PDA

Bekijk de volledige versie : Huwelijk goed voor bloeddruk


Karolien Theys
25th March 2008, 16:11
Getrouwde koppels hebben een lagere bloeddruk dan vrijgezellen. Dat blijkt uit een studie van een Amerikaanse Universiteit waarbij 204 getrouwde mensen en 99 vrijgezellen 24 uur werden gemonitord.

De daling van de bloeddruk manifesteerde zich vooral 's nachts en was het grootst bij de gelukkig getrouwde stellen. Mensen bij wie 's nachts de bloeddruk niet daalt, lopen meer risico op hart- en vaatziekten. Opmerkelijk was wel dat de proefpersonen met veel vrienden en goede familiebanden toch slechter scoorden dan vrijgezelle mensen of ongelukkig getrouwde mensen. Het huwelijk blijkt met andere woorden unieke gezondheidsvoordelen te bieden.

Uit: het nieuwsblad


Reactie:
Ik denk dat een minder goed huwelijk voor veel spanningen, stress en problemen zorgen. Ik denk dat stress ook geen positieve factor is voor de gezondheid. Dus misschien toch wat voorbarig om te zeggen dat een huwelijk je gezondheid ten goede komt. Als je ziet hoeveel scheidingen er tegenwoordig gebeuren.. dan hebben die mensen toch ook stress gehad. Ik denk nog altijd dat mensen gewoon geluk moeten hebben in het leven om gelukkig te zijn, waardoor hun gezondheid ook beter is. Maar écht je geluk intensief zoeken, dat kan toch ook niet gezond zijn é!