PDA

Bekijk de volledige versie : Totaal rookverbod op school


MinkeVanHoof
6th March 2008, 11:11
Vanaf 1 september geldt op alle Vlaamse scholen een totaal rookverbod. Voor leerlingen, uiteraard, maar voortaan ook voor leerkrachten, ouders en alle andere personen die op de speelplaats of in de schoolgebouwen komen.

Een aparte rokerskamer voor leerkrachten mag niet meer. En zelfs tijdens educatieve uitstapjes of langere schoolreizen mag niet meer gerookt worden.

Het rookverbod geldt van half zeven 's morgens tot half zeven 's avonds. Leraars die willen roken, zullen voortaan tot na hun dagtaak moeten wachten of de schoolgebouwen moeten verlaten.

Verstrenging
De verstrenging is begin vorig jaar door de Vlaamse Onderwijsraad eenparig aanbevolen en door de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (sp.a), en zijn toenmalige collega van Welzijn Inge Vervotte (CD&V) overgenomen.

Vlaams parlementslid Anissa Temsamani (sp.a) heeft het strikte rookverbod nu in een voorstel van decreet gegoten, dat binnenkort in het Vlaams Parlement wordt goedgekeurd. (belga/mvdb)
bron
De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/195963/2008/03/06/Totaal-rookverbod-op-school.dhtml)

Dit gaat volgens mij weer heel veel protest uitlokken. Ik zie een verstokte roker geen 12uur zonder sigaret gaan. Veel leerkrachten zullen gewoon de scholen buitenwandelen waarschijnlijk.
Ik vind dit zelf een heel goede regeling, dit hadden ze veel eerder moeten doen. In mijn oude school hadden ze een rokerskamer, de klas boven die kamer konden hun ramen niet openzetten door de stank.
Ik hoop dat meer mensen hierdoor toch eens gaan nadenken over te stoppen met roken. Leerkrachten moeten maar het goede voorbeeld geven. Ik weet dat de rokers het hier niet mee eens zullen zijn, maar dit is mijn mening als niet-roker. Ik moet thuis al in de rook zitten, dus wil ik op school teminste rookvrij kunnen rondlopen.

Kim Geerts
6th March 2008, 19:55
Ik vind het niet meer dan normaal dat het rookverbod er moet komen, niet enkel voor de leerlingen, maar ook voor leerkrachten... Het is toch normaal dat er leerlingen zijn op school die roken. De leerkrachten mogen roken, maar de leerlingen niet. Ik vind dat iedereen "gelijk behandeld moet worden". Niemand mag nog roken op school.
Als ik in het middelbaar zat, was er niet zo vervelend als een leerkracht die net gerookt had en iets tegen jou wou zeggen. Ik kon het soms echt niet harden van de stank.