PDA

Bekijk de volledige versie : Rookstopbegeleiding in groep voor sportclubs


Margot Van Den Broeck
11th March 2008, 20:48
De Vlaamse Vereniging voor Respiratoire Gezondheidszorg en Tuberculosebestrijding (VRGT) biedt een specifieke rookstopbegeleiding in groep aan voor sporters, ouders, trainers en bestuursleden. De eerste 15 sportclubs die inschrijven krijgen deze rookstopbegeleiding GRATIS.
De bestanddelen van sigarettenrook hebben een negatief effect op onze fysieke conditie.
In het algemeen kunnen rokende sporters sneller last hebben van kortademigheid, zijn sneller moe en hebben meer tijd nodig om te recupereren. Door te stoppen met roken verbetert de fysieke conditie met gemiddeld 5 tot 10%. Het verschil is voornamelijk voelbaar in sportdisciplines waarbij het uithoudingsvermogen een belangrijke rol speelt.
Om optimaal te presteren hebben sporters een maximale zuurstofaanvoer nodig. In tegenstelling tot wat velen denken, worden de negatieve effecten van roken niet gecompenseerd door sportbeoefening: de teer en koolstofmonoxide blijven even schadelijk en de nicotine even verslavend, ongeacht de sportprestaties.
Ook niet-rokers ondervinden de nadelige effecten van koolstofmonoxide wanneer ze in een rokerige omgeving moeten verblijven: verminderde zuurstofaanvoer via het bloed naar o.m. de spieren. Voor mensen met ademhalingsproblemen kan tabaksrook aanleiding geven tot hoesten en kortademigheid. Ook hartpatiënten blijven beter weg uit een rokerige omgeving. Tenslotte zijn de stank en de irritatie door de tabaksrook voor niemand aangenaam.
Het rookverbod in drankgelegenheden en in openbare gebouwen waar sport wordt beoefend dat sinds 1 januari 2007 geldt, is dan ook een stap in de goede richting. .
Het streefdoel van de VRGT is uiteindelijk om mee te werken aan het rookvrij maken van de hele sportsector. Daarom biedt de VRGT de rookstopbegeleiding aan in groep voor sportclubs.
• Elke begeleiding bestaat uit vijf sessies (aanvang half april)
• Een groep telt 10 à 15 personen
• De begeleiding wordt gegeven door ervaren tabakologen
• De begeleiding vindt plaats in de sportclub.

Ik vind dit een goed initiatief. Des te meer maatregelen er genomen worden om mensen aan te zetten, te helpen,... om te stoppen met roken, hoe beter. Ik denk dat deze maatregel ook effieciënt kan zijn omdat het in groepsverband is en in de sportclub plaats heeft. Dit is een herkenbare omgeving voor vele mensen.
In het artikel wordt er ook nogmaals gewezen op de negatieve effecten van roken, ook voor niet - rokers! Elke keer als ik dit lees vind ik het angstaanjagend dat ook niet - rokers hiervan de gevolgen dragen. Ik vind het dan ook een goede zaak dat er er algemeen rookverbod is in sportcentra. Mensen komen er om te sporten en om gezond te zijn, dan is het voor mij eeen beetje logisch dat er niet gerookt mag worden want dan zijn alle sportprestaties die verricht zijn in de sportclub voor niets geweest. En de niet - rokers ademen ook geen slechte lucht in.

BRON :
www.gezondheid.be

Véronique.Geudens
6th April 2008, 20:37
Ik vind het een goed initiatief. Als je bijvoorbeeld naar een atletiekwedstrijd gaat kijken, zie je heel wat ouders langs de kant roken. Dit is zeker niet bevorderend voor de atleten zelf en daarom is het goed dat deze mensen met andere ouders en trainers hun probleem, roken, kunnen aanpakken. Vaak is het ook efficiënter als mensen samen proberen te stoppen met roken, want de ene wilt niet onderdoen voor de andere.

mariskavanrompaey
8th April 2008, 18:21
Ik vind dit ook een heel goed initiatief. Zeker omdat het in groepsverband is. Dan zijn mensen meer gemotiveerd om iets te doen omdat ze elkaar dan kunnen helpen en steunen. Ook vind ik het goed dat het gaat plaatsvinden voor sportverenigingen. Ikzelf heb veel last van astma en speel volleybal. Voor mij is het dus niet altijd evident om goed te presteren. Wanneer ik dan gebruik maak van mijn puf gaat het veel beter. Wanneer mensen stoppen met roken zullen ze waarschijnlijk ook ervaren dat het sporten eens zo goed gaat. Sporten is gezond, maar is geen compensatie voor roken (wat ongezond is). Ik vind het vooral een goed initiatief omdat ik denk dat dit ook wel eens succesvol kan zijn. Omdat de rookstopbegeleiding in groep gebeurt denk ik dat het veel effect zal helpen.

Dieter1BASO
8th April 2008, 20:43
Er sterven elk jaar in Europa ongeveer 600.000 mensen door gebrek aan lichaamsbeweging. Dat zijn er ongeveer evenveel als dat er sterven door het roken. Een groot gebrek aan kennis van de feiten is de hoofdoorzaak van de voortdurende en éénzijdige beschuldigingen aan het adres van het roken.

Sigaretten zijn de harddrugs van de staat! Als ze die nicotine eens zouden verbieden, en het roken van sigaretten ZONDER nicotine zouden toestaan, wil ik nog wel eens zien hoeveel rokers er blijven roken. De staat verdient er gewoon te goed aan! Accijns pakken op de 'harddrug' sigaretten is veel te goed voor de staatskas, dus mensen, de roker is niet de schuldige, dat is gewoon een verslaafde. De dealer moet je aanpakken.... de staat!!! EN vooral niet vergeten: de tabaksindustrie zélf die de tabak met zoveel producten behandeld om de verslaving in de hand te werken!
Ik denk dus niet dat dit SCHITTERENDE initiatief hoog van de grond zal komen. Men verdient er te weinig aan als mensen stoppen met roken... Ik ben er alvast van overtuigd dat we binnen enkele weken-maanden niets meer van dit initiatief horen.

Anderzijds hebben we ook de "slechte" voorbeeldrol van allerhande slappe mediatieke figuren die roken en kinderen en anderen zonder ruggegraat apen dit graag na. Zeg zélf dat stinkt geweldig en is uiterst onhygiënisch!

jan van hoogten
9th April 2008, 13:41
Kan ik mij alleen maar bij aansluiten! Verbieden die handel stel ik nog steeds voor !! :D