PDA

Bekijk de volledige versie : Zwaarlijvigen bedienen kan strafbaar worden!


jan van hoogten
14th March 2008, 13:25
Zwaarlijvigen bedienen kan strafbaar worden in Mississippi

Een wetsvoorstel kan het voor restauranthouders onmogelijk maken om nog klanten met obesitas te bedienen. De wet zou inspecteurs van Gezondheid de bevoegdheid geven om de licentie van restaurants in te trekken als de houders betrapt worden op het bedienen van zwaarlijvige mensen, schrijft de Daily Telegraph.

Problematisch
Het wetsvoorstel hoeft geen verbazing te wekken. Twee op drie inwoners van Mississippi kampt met overgewicht en dertig procent lijdt aan obesitas. De kans dat het voorstel ook wet wordt, is klein maar het toont wel de bezorgdheid aan over de kostprijs van obesitas voor de overheid. Volgens cijfers van gezondsheidszorg lopen die op tot jaarlijks 220 miljoen dollar.

"Te gek"
Ted Mayhall is een van politici achter het wetsvoorstel. Hij hoopt hiermee het debat op gang te brengen. "Niemand grijpt in en het probleem wordt alsmaar groter." Toch kan zijn voorstel niet bij iedereen op goedkeuring rekenen. J. Justin Wilson van het Centrum voor Consumenten, dat ook lobbyt voor de horecasector vindt het voorstel te gek voor woorden. "Ik heb al vaker waanzinnige voorstellen gezien maar dit slaat toch alles", besluit hij. (vsv)

Commentaar:

Dit vind ik wel lef hebben. Gewoon geen eten meer geven aan zwaarlijvige mensen. Misschien eindelijk de oplossing voor het obesitas probleem dat onze samenleving toch wel sterk in de hand heeft? :) Langs de andere kant is het natuurlijk maar een éénzijdige benadering. Het probleem zit veel complexer in elkaar, maar toch een goede zet om het probleem "uit te schreeuwen" naar de buitenwereld!
Wat obesitas betreft valt het hier in België nog mee, maar ga maar eens in Amerika zien, daar word je toch niet bepaald goed als je ziet wie daar rondloopt en hoe men daar eet. Leve de fastfood is het daar, en het komt meer en meer naar europa. Gisteren stond bijvoorbeeld nog in de krant dat koffieketen Starbucks weldra ook in België in het straatbeeld zal verschijnen. Dit is volgens mij ook een goed voorbeeld van wat aansluit bij fastfood, het gaat na verloop van tijd immers niet meer over een gewoon kopje koffie!

Men spreekt in dit artikel ook over de grote kosten die mensen met Obesitas na verloop van tijd met zich meebrengen. Je gezondheid bepaald immers voor een groot deel hoe je op oudere leeftijd gaat zijn en hoeveel medishe zorgen je eventueel nodig gaat hebben. Ik denk dus dat men dringend een strenge aanpak moet worden hanteren om dit probleem alsnog tegen te werken. Men kan best het geld op tijd investeren zodat men jonge mensen kan attent maken op het probleem en zo het probleem bij de bron kan oplossen.
In Groot-Brittanië kwam men onlangs nog met het voorstel op de proppen om mensen te gaan betalen voor op dieet te gaan. Volgens mij ook geen slecht initiatief!

Laurianne
16th March 2008, 19:01
Dit vind ik wel straf, een wet maken die uitbaters verbiedt eten te geven aan zwaarlijvigen. Hoe gaan ze dit praktisch regelen? Gaan ze aan de inkom van het restaurant een weegschaal plaatsen, die meedeeld: "te zwaar, geen eten...?"
Als alternatief zouden ze beter een menukaart samenstellen waaruit de zwaarlijvigen wél kunnen kiezen. Gezonde kost natuurlijk, caloriearme spijzen,..

Anderzijds zouden ze beter zwaarlijvigen een tussenkomst geven om een dieetiste te raadplegen.
Een ander alternatief is een gezonde keten op te richten als tegenhanger van de Mc Donalds...

In Amerika zijn er veel meer zwaarlijvigen, maar we mogen niet uit het oog verliezen dat sommige vormen van zwaarlijvigheid veroorzaakt wordt door een ziekte of door erfelijkheid. We mogen die mensen niet straffen.

Er zit natuurlijk wel waarheid in het spreekwoord: "ieder pondje gaat door de mondje"

Lieve De Wachter
17th March 2008, 15:26
Ik stel mij ook vragen bij de manier waarop ze dit initiatief praktisch zouden kunnen organiseren... Het alternatief dat Laurianne voorstelt lijkt mij niet slecht én veel efficiënter: een gezonde menukaart samenstellen voor zwaarlijvige mensen.
Weigeren om mensen eten te geven biedt geen langdurige oplossing om het zwaarlijvigheidsprobleem aan te pakken. Mensen moeten eten en als ze geen eten krijgen in restaurants zullen ze zelf wel wat in huis halen...

Ik vind het ook geen goede oplossing om mensen te betalen om op dieet te gaan, zoals men in Groot-Brittannië voorstelde. Ik vind dit niet eerlijk ten opzichte van mensen die niet op dieet hoeven te gaan. Zij worden dan eigenlijk gestraft omdat ze de overheid geen pakken geld kosten...Mensen moeten op hun gewicht letten voor hun EIGEN gezondheid! Intrinsieke motivatie is naar mijn mening van groot belang om een zwaar dieet vol te houden!
Misschien bieden preventiecampagnes over de gevolgen van zwaarlijvigheid een oplossing???