PDA

Bekijk de volledige versie : Twijfels over nut van antidepressiva


Margot Van Den Broeck
13th March 2008, 13:02
Recent is enige beroering ontstaan rond een overzicht van studies over antidepressiva waaruit blijkt dat de nieuwere antidepressiva, de zogenaamde SSRI’s, praktisch geen beter effect gaven dan placebo bij lichte tot matige depressie. Bij ernstigere vormen was er wel een betere respons die enkel bij zeer ernstige depressie echt betekenisvol was. Het betreft een zogenaamde meta-analyse van alle klinische studies (gepubliceerd en niet-gepubliceerd) die aan de Amerikaanse Food and Drug Administration waren toegezonden in het kader van de registratie van fluoxetine, venlafaxine, nefazodon (niet beschikbaar in België) en paroxetine. Dit overzicht verscheen in PloS Medicine [2008;5:260-8], vrij te consulteren . De onderzoekers gingen na of de ernst van de depressie de doeltreffendheid van de antidepressiva beïnvloedde. Op te merken valt dat de studies beperkt waren in duur (maximaal 6 weken). Deze resultaten sluiten aan bij een eerdere publicatie van Amerikaanse onderzoekers in het New England Journal of Medicine waaruit ook al bleek dat het effect van antidepressiva kleiner is dan werd aangenomen. Zeker bij mineure depressie, maar ook bij de milde en matige vorm van majeure depressie geniet de niet-medicamenteuze aanpak de voorkeur. Nederlandse onderzoekers toonden onlangs aan dat antidepressiva niet werken als ‘onderhoudsmedicijn’ om mensen die al eens depressief zijn geweest te beschermen tegen terugval (Psychotherapy and Psychosomatics, december). Zestig procent van de ‘onderhoudsslikkers’ werd binnen twee jaar weer depressief. De makers van Seroxat en Prozac wijzen er in een reactie op dat andere studies hebben aangetoond dat antidepressiva wel werken. Pharma.be, de beroepsvereniging van Belgische farmaceutische bedrijven, zegt in een reactie dat de studie slechts een kleine deel van alle beschikbare gegevens behandelt. Tal van studies hebben aangetoond dat antidepressiva wel doeltreffend zijn. Een mogelijk placebo effect bestaat bij vele medicijnen, wat niet wil zeggen dat deze geneesmiddelen niet effectief werken. Het is logisch dat het effect van deze geneesmiddelen duidelijker merkbaar zijn bij patiënten met een zeer ernstige depressie. Nog volgens Pharma.be bestaat er een duidelijke unanimiteit over de nood van een multidisciplinaire aanpak bij depressies. De medicamenteuze bijdrage speelt een belangrijke rol. De medicamenteuze aanpak heeft zijn waarde voor de gezondheid en het welzijn van de patiënt bewezen, mits het goede gebruik ervan.

Ik heb altijd al mijn twijfels gehad bij anti - depressiva. Het is vaak het geval dat mensen denken dat ze alleen kunnen genezen door een pilletje te slikken. Als ze dan hun pilletje krijgen zullen ze in de meeste gevallen ook verbetering merken, het psychische is hierbij dus sterk aanwezig. Als je met een depressie te kampen hebt kan volgens mij een therapie bij een psychiater meet doen dan anti - depressiva slikken.

Bron:
www.gezondheid.be

kevin pluym
13th March 2008, 15:29
Ik sluit mij hierbij aan. Als het innemen van een pilletje iemand terug gelukkig moet maken denk ik dat we iets te veel van een medicijn verwacht. Ik zou dan ook een algemene volkswijsheid willen aanhalen “Geluk maak je zelf.” Natuurlijk klopt deze stelling niet 100% maar er zit toch een grote kern van waarheid in. Naar mijn mening moet men een mentaal probleem dan ook niet met medicijnen proberen op te lossen. Een psychiater kan volgens mij veel meer hulp bieden maar toch zou ik ook het contact met psychiaters beperken. Volgens mij kan immers een goed gesprek of beter enkele goede gesprekken met vrienden familie of collega’s al wonderen doen. Natuurlijk voor mensen met zware problemen blijven psychiaters meer dan zinvol.

mariskavanrompaey
13th March 2008, 21:46
Ik denk dat antidepressiva wel kunnen helpen. In antidepressiva zitten stoffen waarvan je blij en gelukkig wordt. Zo zit er bijvoorbeeld in chocolade ook een bepaalde stof waardoor je je gelukkiger gaat voelen. Volgens mij zorgen de stoffen in antidepressiva hier toch ook wel voor een deel voor. Ik zeg niet dat deze medicatie voldoende is. Goede gesprekken kunnen wonderen doen. Een gesprek met een psychiater of psycholoog kan echt helpen om depressieve mensen te laten inzien waarom ze zich zo voelen. Deze mensen zijn ook professioneel en weten hoe ze met deze personen moeten praten, wat ze wel en niet kunnen zeggen en hoe ze er mee moeten omgaan. Gesprekken met vrienden of familie kunnen dan weer opluchten en verhelderend zijn omdat deze mensen je door en door kennen.