PDA

Bekijk de volledige versie : Lichaamsbeweging enkele uren voor het slapengaan bevordert de slaap


Véronique.Geudens
19th March 2008, 00:01
Regelmatige lichaamsbeweging in de late namiddag of de vroege avond vermindert stress en bevordert de slaap. Dat blijkt uit een onderzoek van de Belgische Vereniging voor Slaaponderzoek en Slaapgeneeskunde.
Het onderzoek gebeurde bij groepen die deelnamen aan het trainingsprogramma Start-to-Run. De onderzoekers gingen na welk effect de deelname aan het trainingsprogramma had op de slaapkwaliteit van beginnende lopers.
Daaruit bleek dat de lopers aan het eind van het programma een betere algemene slaapkwaliteit ervoeren. Ze sliepen sneller in, en ze sliepen langer. Bovendien voelden ze zich overdag minder slaperig, en hadden ze minder symptomen van overactiviteit, zoals piekeren en een versnelde hartslag.
De onderzoekers stelden ook vast dat het effect van lichaamsbeweging op de slaap afhankelijk is van drie factoren: de intensiteit van de inspanning, de timing en de fysieke conditie van de persoon. Zo blijkt dat een te zware fysieke inspanning niet slaapbevorderend, maar juist slaapverstorend werkt.
De inspanning wordt bovendien best gedaan drie tot vier uur voor het slapengaan. Als je te laat sport, is de activiteit van het lichaam namelijk nog te hoog wanneer men naar bed gaat.
Het positieve effect van de lichaamsbeweging op de slaap zal ook eerder optreden bij mensen met een goede fysieke conditie, dan bij mensen die nog maar een beperkte conditie hebben.
De relatie tussen lichaamsbeweging en slaap is in ons land het centrale thema van de Dag van de Slaap op 21 maart.

Bron:
Het Belang van Limburg
14/03

Reactie:
Langs de ene kant kan ik er wel inkomen, want veel beweging geeft de mensen een goed gevoel. Wanneer de mens zich goed voelt is hij relaxed, ontspannen. Dit is tevens een voorwaarde om goed te kunnen inslapen. Het is wel goed dat de mensen zich tegenwoordig meer en meer bewust worden van de noodzaak aan beweging, daar heel wat mensen een zittend beroep uitoefenen.
Er zijn enorm veel mensen die aan een Start-To-Run beginnen, het is als het ware een nieuwe hype van de afgelopen jaren. Dit kan niet alleen maar zijn omdat het een hype is want het vraagt toch altijd wat tijd en inspanning van de mensen. Moest men hier zich dan niet beter bij voelen dan zou men dit niet volhouden.
Langs de andere kant, moet je er wel rekening me houden dat als het té laat op de avond is dat de inspanning niet te hoog mag zijn. Dit vooral omdat de adrenaline te hoog kan zijn en kan je de slaap ook nog niet direct vatten.
Mijn zus is een atletiekster en moet meerdere malen per week trainen en dat is dan haar “uitlaatklep” waar ze zich kan uitleven en waardoor ze daarna na het douchen ontspannen in de zetel kan zetten. Maar andere mensen kunnen dan veeleer actievere worden door het sporten, volgens mij hangt het ook een beetje af van het lichaam van ieder persoon.