PDA

Bekijk de volledige versie : Atleten blijven steunen of niet?


Barst
28th August 2004, 00:14
Doping / Het grote publiek stoort zich niet aan bedrog


De ene dopingklucht volgt de andere op; het grote publiek lijkt het niet te deren. In Griekenland wordt de gevallen Kenteris als held vereerd. En het record aan positieve gevallen wordt in de VS gevolgd door een recordwinst op de tv-rechten.


AMSTERDAM - De tijd lijkt niet ver weg dat medailles pas worden uitgereikt nadat de uitslag van de dopingcontrole bekend is. Het is nogal gênant dat in Athene twee atleten als triomfator zijn geëerd en nog geen twee dagen later als paria worden beschouwd.

Het gaat om kogelstootster Irena Korsjanenko uit Rusland en de Hongaarse discuswerper Robert Fazekas. Ook de Griek Sampanis (brons) en de Hongaar Gyurkovics (zilver), beiden gewichtheffer, zijn hun metaal kwijt. Een derde kandidaat die mogelijk goud moet inleveren is voortvluchtig. Het gaat om de Hongaarse kogel slingeraar Adrian Annus. Hij incasseerde goud, verklaarde zich pensioengerechtigd en vertrok naar onbekende bestemming.

Korsjanenko werd betrapt op het gebruik van steroïden. Fazekas raakte zijn titel kwijt nadat hij onvoldoende urine inleverde. Hij verklaarde wegens zijn geloof niet in aanwezigheid van derden te kunnen plassen.

Hoe streng Annus in de leer is, vertelt de mare niet, wel dat hij dezelfde trainer heeft als Fazekas. Annus kwam na de finale van zondag wel door de dopingcontrole. Toen al waren er geruchten dat hij gepoogd had urine van een ander in te leveren. Daar zijn inderdaad twijfels over. Een DNA-test kan uitkomst brengen.

Nader onderzoek was onmogelijk, de atleet was verdwenen. Gepensioneerd of niet, hij moet tot de sluitingsceremonie beschikbaar zijn voor controles. Toen hij gisteren was getraceerd, voorkwamen opstandige bewoners in zijn woonplaats Jak dat de controleurs hun werk konden doen.

Het is een klucht van het niveau zoals die zich vlak voor de Spelen voltrok rond de Griekse sprinters Kenteris en Thanou. Ook zij waren niet te vinden. En toen ze opdoken was dat in een ziekenhuis na een motorongeval zonder getuigen.

Die kwestie is niet afgesloten. De atleten trokken zich van de Spelen terug, maar zijn tot onderzoek is afgerond gerechtigd in wedstrijden te lopen. Kenteris kondigde aan dit te doen, gesterkt als hij is door de reactie van het publiek donderdagavond tijdens de finale van de 200 meter.

Daar hadden de Grieken hun verrassende olympische kampioen van Sydney willen zien schitteren. In hun woede richtten zij hun pijlen van protest op de drie Amerikanen finalisten. Minutenlang was starten niet mogelijk. Het toont ten overvloede aan dat het grote publiek het geen bal kan schelen hoe groot het bedrog is. De kwestie rond Kenteris, Thanou en hun trainer Tzekos is zich aan het uitbreiden tot een schandaal van nationale omvang, toch betuigen atleten en publiek hun steun aan de gevallen sterren.

Bij Tzekos is een wagonlading vol dope aangetroffen. Ook is gepubliceerd hoe Tzekos in 1997 sportminister George Lianas heeft voorgesteld een nationaal dopingprogramma voor 150 sporters op te stellen. Voorts wordt steeds duidelijker dat Tzekos nauwe banden onderhield met de als dopingproducent en verspreider ontmaskerde Amerikaan Conte.

Conte is de spil in het Balcoschandaal dat de Amerikaanse sport in de ban houdt en waarin reputaties zijn gesneuveld. Medewerkers van de Amerikaanse justitie doen nu onderzoek in Griekenland. Het land dus waar het voorstel van Tzekos vriendelijke werd afgewezen, maar waar de trainer op eigen titel ongestoord zijn gang mocht gaan.

Ook de Spelen leiden niet onder schandalen. Nooit eerder waren er zoveel positieve gevallen als in Athene. Toch maakte NBC, dat voor Amerika de tv-rechten heeft, bekend af te stevenen op een winst van zestig tot zeventig miljoen dollar. Dat is meer dan vier jaar geleden in Sydney.

Het IOC betrapte tot dusverre tien sporters. Vier anderen, onder wie Kenteris en Thanou, overtraden de dopingreglementen. En dan was er nog de internationale gewichtheffederatie die zeven sporters schorste. Dat maakt een totaal van 21 met nog twee dagen te gaan.

