PDA

Bekijk de volledige versie : Schrijfster Taslima Nasreen vlucht uit India


Barst
20th March 2008, 20:52
Schrijfster Taslima Nasreen vlucht uit India


BRUSSEL - De Bengaalse schrijfster Nasreen leefde ondergedoken omdat islamieten haar met de dood bedreigen.


'Ik kan er niet meer tegen, en ik heb beslist om te vertrekken', zei Taslima Nasreen aan een bevriende journalist van de Indo-Asian News Service (IANS). De Bengaalse schrijfster heeft hartproblemen en ze zegt dat ze de laatste vier maanden geen dokter heeft gezien. Nasreen woont sinds november op een geheim adres in de Indiase stad Delhi, waar ze geen bezoekers mag ontvangen. Ze zou daar alleen een mobiele telefoon, een laptop en een televisie hebben. 'Het is alsof ik in een dodenkamer leef', schreef ze aan vrienden in een e-mail die de BBC kon inzien. Volgens een woordvoerder van haar uitgever is Taslima Nasreen woensdag ergens in Europa geland. Waar precies, wou hij niet zeggen.

Nasreen is sinds 1994 op de vlucht nadat de Bengaalse regering haar van blasfemie had beschuldigd.

In haar literair debuut, de novelle Lajja (Schande), had ze beschreven hoe een moslim een meisje van hindoeafkomst verkracht. Daarmee wilde ze de slechte positie van de hindoes in Bangladesh aan de kaak stellen.

Ze was - en is - niet mild voor de islam, die zij uitermate vrouwonvriendelijk vindt. In een interview met de Indiase krant The Statesman in 1994 zou ze gezegd hebben dat de koran grondig moest worden herzien. Een uitspraak waarvan ze later zei dat ze die nooit gedaan had. Maar toen was het al te laat. De islamitische fundamentalisten namen aanstoot aan haar stellingen en riepen dat ze gedood moest worden. Toen bovendien de Bengaalse regering een arrestatiebevel tegen haar uitvaardigde, wist Nasreen dat ze in gevaar was.

Ze verliet Bangladesh en probeerde in andere landen een nieuw leven op te bouwen. Ze is al die tijd blijven schrijven en kritiek uiten op de vrouwonvriendelijke manier waarop veel islamieten zich gedragen. Als gevolg daarvan werd de prijs die sommige islamitische geestelijken op haar hoofd hadden gezet, almaar hoger.

De laatste jaren had ze tijdelijk onderdak in India gevonden. Ze kon niet meer terug naar Bangladesh en India wilde haar geen permanente verblijfsvergunning geven. Toen in september 2007 een islamitische beweging uit West-Bengalen eiste dat ze uit India zou worden gezet, kwam het tot zware rellen in de stad Kolkata (Calcutta) waar Nasreen toen woonde. Ze moest have en goed verlaten en kreeg een geheim adres in New Delhi. In ruil moest ze zich onthouden van 'activiteiten en uitspraken die de moslims in India of de buurlanden zouden kunnen kwetsen', en moest ze enkele passages uit haar recentste boek Dwikhondito schrappen.

Sindsdien leeft Nasreen afgezonderd op haar geheim adres in New Delhi. 'Het is als een trage, slenterende dood. Het is net alsof ik kleine slokjes neem van een gif dat langzaam al mijn mogelijkheden doodt', schreef ze onlangs.

Haar vertrek uit India is voor vele van haar vrienden een blamage voor India. 'De moslims hebben het gehaald en het seculiere India heeft verloren', schreef een journalist van de Indo-Asian News Service op zijn website.


DS, 20-03-2008 (CH)