PDA

Bekijk de volledige versie : Orale seks kan kanker veroorzaken


KristofMertens
12th March 2008, 20:32
Het aantal gevallen van mond- en keelkanker is de laatste jaren flink toegenomen. Deze kankers worden ook door het seksueel overdraagbare virus HPV veroorzaakt. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers onlangs.

Lossere seksuele moraal
Dat HPV een gevaarlijk virus is, wisten artsen al langer. Dit seksueel overdraagbare virus kan baarmoederhalskanker bij vrouwen veroorzaken. Amerikaanse onderzoekers ontdekten nu dat het via de slijmvliezen wordt doorgegeven en dus ook bij orale seks. Artsen stelden de laatste dertig jaren een flink toegenomen aantal van mond- en keelkankers vast. Een lossere seksuele moraal en een verhoogd aantal seksuele partners zouden de oorzaak zijn.

Marihuana
Vooral jonge, blanke mannen lopen met HPV rond en zijn de voornaamse verspreiders van het virus. Deze groep heeft dus meer kans op keel- en mondkanker. Ook het gebruik van marihuana bij deze groep verhoogt de kans.

Vaccin
Heel wat mensen hebben onveilige orale seks, omdat ze niet weten welke gevaren het inhoudt. Een betere opvoeding kan de verspreiding van het virus stoppen. Een ander middel is een vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Of dit ook bij keel- en mondkanker helpt, moet nog onderzocht worden.

Het Laatste Nieuws, 12 maart 2008

Vroeger kregen wij een uurtje of 2 seksuele voorlichting op school. Ook kregen wij af en toe wel eens les over gezondheid. Maar tegenwoordig lijkt het precies of we een extra schooljaar moeten inplanten om daar up-to-date met te blijven.
Tegenwoordig krijg je sowieso al van alles kanker, zoals je ziet kan je het ook krijgen van de leukere dingen in het leven.

Lien Boogers
13th March 2008, 10:24
Idd je krijgt bijna van alles kanker. Het ene moet je meer doen, eten, ... om kanker te vermijden. Het andere moet je minder doen, minder eten,... om kanker te vermijden.
Als je het zo bekijkt moet je idd een schooljaar extra inlassen om het allemaal te weten!

Ik moet toegeven soms denk ik er wel over na en ja ook volgende week start met de inspuitingskuur tegen baarmoederhalskanker.

Tinne Schrauwen
13th March 2008, 11:52
Ik denk dat geen enkele professor zwart op wit kan bewijzen waarvan je kanker krijgt. Vis is ongezond omdat de zee erg vervuild is, de stralingen van gsm en pc zijn schadelijk, groenten en fruit worden bespoten,... Zo kan ik nog een heel lijstje opsommen van mogelijke schadelijke dingen die kanker zouden bevorderen. Ik hoef het eigenlijk allemaal niet te weten..

Margot Van Den Broeck
13th March 2008, 13:10
Je hoort bijna niets anders meer dan : " Professoren ontdekken dat je van... kanker kan krijgen, ........... veroorzaakt risico op kanker",... Het is bijna angstaanjagend hoe vaak je deze titels in de krant of in andere tijdschriften ziet staan. Er worden dan ook steeds adviezen gegeven om het risico op kanker te vermijden of te verkleinen. Net zoals de oorzaken vermeerderen deze adviezen dus ook, als je je hieraan moet houden mag je bijna niets meer doen of je zou wel eens kanker kunnen krijgen, als deze raden opvolgen is onmogelijk. Ik moet wel toegeven dat ik wel eens twee keer nadenk als ik weer eens zo'n titel in de krant zie staan. Ik ben ook gestart met de kuur tegen baarmoederhalskanker. Maar jezelf onschadelijk maken tegen kanker, is volgens mij onmogelijk!