PDA

Bekijk de volledige versie : Je vrijt toch veilig als je pil vergeet


Dieter1BASO
20th March 2008, 18:34
Door één anticonceptiepil te vergeten, vrij je niet onveilig. Dus bijkomende anticonceptie of de morning after pil is dan niet nodig, meldt Bodytalk. Vroeger raadden artsen die maand wel extra voorbehoedsmiddelen aan.

Vergeet je één anticonceptiepil, kun je die alsnog nemen en je strip afwerken. Je hoeft die maand geen extra voorbehoedsmiddelen te gebruiken, de kans op zwangerschap is toch miniem. Dit geldt voor alle contraceptiva op basis van oestrogeen en progestageen.

Meerdere pillen vergeten
Vergeet je meerdere pillen, is de situatie helemaal anders. Vooral in de eerste week is het risicovol dan meer dan één pil te vergeten.

Dit advies is gebaseerd op de recente aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie. (ep)

___________

Eigen mening:
Nu alle aanbevelingen van vroeger over boord gegooid zijn, wil dat niet zeggen dat we er hevig op los moeten vrijen, volgens mij. Zoals het artikel zegt bestaat nog steeds de kans om zwanger te geraken, ookal is deze miniem. Ik ben nog steeds voorstander van het gebruik van pil en/of condoom om niet voor verrassingen te staan. Een ongelukje (zoals dat in de volksmond wordt genoemd) is snel gebeurt! Bovendien is het ook steeds aangeraden om een condoom te gebruiken. Zo kom je niet snel voor seksueel overdraagbare verrassingen te staan. Denk ik bvb. aan syfilis, een geslachtsziekte. Syfilis maakt wereldwijd opmars. Dit voornamelijk in ontwikkelde landen en steden (Parijs, Dublin, Berlijn, Amsterdam,...). Nederlandse dokters hebben deze stijging reeds bevestigd voor Nederland. Deze stijging is te danken aan de losbandigheid die de dag van vandaag als maar vanzelfsprekender lijkt te worden.
Bovendien worden er de dag van vandaag, naar mijn mening (door o.a. uitspraken als hierboven), grote seksuele risico's genomen. Een andere reden hiervoor is volgens mij ook de komst van HIV-AIDS-remmers. Mensen voelen zich hierdoor minder geremd en zijn tegenwoordig ook niet meer zo angstig voor de dood, die HIV-Aids met zich mee kan brengen.

Een boodschap van algemeen nut:
Ookal zit het je hoog, hou steeds je hoofd bij de zaak!

MinkeVanHoof
20th March 2008, 21:04
Dit bericht verbaast me een beetje. Zoals iedereen zou moeten doen, heb ik de bijsluiter van mijn pil al grondig gelezen. Bij mijn pil staat daar uitgebreid een schema getekend van wanneer je je zorgen moet maken.
Het hangt er van af waar je je in je cyclus bevindt of je naar de dokter moet voor een morning after pil of dat je best de rest van de maand gebruikt maakt van een condoom of niet.
Eén pil vergeten is meestal niet zo'n ramp (staat in de bijsluiter) maar je moet er goed op letten dat je deze dan zo snel mogelijk inneemt en nakijkt in welke week je zit.
Ik vertrouw eerder wat mijn bijsluiter zegt dan wat er hier staat. Liever juist handelen dan er op te vertrouwen dat de kans toch miniem is.
Ze kunnen dit beter in dergelijke berichten ook vermelden. Kijk naar je eigen pil en bijsluiter! Niet elke pil is hetzelfde!

Kim Geerts
22nd March 2008, 11:11
Vooraleer ik de pil innam, heb ik ook de bijsluiter grondig gelezen en daar staat in dat als je een pil vergeet in te nemen, die zo snel mogelijk moet innemen. Je moet dan eveneens nakijken in welke week je zit. Ik vertrouw zoals Minke ook eerder de bijsluiter dan wat hier in het artikel staat. Ik zou toch nog een extra voorbehoedsmiddel gebruiken, ook al is de kans om zwanger te raken miniem. Ik dacht altijd dat als je een pil vergat en je binnen de 48 uur ofzo die pil niet meer innam, dat je dan zwanger kon geraken, maar blijkbaar is dit nu niet meer zo... Ik vertrouw toch nog steeds het best de bijsluiter. Liever veiliger vrijen dan hier binnen 9 maand ondanks de kans klein is om zwanger te raken met een baby te zitten.

stefanie Mermans
22nd March 2008, 14:51
Hier verschiet ik toch wel van.
Ik dacht ook altijd zoals Kim, dat als je één keer je pil vergat dat je dan zwanger kon geraken. Dit staat zo nog steeds op mijn bijsluiter en ik geloof dit eerder dan een artikel.

Ik hou me voor de zekerheid toch maar beter aan wat de bijsluiter zegt, voordat ik voor een verassing kom te staan.

janavanranst
24th March 2008, 12:55
Ik geloof dit artikel toch niet helemaal.
En trouwens de kans is miniem, dus ze bestaat wel. Ik geloof wel dat als je in je laatste week zit, dit misschien niet zo heel veel uitmaakt. Maar dat dit ook zo is tijdens heel de cyclus, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij.

Tinne Schrauwen
24th March 2008, 21:29
Ik heb toch ook mijn twijfels over dit verhaal. Wanneer je de bijsluiter doorneemt, zul je lezen dat je de pil elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip moet nemen.. Geen enkel voorbehoedsmiddel is 100 % betrouwbaar, heb ik ooit ergens gelezen... Ik weet dus eigenlijk niet wat ik echt moet geloven.

Hanne VG
26th March 2008, 09:20
Persoonlijk ben ik ook veel sneller geneigd om de bijsluiter van de pil te geloven i.p.v. zo'n artikel. In dit artikel spreekt men er ook niet over, voor welke pil dit van toepassing is (merk), want niet elke pil is even straf.
Daarnaast zou ik toch ook altijd het advies vragen van de dokter. Anders kan je 9 maanden later misschien wel eens voor verassingen staan.