PDA

Bekijk de volledige versie : Lifecar haalt brandstof uit omgeving en remmen


Lieve De Wachter
12th March 2008, 14:56
De Britse autoconstructeur Morgan heeft samen met enkele universiteiten en bedrijven een sportauto ontwikkeld die op waterstof rijdt. De wagen wordt op het autosalon van Genève voorgesteld.

In 2007 beloofde autobouwer Morgan, waar nog alles met de hand wordt gemaakt, dit jaar op het autosalon van Genève met een concept-car te komen die op waterstof rijdt. Die belofte houdt de constructeur nu met een opvallende, sportieve wagen.

Oxford
Eerst en vooral is er natuurlijk de brandstofcel. Morgan investeerde meer dan twee jaar en 2,5 miljoen euro in de concept-car. De constructeur werkte onder andere samen met de universiteit van Oxford voor de ontwikkeling van de motor.

Opvallend aan die motor is dat de auto zijn brandstof niet enkel uit de tank haalt, ook uit omgevingslucht kan de wagen elektriciteit halen. Hierdoor kan hij tijdens het rijden zijn actieradius vergroten.

Schamen
Alle reststoffen die uit de uitlaat komen, bestaan louter uit water. En ook uit het remmen haalt de sportauto brandstof. De energie die vrijkomt bij het remmen, kan bij het accelereren weer worden vrijgegeven. Zo zal de wagen met volle tank 320 km ver kunnen rijden.

Ook nog speciaal aan deze wagen zijn de zetels die zich aanpassen aan de lichaamsvorm van de bestuurder. Verder zorgden de ingenieurs voor een ultralicht chassis, gebasseerd op de Morgan Aero 8. Volgens kenners moet het een van de eerste hybride auto's worden waar de bestuurder zich niet voor schaamt.

bron: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/lifecar-haalt-brandstof-uit-omgeving-en-remmen/site72-section45-article13956.html

Ongelooflijk dat men dit uitgedokterd heeft! Ik betwijfel wel of Morgan zijn bevindingen en uitvindingen zal willen delen met andere autofabrikanten, want er is veel tijd en energie in dit project gekropen.

Ik vraag mij af waarom dit volgens 'kenners' een van de eerste hybride auto's wordt waar de bestuurder zich niet voor hoeft te schamen.... Hoef je je dan te schamen als je bijvoorbeeld met een hybride auto van Toyota rijdt!!???