En dan is het afwachten. Voor de Spelen werd aangekondigd dat na vijftien jaar van onderzoek het gebruik van groeihormoon (HGH) met bloedtesten kan worden gedetecteerd. Over het hoe en waarom deed Dick Pound, directeur van het wereld dopingagentschap Wada geheimzinnig. Niemand is nog betrapt, de test is nog niet waterdicht. De monsters zijn ingevroren en zijn daarmee een tijdbom voor sporters en jagers. Niet voor het publiek, dat kijkt tegen de tijd van ontploffing al weer naar nieuwe helden.


Rob Velthuis, in Trouw 28-08-2004

InniasHufkens
15th October 2004, 19:32
Enige manier om doping tegen te gaan is volgens mij toch gewoon zwaardere straffen. Straffen in de zin van uitgesloten worden in alle verdere officiele competities. En meer controles!

grietje85
14th February 2005, 17:53
ik denk dat het grote publiek zich al lang niet meer afvraagt wie gebruikt en wie niet. Nu is de vraag wie gebruikt het beste en wint dus het meest?
Of wie is er nog dom genoeg om zich te laten betrappen?
Het is onlangs nog bewezen dat het bijna onmogelijk is dat men een gans seizoen op hoog niveau blijft presteren.
Misschien moeten ze gewoon terug meer belang hechten aan het winnen zelf , meer dan aan de winstpremies die men krijgt. Er staat veel te veel op het spel, winnen wordt te belangrijk. ( en niet om de eer maar voor de sponsors en de winstpremies)

Ik heb veel respect voor sporters die gewoon toegeven dat ze gebruiken (wanneer ze betrapt zijn) meer respect voor hen dan voor diegene die steeds blijven ontkennen ook al is het meermaals bewezen dat ze wel positief zijn.

SuperJef
14th February 2005, 19:43
Ik denk dat het tegenwoordig in de topsport bijna onmogelijk is om niet te gebruiken. Topsporters kunnen een hoop geld verdienen als ze goed presteren. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze daar bijna alles voor gaan doen. Ik geloof goed dat sommige sporters resoluut tegen het gebruik van die toestanden zijn. Maar ik denk niet dat ze daar veel controle over hebben. Ze hebben een hoop dokters die een geweldige invloed hebben op hun. Die mensen willen ook meer dan hun brood verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat veel van die topsporters niet eens goed beseffen welke spullen die dokters hun geven..

Ik denk niet dat het gemakkelijk is om hier een oplossing voor te vinden. Meer controles.. Er zullen altijd wel mensen te vinden zijn die voor een paar centjes een oogje dichtknijpen.. Of er zullen wel nieuwe producten zijn die niet gecontroleerd kunnen worden.. Misschien minder betalen.. Maar ik denk dat dan de concurentiestrijd om te winnen nog groter wordt.. Ik weet het eerlijk gezegd niet..

Jochen
17th February 2005, 19:33
De schuld ligt niet alleen bij de sporters, volgens mij ligt de oorzaak van het dopinggebruik elders: Bijvoorbeeld de ronde van Frankrijk: Vroeger waren de etappes 100 km lang en was er geen tijdslimiet, nu zijn de etappes vaak langer dan 200 km met een tijdslimiet. Tijdens bergetappes wordt die tijdslimiet wel verschoven. Vroeger werden er in de Ronde van Frankrijk minder bergen beklommen, maar voor het spektakel hebben ze er meer bergen aan toegevoegd. Een bergetappe waarin je 7 bergen moet beklimmen waarvan er 2 van buitencategorie zijn, kan je volgens mij niet uitrijden zonder doping, toch zeker niet als de ronde dan nog anderhalve week duurt.
Dus volgens mij ligt de schuld bij de organisators, de televisie-en reclamewereld, want zij willen zoveel mogelijk spektakel zodat hun product beter verkoopt of zodat ze meer kijkcijfers halen. De sporters moeten zich dus aanpassen en kunnen dus niet anders meer dan doping gebruiken om aan de verwachtingen van de organisators en de media te voldoen.
En als de sporters dan doping gebruiken om aan die verwachtingen te voldoen en ze worden betrapt, worden ze als schande voor de sport afgeschildert. Dit is volgens mij absurd en zullen op de eerste plaats de organisators en de media een stap terug moeten zetten, zodat de sporters terug op een normale, gezonde manier hun sport kunnen beoefenen.

Kenny
18th February 2005, 00:07
Of die ronde nu 100 of 200km lang is, het gaat 'm om te winnen, lang niet alleen om de rit gewoon uit te rijden.

