PDA

Bekijk de volledige versie : Onderzoek naar hoestmiddel van Belgische groep


mariskavanrompaey
11th March 2008, 20:37
De Amerikaanse gezondheidsautoriteit (FDA) stelt zich ernstige vragen bij Tussionex, een hoestmiddel van de Belgische biofarmagroep UCB. Vijf jonge kinderen zouden gestorven zijn na inname van Tussionex, een product dat sinds 1987 op de markt is.

Verdovend middel
Tussionex, een geneesmiddel dat UCB in de portefeuille kreeg bij de overname van het Britse CellTech, mag enkel aan volwassenen en kinderen ouder dan zes jaar voorgeschreven worden. Tussionex bevat hydrocone, een krachtig verdovend middel dat dodelijk kan zijn wanneer grote hoeveelheden ervan in het lichaam komen.

Sterfgevallen
De FDA, die spreekt van "verschillende" neveneffecten en "enkele doden", voert nu een onderzoek naar het middel en zal binnenkort met aanbevelingen voor het publiek naar buiten komen. UCB is van plan de bestaande veiligheidsvoorschriften bij het product te updaten om voor een betere dosering te zorgen. "Tussionex is veilig en effectief wanneer het middel wordt gebruikt zoals voorgeschreven", aldus UCB-woordvoerder Eric Miller. UCB kreeg melding van vijf sterfgevallen bij kinderen jonger dan zes.

Mijn mening:
Ik kan begrijpen dat FDA zich vragen stelt bij dit geneesmiddel. Maar is het in de eerste plaats niet de verantwoordelijkheid van de ouders om er voor te zorgen dat hun kinderen niet aan de geneesmiddelen kunnen. Het geneesmiddel is voor kinderen boven de 6 jaar en er zijn 5 kinderen gestorven die jonger waren dan 6 jaar. Ze zijn dus aan het geneesmiddel geraakt, zonder dat ze het moesten/mochten innemen. Het is ook de verantwoordelijkheid van de ouders om de bijsluiter te lezen en er voor te zorgen dat kinderen de juiste hoeveelheden innemen. Dan kan er normaal gezien toch niets mis gaan.
Langs de andere kant vind ik het wel heel gevaarlijk dat grote hoeveelheden meteen dodelijk kunnen zijn. Hoewel ouders moeten zorgen dat kinderen niet aan geneesmiddelen kunnen komen, is dit toch snel gebeurd.

Bron: www.demorgen.be, 11 maart 2008