PDA

Bekijk de volledige versie : Mogelijke doorbraak in kankeronderzoek


MinkeVanHoof
17th March 2008, 12:53
Wetenschappers hebben een belangrijk deel van het chemisch proces ontdekt waardoor kankercellen zo gevaarlijk zijn. Het zou volgens hen mogelijk zijn om het proces te beïnvloeden en zo de groei van een tumor tegen te houden, meldt de BBC.

Glucose
Kankercellen nemen heel veel glucose op die ze heel efficiënt gebruiken. Daardoor kunnen kankercellen ontzettend snel groeien. Onderzoekers van de Harvard Medical School in Boston zijn er nu in geslaagd het enzym dat kankercellen toelaat om enorme hoeveelheden glucose te verbruiken, te identificeren. Dat enzym, pyruvaat kinase, komt in twee vormen voor, maar de onderzoekers stelden vast dat slechts één vorm - PKM2 - kankercellen toelaat om aan een snel tempo glucose te verbruiken. Om uit te maken of die variant van het enzym van cruciaal belang is bij kanker schakelden de onderzoekers PKM2 uit bij muizen. Daardoor konden de muizen alleen nog de andere vorm van het enzym aanmaken, waardoor tumoren niet meer bleken te groeien.

Chemisch proces
Tot nu toe was het chemisch proces achter dat glucosemetabolisme niet goed gekend, omdat gedacht werd dat het afhankelijk was van het soort kanker. "Nochtans werd PKM2 aangetroffen in alle kankercellen die we onderzochten", zegt professor Lewis Cantley. "Omdat het bovendien niet voorkomt in de meeste normale volwassen weefsels en omdat het noodzakelijk is voor tumorvorming, zou deze vorm van pyruvaat kinase een rol kunnen spelen bij de behandeling van kanker." Eerst moet nog onderzocht worden of de bevindingen op kankers bij mensen kunnen worden toegepast. (belga/sam)
Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/208782/2008/03/16/Mogelijke-doorbraak-in-kankeronderzoek.dhtml)
Orginele bron: BBC News (http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7292652.stm)

Ik hoop echt dat het zo veelbelovend is als ze het doen uitschijnen. Als ze tumoren kunnen doen stoppen met groeien, dat is echt wel een grote doorbraak. Ik hoop wel dat dit niet zo een bericht is waarvan we binnen een paar maanden weer niets meer horen. Ik vind het altijd jammer als er in het nieuws een doorbraak komt over een nieuw onderzoek en achteraf bekeken was het toch niet correct. Dit wordt dan gewoon weggestopt en geen woord meer over gezegd. Fingers crossed!