PDA

Bekijk de volledige versie : Alcohol tijdens zwangerschap verhoogt kans op autisme


Véronique.Geudens
24th March 2008, 11:18
Elke aanstaande moeder weet het: tijdens de zwangerschap is het absoluut niet raadzaam om te roken en te drinken. En nu maakt de Sunday Times melding van een nieuw, gevaarlijk neveneffect van alcoholgebruik bij zwangere vrouwen: hun baby loopt een groter risico om autistisch te worden.

Die waarschuwing komt van Raja Mukherjee, een Brits psychiater die al lang campagne voert tegen drankgebruik door zwangere vrouwen en zelfs heel kleine hoeveelheden alcohol als gevaarlijk voor de baby bestempelt. Mukherjee onderzocht de voorbije anderhalf jaar kinderen die schade hebben ondervonden door alcoholgebruik van hun moeder en stelde vast dat een hoog percentage van die kinderen kampt met autisme.

"Genetische omstandigheden blijven de meest voorkomende oorzaak voor autisme", aldus de psychiater in een presentatie voor collega's, "maar dat wil nog niet zeggen dat andere factoren geen rol spelen. Een daarvan lijkt het gebruik van alcohol te zijn door vrouwen tijdens de zwangerschap. En wat belangrijk is: in tegenstelling tot genetische condities is dit volledig vermijdbaar."

Ondanks deze en eerdere waarschuwingen tegen drinken tijdens de zwangerschap , blijkt volgens het Britse ministerie van Gezondheid meer dan de helft van de zwangere vrouwen toch meer dan één pint of een glas wijn per dag te drinken. Het Brits Medisch Genootschap luidde eerder dit jaar al de alarmklok over het toenemende gebruik van alcohol door jonge vrouwen, ook tijdens de zwangerschap.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
23 maart 2008

janavanranst
24th March 2008, 12:50
Ik snap niet dat er vrouwen zijn die nog drinken of roken terwijl ze zwanger zijn. Het kan best zijn dat ze in het begin nog niet weten dat ze zwanger zijn en dan kan ik er nog inkomen.
Maar er zijn nog steeds vrouwen die blijven roken en drinken tijdens de zwangerschap. Iedereen weet tegenwoordig toch wel dat dit slecht is voor de baby. Waarom doen ze dat dan?

Véronique.Geudens
27th March 2008, 19:55
Excuses dat ik dit apart post ...

Commentaar

Hoe langer hoe meer wordt er gesproken over autisme en probeert men de oorzaak te achterhalen. Ik krijg de indruk dat men nog steeds niet honderd procent weet wat de oorzaak van autisme is, hoewel men weet dat dit genetisch bepaald is. Vind ik dat men elk ‘negatief ding’ aangrijpt om autisme te verklaren.
Overdreven alcoholgebruik schaadt steeds de gezondheid. Vaak ziet men dit te weinig als een verslaving, één glas per dag kan toch geen kwaad?!
Ik heb zo mijn sterke twijfels bij de objectiviteit van dit onderzoek, volgens mij gaat dit vaak gepaard met tienerzwangerschappen en vindt men deze jonge moeders terug in de ‘lagere sociale klasse’ en mag men dit niet veralgemenen. Dit kan ook voorkomen als het ware bij de ‘hogere sociale klassen’ alleen wordt dit vaak niet openbaar gemaakt.
Ze zeggen dat (het glas) alcohol oorzaak kan zijn van autisme, maar welke andere genotsmiddelen worden er ook nog gebruikt tijdens de zwangerschap, hoe gezond of moeten we spreken over ongezond leven deze toekomstige jonge ouders.
Wil men de kans op kinderen met autisme beperken dan kan men al zekere letten op factoren die men zelf in de hand heeft: alcohol, roken, drugs, …. Ook al doet de overheid heel wat inspanningen rond bewustmaking toch blijft dit blijkbaar een heet hangijzer.