes wel van een ‘Brazilian wax’ houden.”

Geschoold
Terwijl het studiopubliek herhaaldelijk liet blijken de therapie maar niets te vinden, had David Letterman bij momenten de indruk dat Moore hem in de maling nam. Op zijn vraag of ze nog opnieuw behandeld wou worden, antwoordde ze giechelend: “Ik ga zeker nog terug, want ik heb maar vier bloedzuigers op me gehad en ik voel me wat bedrogen.”

Nu wist de presentator al helemaal niet meer of hij een vroege aprilvis kreeg voorgeschoteld. “Neen”, verzekerde de actrice, “het is echt waar. We hebben het natuurlijk niet over bloedzuigers die uit een moeras zijn geplukt, het gaat hier om hoogopgeleide, medisch geschoolde bloedzuigers. Dit zijn ‘high level bloodsuckers’.”

Het mag allemaal vreemd klinken, maar bloedzuigers worden gebruikt in de moderne geneeskunde en dan betreft het inderdaad exemplaren die onder meer door een Franse farmaceutische firma speciaal voor dat opzet worden gekweekt en medicinale bloedzuigers worden genoemd. Men wendt de techniek vooral aan bij littekenbehandeling en bij het op gang brengen van de gestagneerde bloedcirculatie bij aanhechtingen of transplantaties. Eeuwen geleden gebruikten de eerste chirurgijnen al bloedzuigers als opruimers bij amputaties en als alternatief voor aderlatingen.

Darmspoeling
Interne zuiveringskuren zijn zo hot dat Hollywood er een afkorting voor heeft bedacht: detox. Dat staat voor detoxificatie, ontgiften. Een daarbij veelvuldig gehanteerde methode is de warmwaterdarmspoeling, meestal netjes als hydro-colontherapie omschreven.

Gilles de Bilde en Rani De Coninck konden het aan den lijve ondervinden in het televisieprogramma ‘Celebrity shock’. Afgaand op hun commentaar van toen, zullen ze sedertdien geen fervente aanhangers van zo’n grote schoonmaak zijn geworden. Maar Holywoodmadammen als Goldie Hawn, Kim Basinger en Demi Moore – ja, zij is kennelijk voor alles te vinden – gunnen zich geregeld zo’n verzetje. Ook prinses Diana was er een vurige fan van.

Baden
Als het op reinigingskuren aankomt, kun je misschien best beginnen met een bad. Door de eeuwen heen hebben vrouwen schoonheid gezocht door zich onder de dompelen in de meest vreemde substanties, van ezelinnenmelk over aardbeien tot chocolade. Er was een tijd dat Janet Jackson bij elk hotelbezoek een hoeveelheid bronwater van een bepaald merk bestelde. Niet om te drinken, maar om haar bad mee te vullen.

Op de koffiekransjes van Hollywood wordt tegenwoordig veel gepraat over baden in terpentijnolie. Demi Moore – ja, zij weer – schijnt geregeld een duik te nemen in dit goedje dat wij vooral met schilderwerken associëren.

Cupping
Gwyneth Paltrow, Kristin Scott Thomas, Patricia Arquette en Ben Affleck ontgiften zich dan liever door middel van ‘cupping’, een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde die het tot wellnessbehandeling heeft geschopt.

Glazen bokaaltjes worden aangebracht op het huidoppervlak. Door er de lucht uit te trekken of door verhitting, waarna de afkoeling voor onderdruk zorgt, ontstaat een vacuüm. De daarmee gepaard gaande zuigkracht geeft spieren en huid meer doorbloeding en trekt de toxines, de afvalstoffen naar buiten. Het laat wel rode ringen op je lijf na, wat bij Gwyneth Paltrow duidelijk te zien was toen ze eens in een kleed met een diepe ruguitsnijding op de rode loper verscheen (foto).

Link naar artikel: http://www.gva.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={501273FB-4C07-41D5-921A-42D00D6D0362}&check=online