PDA

Bekijk de volledige versie : We tankten vorig jaar zes miljard in schatkist


stefanie Mermans
11th March 2008, 11:41
Minister van Financiën Didier Reynders (MR) heeft in de Kamer gezegd wat elke brandstof via accijnzen en andere heffingen bijdraagt aan de schatkist. Benzine, de minst verbruikte maar wel hoger belaste brandstof, bracht de Staat "slechts" 1,3 miljard euro op.

Diesel, de meest verbruikte brandstof in ons land, was vorig jaar goed voor 80 procent van de brandstofmarkt. Dat leverde voor 2,6 miljard euro aan accijnzen op. Stookolie was goed voor 80 miljoen euro. Alles samen zorgt dat voor meer dan vier miljard euro aan accijnzen.

De opbrengsten uit BTW zijn nog niet bekend. Maar in 2006 bedroegen die al 1,86 miljard euro. Dat bedrag zal vorig jaar hoger zijn, want de accijnzen lagen in 2006 lager.

Bron: Het Laatste Nieuws, 11 maart 2008


Reactie:

Ik schrok toch wel eventjes toen ik dit las. Zo zie je maar hoeveel de mensen moeten uitgeven aan brandstof, schandalig veel noem ik dit. Wat is er nu nog , waar we niet op belast worden? Als je voor jezelf uitrekent wat je als loontrekkende eigenlijk overhoudt, sta je gewoon verbaasd.

Ik vindt dat de overheid hier maar energie bonnen ofzo moet voor geven/ uitdelen, zodat de mensen in deze moeilijke tijd toch nog wat kunnen besparen. Het kan de ministers toch niets schelen hoeveel de brandstof kost, want zij worden toch overal naar toe vervoerd. Ik vraag me af waar dit zal eindigen?

Groetjes Stefanie