PDA

Bekijk de volledige versie : Oorlog in Irak kost 3 biljoen dollar

mariskavanrompaey
11th March 2008, 16:41
WASHINGTON - De oorlog in Irak gaat de Amerikanen in totaal 3 biljoen dollar kosten (een 3 met twaalf nullen). Dat heeft de Amerikaanse econoom en Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz berekend.

In hun boek 'The Three Trillion Dollar War: The True Cost of the Iraq Conflict' (De oorlog van drie biljoen dollar: de ware prijs van het conflict in Irak) berekenen Joseph Stiglitz en Harvardprofessor Linda Bilmes de kost van de Amerikaanse militaire operaties in Irak.

Zonder uitgaven op lange termijn zoals de veteranenzorg mee te rekenen, is de oorlog in Irak nu al duurder dan die in Vietnam, die twaalf jaar duurde, en ruim twee keer zo duur als de oorlog in Korea, zo valt in het boek te lezen.

Volgens een schatting van de begrotingsdienst van het Amerikaans Congres zal de oorlog in Irak de VS tegen 2017 tussen de 1.200 en 1.700 miljard dollar hebben gekost, maar de twee economen komen dus op ongeveer het dubbele uit.

Na vijf jaar oorlog in Irak zullen de lopende kosten dit jaar uitkomen op ruim 12,5 miljard dollar per maand, tegen 4,4 miljard in 2003. Met de oorlog in Afghanistan erbij komt het maandbedrag uit op 16 miljard, evenveel als het jaarbudget van de VN, aldus Stiglitz en Bilmes.

Bron: www.standaard.be, 11 maart 2008

kevin pluym
13th March 2008, 11:15
Ik twijfel niet aan de correctheid van deze berekeningen alleen wil ik even vermelden dat dit geld geen louter verlies is.

De wapenfabrieken zullen aan deze oorlog waarschijnlijk grof geld verdienen. Met als gevolg werkgelegenheid en de aandeelhouders zullen met de winsten de luxe goederen industrie dan weer draaiende houden.

Verder denk ik ook aan de Amerikaanse soldaten die uiteraard risico’s lopen en ver van huis zijn. Maar als ze niet de tegenslag hebben gewond of gedood te worden kunnen ze binnenkort als ze eens afgelost worden wel naar huis komen. Aan hun buitenlandse missie zullen ze dan wel een mooie spaarcent overhouden of misschien zelfs een studiebeurs. Door dit te zeggen wil ik niet pro oorlog pleiten (Hoewel ik wel nog steeds voorstander ben van de oorlog in Irak en Afghanistan) maar ik wil voornamelijk zeggen dat we de kosten van de oorlog niet mogen zien als 3 biljoen dollar dat even vanuit Amerika als het ware op Irak gegooid wordt. Veel van dat geld komt opnieuw in de Amerikaanse oorlogseconomie terecht. En of je nu voor of tegen deze economie bent feit is dat zonder deze economie er weer een pak werklozen zouden bij zijn.