Toegegeven, die etappes van tegenwoordig zijn langer en zwaarder dan vroeger maar de omstandigheden zijn wel een pak verbeterd. Terwijl ze vroeger nog met loodzware fietsen rondreden met 3 versnellingen, zijn nu hyperdynamische lichtgewicht-carbonfietsjes de trend. Bevoorrading is al helemaal geen probleem meer, we zijn zelfs in staat om een renner een hele bergrit lang te volgen terwijl men vroeger een renner een berg zag oprijden om dan 3u later hem er zien af te komen.

De media en organisatie zijn makkelijke zondebokken en er zal wel iets van aan zijn, maar ik denk niet dat je daarin mag overdrijven. Zoals ik al zei, iedereen wil de eerste zijn want de tweede komt niet in de geschiedenisboeken.

Daarbij komt nog dat die dopinglijsten vaak op z'n zachtst gezegd verwarrend zjin. Ik vind nu helaas niet meteen een link om dit te staven maar ik meen mij te herinneren dat de dopinglijsten (dus de lijst met de verboden middelen) van Vlaanderen anders zijn dan in Wallonië. Niet verbazend dat ook in andere landen men met andere standaarden werkt.

Langmans Bert
23rd February 2005, 16:56
Ik denk dat we beter de dopinglijsten afschaffen en iedereen de mogelijkheid moeten geven van de gebruiken wat hij wil.
Ik weet ook dat dit voor gezondheidsproblemen kan zorgen, maar ik vindt at de sporters dan zelf maar moeten uitmaken of het de moeite waard is.
Want zoals gezegt is er overal een andere lijst voor hand en is dit zeer frusterend.
En we moeten ook kijken naar de sporters zelf,want op het moment mag een voetballer bv geen cola, alcohol of koffie drinken 24 u voor een wedstrijd.

wim leenaerts
23rd February 2005, 18:01
[QUOTE=Langmans Bert]Ik denk dat we beter de dopinglijsten afschaffen en iedereen de mogelijkheid moeten geven van de gebruiken wat hij wil.[/quote]
hier ben ik niet echt mee akkoord, op deze manier benadeel je de sporters die hun lichaam wel gezond willen houden (hoewel dit op het niveau van topsport eigenlijk sowieso al niet meer te doen is). Diegene zonder schroom en respect voor hun eigen lichaam zullen steeds beter presteren dan de niet-gebruikers en dat kan toch niet de bedoeling zijn van eender welke sport.

En we moeten ook kijken naar de sporters zelf,want op het moment mag een voetballer bv geen cola, alcohol of koffie drinken 24 u voor een wedstrijd.
waarom niet? zitten daar verboden middelen in? Die scheet cafeïne die daar inzit gaat toch echt niet voor betere prestaties zorgen zeker...

SuperJef
24th February 2005, 10:35
Ik denk dat we beter de dopinglijsten afschaffen en iedereen de mogelijkheid moeten geven van de gebruiken wat hij wil.

Dat is toch nogal overdreven. Stel u eens voor dat je dit toepast. Wat gaan de gevolgen wel niet zijn? Iedereen pakt doping , ze willen allemaal steeds meer gan nemen omdat ze anders niet meer kunnen winnen.. Op de duur gaan er zelfs doden vallen door een teveel aan doping en die toestanden.. Kan toch niet.. OK het is misschien wel hun eigen schuld.. Maar ik denk dat de druk dan zo groot is dat het bijna onmogelijk is van "nee" te zeggen..

Zodra sport als een vorm van strijd wordt bedreven, verliezen de sporters het zicht op hun gezondheid.
Sporters komen onder druk te staan, want bedrijven/sponsors willen geld aan ze verdienen. Ze krijgen het gevoel dat ze móeten presteren.
De toeschouwers willen meer prestaties zien, het moet spectaculair zijn, een show.
Mensen willen zichzelf overtreffen, ze willen beter zijn dan ze eigenlijk kunnen.

Doping is hier de ideale oplossing voor maar de gevolgen van legalisatie zijn volgens mij niet te overzien..

Ik denk dat je ook de sporters goed moet inlichten over de gevolgen van doping. Het zou me niet verbazen dat vele sporters eigenlijk niet juist weten wat die doping met hun doet.. Toch zeker niet de negatieve gevolgen.. .. Er zullen altijd wel mensen zijn die wél de negatieve gevolgen kennen maar die hun er gewoon niks van aantrekken en er die negatieve gevolgen graag bijnemen voor 10 jaren vol glorie.. Het zij zo..