PDA

Bekijk de volledige versie : Kwart van de tienermeisjes in VS heeft soa


Margot Van Den Broeck
11th March 2008, 20:55
CHICAGO - Minstens een op de vier Amerikaanse tienermeisjes heeft een seksueel overdraagbare aandoening. Dat betekent dat meer dan drie miljoen Amerikaanse meisjes een soa hebben.

Dit blijkt uit onderzoek van het Center for Disease Control and Prevention (CDC). Het gaat om het eerste onderzoek van deze aard in deze leeftijdsgroep.

Het humaan papillomavirus (HPV), dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken, komt voor bij 18 procent van de onderzochte meisjes in de leeftijd van 14 tot 19 jaar. Bijna de helft van de onderzochte zwarte meisjes bleek minstens één soa te hebben; bij blanke en Latino-meisjes was dat 20 procent.

Een van de onderzoekers, Margaret Blythe, noemde de cijfers 'overweldigend'. Zij zei dat de cijfers een betrouwbaar beeld schetsen, dat door veel artsen op grond van hun ervaringen wordt bevestigd. De steekproef betreft 838 meisjes, die in 2003 en 2004 aan het onderzoek deelnamen.

Naast HPV werden drie andere grote boosdoeners geconstateerd: chlamydia (4 procent), trichomoniasis (2,5 procent) en herpes simplex virus (2 procent). De meeste vormen van HPV zijn sinds kort behandelbaar met een vaccin, chlamydia en trichomoniasis kunnen met antibiotica worden bestreden.

Het CDC beveelt jaarlijks onderzoek aan voor seksueel actieve vrouwen onder de 25. Voor meisjes van 11-12 jaar worden drie doses HPV-vaccin geadviseerd, alsmede een extra vaccinatie in de leeftijd van 13 tot 26.

Sommige artsen voelen er weinig voor soa-problemen met tieners te bespreken of een onderzoek aan te bieden, omdat de ouders van minderjarige kinderen over de uitkomst van testen geïnformeerd moeten worden. De Amerikaanse Academie van Kinderartsen beveelt vertrouwelijk onderzoek aan.

Reactie :
Ik vind deze cijfers ook schokkend, het is duidelijk een groot probleem in de VS dat moet aangepakt worden. Men kan bijvoorbeeld de meisjes op school inlichten over soa's, hoe ze zich ertegen kunnen beschermen,... Dit zou misschien al iets kunnen helpen? Het is en blijft natuurlijk wel een "delicaat" onderwerp. Ik vind het ook erg dat sommige artsen er niets voor voelen om deze problemen te bespreken of om onderzoek aan te bieden. Het zijn toch artsen, zij moeten toch ook zien dat soa's echt een probleem is in de VS en dat dit probleem nog groter zal worden als er niets aan gedaan wordt?

Bron:
www.hetnieuwsblad.be

mariskavanrompaey
11th March 2008, 21:05
Ik vind dit ook heel schokkende cijfers. Ik kan niet begrijpen dat zoveel jonge meisjes al kampen met een SOA. Ik denk ook dat een goede voorlichting heel belangrijk is in de VS. Als je dan kijkt naar de leeftijd van de jongeren met een SOA, denk ik dat het belangrijk is om al in de lagere school een goede voorlichting te geven. Hierbij is het belangrijk om de kinderen goed te informeren over de ziekten en hoe ze zich moeten beschermen. Ik denk ook dat het belangrijk is om de kinderen duidelijk te maken dat het ook geen taboe mag zijn wanneer je een SOA hebt. Jongeren zouden hiermee meteen naar een dokter moeten gaan. De verdere verantwoordelijkheid ligt dan bij de dokters. Ik kan niet begrijpen dat ze geen onderzoeken willen doen omdat de ouders dan op de hoogte moeten gebracht worden. Dokters moeten IEDEREEN helpen. En zij spelen in het probleem van deze ziekten toch een grote rol.

Anne Van den Bosch
31st December 2009, 12:26
Helft Amerikaanse tieners loopt soa op

Ongeveer de helft van de Amerikaanse tieners loopt binnen de 2 jaar na hun ontmaagding een seksueel overdraagbare ziekte op. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie bij 386 meisjes tussen 14 en 17 jaar.

Op hun vijftiende kampt een groot deel van de meisjes met een soa. Vooral chlamydia komt vaak voor, maar ook gonorroe en trichomoniasis zijn geen onbekenden. "Herhaalde infecties zijn bovendien geen uitzondering. Na vier tot zes maanden na de behandeling van de vorige infectie loopt een kwart van hen opnieuw een besmetting op", vertellen de onderzoekers.

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Zo ontwikkelden enkele ziekenhuizen een permanente begeleidingdienst die tieners bijstaat en aanzet tot het laten testen. Volgens de wetenschappers zijn de eerste resultaten van deze dienst gematigd positief.

Bron: gva
Datum: 9/12

Het cijfer blijkt dus toch te stijgen. Ik vind het erg raar dat dit zomaar gebeurt. Jongeren die eens een soa hebben opgelopen, moeten nadien toch in staat zijn om verder na te denken. Genezen van een soa kan immers niet altijd. De klachten van sommige soa's zijn toch ook niet te verwaarlozen, dus waarom doen de jongeren dit zichzelf aan? Ik begrijp niet dat er niet extra maatregelen worden getroffen. Het moet toch mogelijk zijn om de jongeren iets meer verstand bij te brengen? Ze moeten toch aan hun toekomst denken...