PDA

Bekijk de volledige versie : Dubbel zoveel fijn stof in auto als op fiets


Dieter1BASO
10th March 2008, 22:00
De Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) heeft onlangs tijdens een test dubbel zoveel ultrafijn stof gemeten in een auto op een autosnelweg, dan op een fiets die in de Brusselse Wetstraat reed. De test maakt deel uit van een grootschalig onderzoek naar verbanden tussen fietsen en de volksgezondheid, dat maandag werd voorgesteld.

Mol
De onderzoekers van VITO monteerden hun meettoestellen op een fiets en lieten die op drie verschillende plaatsen rijden: in de buurt van hun centrum in Mol, in de Brusselse Wetstraat en de Jozef II-straat die daarmee parallel loopt, maar minder druk is. Op de terugweg van hun fietstocht in Brussel, lieten ze hun toestellen ook meten in de wagen op de autosnelweg, bij vlot verkeer.

Pieken door bus
De resultaten zijn opmerkelijk. In Mol registreerden de wetenschappers op de fiets 5.000 deeltjes per kubieke centimeter. In de Jozef II-straat was dat al tussen de 20 en de 30.000 deeltjes. In de Wetstraat steeg dat tot 30 à 50.000, met pieken tot 250.000 als er een bus voorbij reed. Op de autosnelweg in de wagen werden gemiddeld zelfs 100.000 deeltjes gemeten.

Tendens
VITO benadrukt dat het slechts om een eerste test gaat en dat er nog heel wat verder onderzoek nodig is. "We mogen zeker nog niet veralgemenen", zegt Rudi Torfs van VITO. "Maar andere metingen lijken toch te wijzen op een tendens."

Volksgezondheid
De testen van VITO maken deel uit van het grootschalige onderzoek SHAPES. Daarin zal een team wetenschappers van VITO, de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en hun Franstalige collega's van de UCL, op zoek naar verbanden tussen volksgezondheid en fietsen.

Auto of fiets?
De bedoeling is een analyse te maken van de risico's en de baten van een verschuiving van het gebruik van de auto naar de fiets. Door alle voor- en nadelen op een rijtje te zetten wil de onderzoeksgroep adviezen formuleren voor duidelijke en wetenschappelijk onderbouwde beleidsmaatregelen voor gebruik van de fiets in het woon-werkverkeer en een betere volksgezondheid.

Meer Waalse fietsers
VITO is coördinator van SHAPES en gaat de fysieke belasting van fietsers en hun blootstelling aan fijn stof meten. De UCL gaat ongevallen met fietsers analyseren en verschillende, vooral geografische factoren onderzoeken die verband houden met het aantal fietsers, ongevallen en de luchtvervuiling. Zo blijkt uit statistieken dat er in Vlaanderen heel wat meer fietsers zijn dan in Wallonië, maar dat er zich over de taalgrens meer ongevallen voordoen, de afstanden langer zijn en er veel meer hellingen zijn.

Enquête
De VUB gaat dan weer vooral een grootschalige, tweetalige enquête houden op de website www.shapes-ssd.be, waarvoor ze zoveel mogelijk ervaren en regelmatige fietsers oproept deel te nemen. De VUB wil nagaan hoe gevaarlijk fietsen is door te peilen hoeveel ongevallen fietsers het voorbije jaar hadden en de deelnemers te vragen een weekdagboek bij te houden en eventuele ongevallen te beschrijven.




Eigen mening:
Weer eens een super test! Heeft de fietser evenveel km's afgelegd als de auto op de snelweg? Denk het niet. . Een correcte test zou zijn zelfde afstand auto en fiets in de wetstraat en zelfde afstand fiets auto op de snelweg. Appels met appels en peren met peren vergelijken ipv van langzaam aan de massa hersenspoelen




Bron: www.hln.be