PDA

Bekijk de volledige versie : Bijna helft Vlaamse meisjes gebruikt de pil


Dieter1BASO
10th March 2008, 21:23
Bijna de helft (48%) van de Vlaamse en Nederlandse meisjes van 15 jaar gebruikt de anticonceptiepil. Dat is het hoogste cijfer in heel Europa, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek bij bijna 34.000 jongeren van 15 jaar in 24 landen (Archives of Pediatric and Adolescent Medicine januari 2008).
24,6 % van de Vlaamse jongens en 23% van de meisjes verklaarde al seks te hebben gehad. Dat ligt iets hoger dan het Europese gemiddelde. Engeland telt met 38% (34,9 bij de jongens en 39,9% bij de meisjes) het hoogste percentage seksueel actieve tieners. Globaal genomen zijn tieners in West-Europa seksueel actiever dan hun leeftijdsgenoten in Oost-Europa.
Gemiddeld 82% van de seksueel actieve tieners zegt orale anticonceptiva en/of een condoom te gebruiken. Bijna 70% van de Vlaamse tieners zegt een condoom (30% in combinatie met de pil) te gebruiken. Het condoomgebruik ligt het laagst in Zweden (53%) en het hoogst in Griekenland (89%). Ruim 10% van de Vlaamse tieners zou onbeschermde seks (condoom noch pil) hebben. Dat ligt iets lager dan het Europees gemiddelde (16%). Gemiddeld één op tien maakt gebruik van de morning after pil in geval van onbeschermde seks. Een vijfde van de niet beschermde tieners probeert zwangerschap te vermijden door zich terug te trekken.

Eigen mening:

Bij het lezen van dit artikel stond ik ervan versteld hoeveel jongens en meisjes er op hun 15 al in contact gekomen zijn met vormen van seks. Wat ik echter nog verbazingwekkender vond zijn de cijfers. Blijkbaar zijn de meisjes de dag van vandaag ook sneller rijp, want er is slecht 1% verschil tussen jongens en meisjes. Het klopt dat jongens sneller klaar zijn voor de daad, maar blijkbaar moeten de meisjes de dag van vandaag ook niet onder doen voor de jongens.

Wat mij echter zorgen baart is dat ruim 10% van de Vlaamse tieners onbeschermd seks hebben. Toch zijn er nog altijd verstandige tieners die of wel de pil gebruiken of een condoom gebruiken, of beiden.
Bij perfect gebruik is de pil 99,5 tot 99,9 % betrouwbaar. Maar in de praktijk wordt per jaar ongeveer 3% van de vrouwen die de pil slikt toch zwanger. Dit is te wijten aan gebruikersfouten. Misschien wordt het dus hoog tijd dat ons onderwijs de tieners de leerlingen nog meer uitleg verstrekken over de verschillende anticonceptiva die beschikbaar zijn op de markt . Daarbij vind ik het ook belangrijk dat de leerlingen gewezen worden op het correct gebruik van deze anticonceptiva, want nog te vaak gebeuren er ‘ongelukjes’.


Bron: http://www.gezondheid.be/

Believing Bart
10th March 2008, 22:15
[QUOTE=Dieter1BASO]Misschien wordt het dus hoog tijd dat ons onderwijs de tieners de leerlingen nog meer uitleg verstrekken over de verschillende anticonceptiva die beschikbaar zijn op de markt . Daarbij vind ik het ook belangrijk dat de leerlingen gewezen worden op het correct gebruik van deze anticonceptiva, want nog te vaak gebeuren er ‘ongelukjes’.
[/QUOTE]

Wordt het geen tijd dat we ook eens wat meer aandacht hebben voor de koppeling liefde-seks of voor het relationele aspect in school in plaats van er nog een schep 'je weet nu alles, dus niets houd je tegen en iedereen doet het toch al dus waarom jij niet?' bij te doen?

Voorlichting kan nooit genoeg zijn, akkoord. Maar gelieve toch nog ergens een weg te schetsen waar je geen seks moet hebben voor je 17 of waar seks niet louter gekoppeld is aan 'bescherm jezelf en alles kan/mag'.

Misschien wat conservatief, maar ik heb het gevoel dat er te weinig plaats is voor liefde of relaties in onze scholen. Maar seks, daar kan het niet genoeg over gaan. Terwijl die twee in mijn ogen (en hopelijk ook bij anderen) nog steeds samen horen.

Karolien Theys
11th March 2008, 08:25
[QUOTE=Believing Bart]Misschien wat conservatief, maar ik heb het gevoel dat er te weinig plaats is voor liefde of relaties in onze scholen. Maar seks, daar kan het niet genoeg over gaan. Terwijl die twee in mijn ogen (en hopelijk ook bij anderen) nog steeds samen horen.[/QUOTE]

Inderdaad is dat wat conservatief, maar het is wel waar. Er wordt alleen nog maar gesproken over seks en de middelen die erbij horen. Maar liefde? Dat is precies verdwenen. Toch denk ik dat het nodig is dat studenten die informatie krijgen over 'Hoe veilig vrijen'. Als dit niet zou gebeuren, denk ik dat er veel misverstanden blijven bestaan bij studenten. Een stageles biologie maakte duidelijk dat studenten er toch niet zoooveel over weten. Volgens sommige leerlingen hielp de pil tegen aids en is het altijd veilig vrijen als je de eerste maal seks hebt EN je gebruikt toch geen condoom. Je kan sowieso niet zwanger raken de eerste keer.
Dat maakt voor mij toch duidelijk dat studenten echt wel nood hebben aan dergelijke informatie. De liefde mag niet vergeten worden, maar ook het veilige aspect niet!

stefanie Mermans
11th March 2008, 11:56
Ik ben er volledig mee akkoord dat er tijdens de voorlichtingen ook gesproken moet worden over liefde en niet enkel over seks en de voorbehoedsmiddelen.
Al betwijfel ik wel dat de leerlingen er echt iets van opsteken van zulk gesprek over seks en voorbehoedsmiddelen. De meeste jongens vinden dit ongemakkelijk om er over te spreken in klasgroep en spotten er gewoon mee. (Dit weet ik nog van in de middelbare school in onze klas.)
De jongens voelde zich ongemakkelijk om over hun liefdes- en seksleven te praten waar iedereen bij zat van de klas. Dit leidt er volgens mij toe dat de jongeren er te weinig kennis over hebben.

De oplossing die ze toen hadden bij ons op school was dat je in zelf gekozen groepjes van vier personen naar dat gesprek ging. Dit verliep echt veel beter, je kon er naartoe gaan met mensen die je echt kende en je dierf dus ook meer vragen te stellen.

Misschien zou het handig zijn om eens over een andere aanpak na te denken, dan dit te bespreken in klas groep. bv. de aanpak van hierboven beschreven.

Ik denk al vast dat dit beter zal werken, omdat ik het zelf heb ervaren.Maar dit is natuurlijk mijn mening.

Groetjes Stefanie.