PDA

Bekijk de volledige versie : Brits koppel liet dochter met syndroom van Down plastische chirurgie ondergaan


Margot Van Den Broeck
11th March 2008, 21:07
De ouders van een 5-jarig Brits meisje met het syndroom van Down hebben hun dochtertje zware plastische chirurgie laten ondergaan, om er voor te zorgen dat het kind 'beter in de maatschappij zou passen.' Dat meldt de Daily Mail. De beslissing van de ouders zorgt voor heftige reacties in Groot-Brittanië.

Nog voor Georgia Bussey 5 jaar oud was, lieten haar ouders het kind drie keer opereren. Eerst werd de tong van Georgia ingekort, daarna werd de huid rond haar ogen bijgewerkt, en tot slot werden haar uitstekende oren gecorrigeerd.

Kim en David Bussey, de ouders van Georgia, krijgen nu bakken kritiek over zich heen. De Britse Down Syndrome Association meent dat de ouders een verkeerde beslissing namen. Volgens hen zou niemand een operatie moeten ondergaan om aanvaard te kunnen worden in de maatschappij. Volgens sommigen staan de ingrepen die de ouders lieten uitvoeren gelijk met kindermishandeling.

De ouders verdedigen zich door te stellen dat ze handelden uit liefde voor hun kind, en dat ze meer dan een jaar hebben nagedacht over het al dan niet uitvoeren van de chirurgische ingrepen.

'We leven in een maatschappij die mensen beoordeelt op basis van hun uiterlijk. De maatschappij gaat niet plots veranderen, dus moet Georgia zich aanpassen aan de maatschapij', zegt moeder Kim.

In navolging van de Bussey's overwegen de ouders van de 2 jaar oude Ophelia Kirwan ook plastische chrirurgie voor hun dochter. De Kirwans zijn er eveneens van overtuigd dat hun dochter meer kansen zou krijgen wanneer de kenmerken van het syndroom van Down minder zichtbaar zouden zijn.

Ik kan best begrijpen dat ouders het moeilijk hebben als ze te horen krijgen dat hun kindje een handicap heeft. Het is ook zo dat gehandicapte kinderen minder kansen krijgen in onze maatschappij dan gezonde kinderen. Maar op dit gebied is er toch wel een sterke verbetering merkbaar ten opzichte van vroeger. Bovendien is het syndroom van Down ook niet de meest ernstige handicap, de mensen die dit hebben zijn meestal ook echt heel lief en goed bij hun verstand. Bovendien gaat de handicap niet verdwijnen door het uitvoeren van plastische chirurgie, alleen de uiterlijke kenmerken van mongooltjes gaan verdwijnen? Hierbij kan je je natuurlijk ook nog de vraag stellen of deze wel helemaal gaan verwijnen?? Om al deze redenen vind ik dat deze ouders ook te ver gaan met de plastische chirurgie. Het is helemaal geen schande om een kindje te hebben dat gehandicapt is. Ik ken een meisje met het syndroom van Down en zij trekt heel goed haar plan in onze maatscappij en krijgt kansen. Het is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk en ze heeft het op sommige momenten ook echt moeilijk. Ook mijn Nonkel is gehandicapt, hij gaat overdag naar een dagcentrum en is daar perfect gelukkig! Omdat hij daar, in het dagcentrum de kans krijgt om enkele taken en werkjes uit te voeren, hij heeft sociaal contact,...

Bron : www.hetnieuwsblad.be

mariskavanrompaey
13th March 2008, 22:02
Ik vind het heel erg dat deze ouders zo ver zijn gegaan om al drie zware operaties bij het meisje te laten uitvoeren op zo’n jonge leeftijd. Ik vraag me dan ook af hoe de revalidatie van dat meisje verlopen is. Een kindje moet toch kunnen genieten en spelen. Dit gaat volgens mij niet goed als je steeds operaties moet ondergaan en moet revalideren. Plastische chirurgie is toch niet nodig. Je bent toch zoals je bent. Ik vind niet dat ook maar iemand zich helemaal moet laten verbouwen omdat iemand anders dat wil! Het syndroom van down is ook niet de ernstigste handicap die er is. Deze mensen kunnen echt nog hun plan trekken en krijgen wel degelijk kansen in onze maatschappij. Daarom vind ik dat het argument van de ouders ook niet gegrond is. Ik kan ergens wel begrijpen dat uiterlijk meespeelt in onze maatschappij, maar een handicap moet je toch niet gaan verbergen. Ik vind het gewoon echt absurd wat deze ouders gedaan hebben.

glennsluyts
14th March 2008, 12:30
Om te beginnen vind ik het een zeer moeilijke kwestie, want ik ben ervan overtuigd dat de ouders het met de beste bedoelingen van de wereld gedaan hebben, maar aan de andere kant lijkt het misschien nogal grof om een jong kind zo zwaar te laten opereren...

Mijn mening is toch eerder positief naar de ouders toe. Ik weet ook dat het voor ons niet erg is hoe iemand eruit ziet, het innerlijke telt. Maar als iemand anders is, wordt hij toch sowieso bekeken in de maatschappij... En wij zijn ook al volwassen, of soms toch :D en wij kunnen 'anders zijn' beter relativeren. Maar je weet zelf ook dat er in de middelbare, lagere en zelfs in de kleuterschool al of nog heel wat afgepest wordt. En ook nog in een later stadium, bij het zoeken naar werk, zullen de kansen voor het kind enkel stijgen. Want hoe erg het ook is, mensen die er langs buiten goed uitzien, krijgen meer kansen dan andere 'minder mooie' mensen. Als je het dan zo bekijkt, hebben de ouders hun kind dan niet enkel willen beschermen...?

Ik heb er lang over nagedacht, en heb beide meningen overwogen:
Het kind zal nu wel een beetje afgezien hebben, en dat vind ik ook heel erg he, dus ik begrijp de mening van Margot en Mariska. Maar ik ben er toch van overtuigd dat het kind er later goed mee zal zijn...

jan van hoogten
14th March 2008, 13:39
Ik sluit mij wel een beetje aan bij wat Glenn al zei. Ik denk dat ouders die een kindje met het syndroom van down op de wereld zetten, plots wel een andere visie op het leven krijgen. Je beslist dit als ouders waarschijnlijk ook niet alleen. Als het kindje geboren wordt weet heel de familie dit en dus spreek je hier toch over met andere mensen. Die zullen hun mening toch ook wel kenbaar maken. Voor mensen die er verder af staan is het natuurlijk gemakkelijk om kritiek te hebben...
Daarom denk ik dat de ouders hierover wel goed zullen nagedacht hebben. Ook dokters gaan niet zomaar een kindje opereren omdat de ouders dat willen, die gaan sowieso eerst praten met de ouders over het hoe en het waarom denk ik.

Wat onze samenleving betreft ga je inderdaad niets kunnen veranderen, dus conclusie: het kind wordt bekeken. Nu is het nog klein, en herstel je snel van een operatie. Wat dat spelen betreft denk ik dus zeker dat het kind nog voldoende zal kunnen spelen. Wij weten ook niets van het uiterlijk van het kindje, maar bijvoorbeeld een stuk van de tong inkorten lijkt mij niet alleen een operatie voor het uiterlijk. Misschien helpt dit het kind wel tot beter spreken?
Ik denk dus ook wel dat het kind hier later goed mee zal zijn. Men kan tegenwoordig veel met chirurgie en in dit soort gevallen vind ik het nut van plastische chirurgie wel goed.