PDA

Bekijk de volledige versie : Italiaan mijdt biechtstoel massaal

Barst
22nd March 2008, 02:03
Italiaan mijdt biechtstoel massaal

Italianen vinden dat ze Christus net zo goed zelf om vergiffenis kunnen vragen voor hun zonden. Daar hebben ze geen ’zwakke’ priester voor nodig. Het Vaticaan stuurt de biechtvaders op cursus.

„De biecht zit in een diepe crisis.” De kleine monseigneur Gianfranco Girotti kijkt van onder zijn grijze kuif bezorgd uit zijn bebrilde ogen. „Gelovigen zijn zich er tegenwoordig nauwelijks meer van bewust dat ze een zonde begaan. Het drukt niet meer op hun geweten. En de biecht afleggen zien ze niet als iets waardoor ze de barmhartigheid van God kunnen ervaren. Dat is niet goed.”

Girotti is het hoofd van het Tribunaal van de Apostolische Penitentiarie, de Vaticaaninstantie die zich bezighoudt met het vergeven van zondig gedrag en gewetenskwesties.

Kardinaal Camillo Ruini neemt in het Vaticaan de biecht af .Het zijn zware tijden voor de bisschop. Want katholieken blijven massaal uit de buurt van de biechtstoel. Uit onderzoek is gebleken dat 30 procent van de Italiaanse katholieken de aanwezigheid van een priester in de biechtstoel niet nodig vindt. Sterker nog: 10 procent vindt dat een priester een directe dialoog met God in de weg staat. 20 procent vindt het moeilijk om met een vreemde over de eigen zonden te praten. De cijfers dateren uit 1998. „Maar de situatie is er sindsdien alleen maar slechter op geworden”, vertelt Girotti in zijn stijlvolle hoofdkwartier vol gewelfde plafonds en marmeren zuilen.

In een poging het tij te keren organiseerde Girotti deze maand een bijscholingscursus voor biechtvaders. De cursus duurde een week, er namen zo’n 700 priesters aan deel. Girotti: „Ik heb benadrukt dat zij zich goed moeten realiseren hoe belangrijk boetedoening wel niet is. Want wie zijn zonden niet laat vergeven, komt in de hel terecht. Priesters moeten het biechten daarom weer stimuleren. En ze moeten de biecht niet te haastig afnemen, ook al is die nog zo saai. Geduld, geduld.”

Tijdens de opfriscursus is duidelijk geworden waar de biechtvaders zoal mee worstelen. Sommigen weten niet wat ze aanmoeten met collega’s of aspirant-priesters die hun homoseksualiteit opbiechten. „Het is dan zaak om te achterhalen hoe die diepe tendens is geworteld, en op basis daarvan conclusies te trekken.” Gescheiden mensen die samenwonen moet worden aangeraden om „de liefdesrelatie om te zetten in vriendschap en solidariteit”. De biecht afnemen van gelovigen die steeds weer dezelfde zonde komen opbiechten, blijkt ook niet makkelijk. „De biechtvader moet dan wijs optreden en hen de waarheid zeggen.”

Een cursus voor priesters of niet, veel Italianen blijven de biechtstoel mijden. „Ik biecht al een paar jaar niet meer. Door de schandalen rondom seksueel misbruik binnen de kerk heb ik mijn vertrouwen in priesters verloren”, zegt de 46-jarige Luca Fubin in een kerk aan de Via Torrevecchia in Rome. „Ik zie mijn pastoor tegenwoordig als een mens, die net zo zwak is als ik. En ik heb geen behoefte om daar persoonlijke zaken aan te vertellen.”

Ook Cristina Rampini (54) is de biechtstoel niet meer in te krijgen. „Ik biechtte voorheen bij een pastoor die bleek te roddelen. Er kwamen mij zaken ter ore die een gelovige hem tijdens de biecht had toevertrouwd. Toen ben ik gestopt.”

Wat vindt zij van de poging van het Vaticaan om door middel van een cursus het biechten te stimuleren? „Dat zal weinig uithalen. Ik heb gemerkt dat ik Christus net zo goed om vergiffenis kan vragen voor mijn zonden door in deze kerk voor het kruis te gaan staan. Daar heb ik geen priester voor nodig.”

Genetische manipulatie is een nieuwe zonde

Aan het einde van de opfriscursus is monseigneur Girotti met een aantal ’nieuwe zonden’ op de proppen gekomen. Een van de ergste is het uitvoeren van genetische manipulatie. En drugsgebruik kan niet door de beugel „omdat drugs de psyche verzwakken en de intelligentie verduisteren”. Het milieu vervuilen is ook een moderne zonde, net als het extreem rijk zijn en het veroorzaken van armoede.

De bisschop voegt hieraan toe dat abortus en pedofilie weliswaar geen nieuwe zonden zijn, maar nog altijd heel zwaar wegen.

Om verwarring onder de gelovigen te voorkomen, benadrukt het Vaticaan dat deze ’nieuwe zonden’ niet officieel zijn toegevoegd aan de bekende lijst met de zeven hoofdzonden – hoogmoed, woede, vraatzucht, hebzucht, jaloezie, lust en luiheid – die in de zesde eeuw werd opgesteld door paus Gregorius de Grote.

Trouw, 22-03-2008