PDA

Bekijk de volledige versie : 1 op 20 Belgen heeft diabetes


Eline Bruyndonx
8th March 2008, 12:19
Eén Belg op twintig heeft diabetes en tegen 2020 zal dit cijfer zelfs stijgen naar één op tien. Toch blijven heel wat Belgen de ernst van de ziekte onderschatten.

Diabetes of suikerziekte is een aandoening waarbij het glucose- of suikergehalte in het bloed chronisch verhoogd is. Er bestaan diverse vormen van suikerziekte. De twee belangrijkste zijn diabetes type 1, ook "insuline-afhankelijke diabetes" of juveniele diabetes genoemd, en diabetes type 2, ook "niet-insuline-afhankelijke diabetes" of ouderdomsdiabetes genoemd.

Ontnuchterend
Novo Nordisk deed de voorbije maanden een studie bij de inwoners van alle Belgische provincies. De resultaten van de vergelijkende studie zijn naar verluidt ontnuchterend ondanks de talrijke inspanningen van verschillende spelers die het voortouw nemen. Acht op de tien Antwerpenaren denkt gespaard te blijven van diabetes, terwijl vijf op de tien een verhoogd risico heeft.

Weinig kennis
Ook al is het besef van de Belgen rond de ernst van diabetes groot, toch blijft de reflex "niet ik" bij hardnekkig overeind. Opvallend is ook dat amper een op de twee Belgen weet wat diabetes precies is. West-Vlamingen (30 pct) en Antwerpenaren (34 pct) scoren hier het slechtst, terwijl Brusselaars (67 pct) en Oost-Vlamingen (62 pct) het best op de hoogte zijn van de ziekte. Slechts iets meer dan de helft (55 pct) van de Belgen weet dat ongezond eten en onvoldoende beweging het risico op diabetes type 2 sterk verhogen. In Vlaams-Brabant is dat zelfs maar 35 pct.

Wereldwijde bedreiging
Diabetes werd eind 2006 door de Verenigde Naties uitgeroepen tot wereldwijde epidemie. Voor het eerst erkende de VN toen een niet-besmettelijke ziekte als wereldwijde bedreiging voor de volksgezondheid. Diabetes is in het Westen vooral een welvaartsaandoening die veroorzaakt wordt door een ongezonde levensstijl en overgewicht.

Kosten
De gemiddelde jaarlijkse behandeling van een persoon met type 2 diabetes kost elk jaar ongeveer 3.300 euro. Meer dan de helft van de kosten (55 pct) hiervan zijn verbonden aan ziekenhuisopname. Met micro-en macrovasculaire complicaties stijgt de jaarlijkse behandelingskost tot meer dan 5.000 euro. (belga/gb)

Bron: www.demorgen.be op 8/03/2008

Angstaanjagend als je de cijfers leest. Ik krijg kippenvel als ik tientallen jongeren zie zitten in een fastfoodrestaurant en stil blijf staan bij hun ongezonde levenswijze.

Volgende week moet ik voor Biologie een presentatie geven over diabetes. Daarbij ben ik op zoek gegaan naar glucosemeter. Ik heb het speeltje uitgetest op alle familieleden die ik kon vinden.
Mijn grootvader heeft de dokter bezocht na de test en moet nu op zijn voeding letten en aangepaste voeding eten die zijn suikerspiegel zo min mogelijk verstoort, hoewel zijn waarden nog meevielen.
Mijn vader heeft al een afspraak gemaakt bij de gezinsdokter, zijn waarden liggen ver boven het toegestane maximum en zijn op z'n minst gezegd alarmerend.
Schrikwekkend als je weet dat er veel mensen rondlopen met suikerziekte zonder ervan te weten.

Karen 01
8th March 2008, 13:48
Ik vind deze cijfers wel beangstigend. Zelf weet ik goed genoeg wat diabetes is, mijn grootmoeder leed aan deze verschikkelijke ziekte.
Ik denk dat inderdaad veel mensen niet weten wat diabetes is en mensen weten denk ik ook niet hoe ze het kunnen krijgen. Laat staan dat ze weten hoe ze het moeten voorkomen.
Ik denk dat het wel goed zou kunnen zijn om eventuele campagnes op te starten rond diabetes zodat de bevolking meer weet krijgt over de ziekte. En hopelijk gaan mensen dan toch eens stilstaan bij hun eetgedrag.

Hanne VG
10th March 2008, 12:20
Deze cijfers zijn echt verontrustend. Deze cijfers duidden er ook op dat we slecht bezig zijn. Dus genoeg lichaamsbeweging en een gezonde voeding, kortom een gezonde levenswijze is toch voor iedereen een must. Niemand wil immers zo'n verschrikkelijke ziekte, die je genoodzaakt om er elke dag mee bezig te zijn..

stefanie Mermans
11th March 2008, 12:15
Ik vindt ook dat er wel wat meer informatie moet gegeven worden over diabetes. De meeste mensen weten namelijk niet goed wat dit is en wat voor gevolgen deze ziekte kan hebben. Ik weet zelf heel goed wat deze ziekte inhoudt omdat een vriend van mij met deze ziekte geboren is. Hij heeft dus gewoon 'pech' dat deze ziekte genetisch bepaald is. Maar er zijn mensen die deze ziekte kunnen voorkomen, als ze maar op hun voedsel letten.

In Frankrijk zijn de snoeprekken aan de kassa's verdwenen, dit is een opkomst om obesitas bij kinderen te voorkomen. Misschien helpt dit ook wel diabetes te voorkomen, want minder snoepen is een gezondere levensstijl.

Nu nog wachten tot ze in België ook zulk initiatief zullen nemen.