Barst
12th March 2008, 16:56
Vlaamse leerlingen scoren slecht voor Frans
BRUSSEL - Vlaamse leerlingen uit het tweede jaar secundair onderwijs scoren slecht voor Frans. Amper een kwart slaagt erin de hoofdzaken te begrijpen na een korte tekst te hebben beluisterd en iets meer dan de helft begrijpt de hoofdzaken uit een tekst die ze hebben gelezen.
Dat blijkt uit de resultaten van een grote peiling bij 9.000 leerlingen naar de eindtermen Frans, die Vlaams Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke vandaag bekendmaakte.
Lezen
Voor lezen zijn de resultaten nog relatief goed. Meer dan negen leerlingen op tien begrijpt de samenhang in korte teksten en haalt de eindterm voor begrijpen van aanwijzingen, opschriften en waarschuwingen.
Driekwart beheerst ook het opzoeken van informatie in functionele teksten. Maar slechts 54 procent bereikt de eindterm voor begrijpen van hoofdzaken in korte teksten.
Luisteren
Voor luisteren scoren de leerlingen duidelijk lager. Na beluistering van een authentiek fragment kan tweederde nog wel informatie vinden, maar slechts 43 procent haalt de minimumnorm voor begrijpen van aanwijzingen, instructies en waarschuwingen.
Amper 23 procent begrijpt de hoofdzaken uit een korte geluidsfragment.
Schrijven
Voor schrijven halen de tweedejaars betere resultaten. Zo kunnen meer dan negen op tien een tekst overschrijven zonder veel fouten en kan zes op tien formulieren invullen.
Zo'n 70 à 80 procent slaagt er ook in een korte tekst te schrijven waarin ze een boodschap aan de lezer overbrengen.
Verschillen
Het niveau van het Frans verschilt tussen scholen, maar ook klassen onderling in dezelfde school. Dat is op zijn beurt vooral het gevolg van de grote verschillen tussen leerlingen.
Zo hangt slechts 22 procent van de verschillen voor lezen en luisteren af van de school. Voor schrijven is dat 39 procent. Scholen uit het algemeen secundair doen het over het algemeen wel beter.
Contacten
Een van de voornaamste oorzaken van de mindere resultaten is dat Vlaamse jongeren nog weinig in contact komen met Frans. Wie wel in contact komt met Franstalige media, of bijvoorbeeld een Franstalige pennenvriend heeft, scoort duidelijk beter.
Voorts speelt onder meer ook de leescultuur thuis een rol, net als een positieve houding tegenover talen leren. Nochtans vindt 85 procent van de leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs het belangrijk om goed Frans te leren.
Praten
Leerlingen van wie de leerkracht meestal Frans praat in de les doen het ook merkelijk beter, net zoals leerlingen die in de les soms vertalende woordenboeken mogen gebruiken.
Vandenbroucke wil het taalonderwijs nu bijsturen en de eindtermen herzien. Zo wil hij meer aandacht voor luistervaardigheid en een betere overgang tussen het basis- en het secundair onderwijs.
De minister wil zowel de kennis als de vaardigheden versterken, met meer communicatieve interactie en meer aandacht voor luisteren en spreken.
Blog DS, 12-03-2008
BRUSSEL - Vlaamse leerlingen uit het tweede jaar secundair onderwijs scoren slecht voor Frans. Amper een kwart slaagt erin de hoofdzaken te begrijpen na een korte tekst te hebben beluisterd en iets meer dan de helft begrijpt de hoofdzaken uit een tekst die ze hebben gelezen.
Dat blijkt uit de resultaten van een grote peiling bij 9.000 leerlingen naar de eindtermen Frans, die Vlaams Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke vandaag bekendmaakte.
Lezen
Voor lezen zijn de resultaten nog relatief goed. Meer dan negen leerlingen op tien begrijpt de samenhang in korte teksten en haalt de eindterm voor begrijpen van aanwijzingen, opschriften en waarschuwingen.
Driekwart beheerst ook het opzoeken van informatie in functionele teksten. Maar slechts 54 procent bereikt de eindterm voor begrijpen van hoofdzaken in korte teksten.
Luisteren
Voor luisteren scoren de leerlingen duidelijk lager. Na beluistering van een authentiek fragment kan tweederde nog wel informatie vinden, maar slechts 43 procent haalt de minimumnorm voor begrijpen van aanwijzingen, instructies en waarschuwingen.
Amper 23 procent begrijpt de hoofdzaken uit een korte geluidsfragment.
Schrijven
Voor schrijven halen de tweedejaars betere resultaten. Zo kunnen meer dan negen op tien een tekst overschrijven zonder veel fouten en kan zes op tien formulieren invullen.
Zo'n 70 à 80 procent slaagt er ook in een korte tekst te schrijven waarin ze een boodschap aan de lezer overbrengen.
Verschillen
Het niveau van het Frans verschilt tussen scholen, maar ook klassen onderling in dezelfde school. Dat is op zijn beurt vooral het gevolg van de grote verschillen tussen leerlingen.
Zo hangt slechts 22 procent van de verschillen voor lezen en luisteren af van de school. Voor schrijven is dat 39 procent. Scholen uit het algemeen secundair doen het over het algemeen wel beter.
Contacten
Een van de voornaamste oorzaken van de mindere resultaten is dat Vlaamse jongeren nog weinig in contact komen met Frans. Wie wel in contact komt met Franstalige media, of bijvoorbeeld een Franstalige pennenvriend heeft, scoort duidelijk beter.
Voorts speelt onder meer ook de leescultuur thuis een rol, net als een positieve houding tegenover talen leren. Nochtans vindt 85 procent van de leerlingen uit de eerste graad secundair onderwijs het belangrijk om goed Frans te leren.
Praten
Leerlingen van wie de leerkracht meestal Frans praat in de les doen het ook merkelijk beter, net zoals leerlingen die in de les soms vertalende woordenboeken mogen gebruiken.
Vandenbroucke wil het taalonderwijs nu bijsturen en de eindtermen herzien. Zo wil hij meer aandacht voor luistervaardigheid en een betere overgang tussen het basis- en het secundair onderwijs.
De minister wil zowel de kennis als de vaardigheden versterken, met meer communicatieve interactie en meer aandacht voor luisteren en spreken.
Blog DS, 12-03-2008